• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato kamrem

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Den här tråden kan vara intressant att läsa, den handlar om när det gått fel vid byte av kamrem och alla följder därav.
Motorhaveri i Italien
Nu behöver det inte gå så fel men om det gör det och en nära släkting gjort bytet... det tål att fundera på.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag bytte själv på min X230 med 2,8idtd och den går än (jag är kontorsråtta..), så nog kan en bilmekaniker byta på din! Det är väl fullt normalt att de som kan hjälper vänner och bekanta med sådant.

Fallet Robert hänvisar till är ju en ny bil med maskinskadegarranti osv, då är man ju i ett lite annat läge!

//Peter
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.570
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om man kan meka lite med motorer och brukar byta kamremmar någon gång ibland, och vet hur man skall göra... eller inte göra, så är det väl rätt normalt för en tvärställd motor med 2,5 och 2,8'an mellan -95 och ca. -01. Inget underligt, tråkigt och rätt trångt.
Det finns ju märkningar och hål för styrstift m.m. om man vill använda dem. Samt alla drev m.m. sitter fast och är inte flytande. Med lite egna märkningar på gamla remmen och dreven kontra nya remmen så man är 150% säker på att allt hamnat rätt när man är klar så hör det väl till det lättare kanske, men lite krångligt/trångt.
I sådana där "riktiga" verkstadsanvisningar så tror jag det står. Beräknad tidsåtgång 1tim. 6min utan AC. Men det är nog om man gjort det sjutton gånger innan :D.

---------------------------
PS. Efteråt så såg jag att det stog -88 och inte -98 som jag fick för mig :msn_embarrassed:, sorry, men inlägget får stå kvar.
Men om det ändå är en Fiat så är det förhoppningsvis den liknande fiatmotor och kanske t.o.m. lite mindre trångt än efter -95.
Som bengtic påpekar nedan (tack) så fanns det rätt många olika motorer i de tidigare före -95, och det var även en större blandning om det stog Fiat, Peugeot, Citroën eller även Talbot (i England) i nosen på bilarna. Chassit var lika i alla, men motorerna blev en blandning.
I en så satt det två kamremmar m.m. och någon 2,8L motor fanns inte än, de kom först i slutet på nittiotalet.
---------------------------

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Är det en -88 utan turbo kan det vara antingen fiat eller citroenmotor som det skiljer väldigt mycket på, Fiaten är ganska modern med överliggande kam. Citroenen är en betydligt äldre konstruktion med dubbla kamremmar och kan vara besvärlig att byta rem på om man inte vet hur man gör, enl instruktion ska man ta av kåpan över ventilerna och försöka se lägena och låsa fast drivningen. Det är stötstänger och vipparmar på den motorn, man måste verkligen veta vad man gör med den motorn, men den brukar inte gå helt sönder om det blir fel det blir stötstängerna som tar smällen och blir krokiga.
Fiat är mycket mer som en vanlig bil.
 
Toppen