• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato bäst som vanligt....?

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt....?

Lugnt och skönt så fort man kommer ut ur Sverige. In i lastbilsfilen, på med farthållaren och semestern börjar :mh2:

Peter :)

Det körsättet funkar på motorvägar och där är det ok att sega sig fram. En stor del av landet har däremot wireräckes vägar där man inte kommer om så lätt. Då är det djäkla störande med husbilar som kör med åtdragen handbroms. Att bryta trafikrytmen ställer till det för andra och öksr riskerna i trafiken. Inte bra alls. Kör i samma fart som andra trafikanter är mitt råd. Det skapar bra flyt och jämn fart vilket är bra för miljö och säkerhet. Har man inte råd med den förbrukningen det ger har man köpt för dyr bil. Ställ cruse controlen på max laglig hastighet så blir det bra:)

F

F.d. 22215

Guest

För mig är det bara VW som gä'ller :)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Säkert Peter. Min concorde bör framföras värdigt för bilen är hög och tung med mjukt satt fjädring. Mycket bekvämt men ingen Ferrari. Jag klarar dock att hålla farten här hemma.
Ingen snigel men ändå med en värdig framfart:)

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Det där med hastigheten tror jag inte bara beror på dålig ekonomi.Om man tänker efter lite . Vad tjänar du på att köra fort ?
Lite tid ....med betoning på lite.
Körsträcka 200 mil
110 km/ h körtid ca 19 Tim
90 km/h körtid ca 23 Tim.
Således ner till Kroatien tjänar man ca 4 Tim men det kostar ca 800 i bränsle.
Nu är inte detta vetenskapligt på något vis och jag har inga källuppgifter heller.Bara grundskole matte och min huvudräkning.
Sen behöver man inte tvunget ge sig ut i värsta rusningstrafiken när man har semester.

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Har du också 75-hästars bensinaren som vi hade? Osofistikerad gammal förgasarmotor med manuellt chokespjäll på 75 trötta hästar tillsammans med alkovens luftmotstånd à la lagårdsvägg är en högre toppfart en fysisk omöjlighet skulle jag tro ;)

Pålitlig, driftsäker och hyfsat snål för att vara bensindriven, men någon raket var det inte.:D
Hur rappa var Mercedes bilar på den tiden?

Toppen