• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Ducato bäst som vanligt....?

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024
Läste ämnet från Juli som av någon anledning blivit stängt, för heta diskussioner eller..? :rolleyes:

Måste bara kommentera: Att Fiat är "bäst" är väl inte så konstigt då det för oss "vanliga dödliga" knappt finns något annat o välja vad gäller nybilar?!?

Det enda jag sett är Rimor och Hobby som har en del Renault, men resten...
Så man kan ju verkligen tänka till hur pass bra underlag till en sådan undersökning finns...?

Tror att vad man är "nöjd med" beror mycket på vad som passar ens kropp, vad man tycker om ergonomin etc, sen har ju alla bilar sina brister och fel.

Så någon bedömning gör jag inte själv, bara kört 1990 Burstner(Ducato)= 110dB i 100 km/h och katastrofal pedalställning, Renault Burstner 3,0 -05, skitnöjd med motor, hytt etc, men det saknas luftfjädrade stolar, fjädring a´la Citroën och autopilot(fast då skulle ju halva nöjet försvinna) :D:D:D

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato bäst som vanligt....?

Du borde prova en Iveco Daily baserad Concorde med luftfjädrade stolar. Tyst och mjuk att köra. Får mina tidigare bilar att kännas som stötiga bullriga småbilar.:D:D:D. Äkta komfort men bör framföras värdigt.:) Fick chansen att prova en MAN baserad gigantisk Morelo hos husbilslandet. Där var det risk att somna bakom ratten, så bekvämt var det.:) Den var knäpptyst med soft musik ur alla högtalare, helluftfjädring och luftfjädrade stolar, kraftig servo på bromsar och styrning. 12 steg automatlåda. Bekvämare än rolls.:) Priset var dock mycket obekvämt :mad:

Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

bara kört 1990 Burstner(Ducato)= 110dB i 100 km/h

100 km/h!? :eek:

Under de två säsonger vi hade den gamla Ducato Bürstner 1988an så blev toppnoteringen, all-time-high, 97 km/h, enligt navin som håller reda på uppnådd maxhastighet. Och det var under en resa till alperna, troligtvis var det i kraftigt nedförslut kombinerat med stark medvind som den svindlande hastigheten uppnåddes.

Så 100 km/h med en gammal Bürstner Ducato är _mycket_ imponerande, något vi aldrig lyckades med... :cool: :D

Bilagor

• iPhone 4S 100.JPG
    iPhone 4S 100.JPG
    3,9 MB · Visningar: 4

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag letar efter ny mindre bil just nu och har Fiat allra högst upp på önskelistan.
Jag har inga som helst erfarenheter av Renault, Ford, Iveco eller Mercedes när det gäller husbil men känner att jag inte vill chansa såvida inte priset är ruskigt rätt. Jag är t.o.m tveksam till att välja Citroen eller Peugeot trots att det i princip är samma bilar som Fiat Ducato. Möjligen kan det bli en sån om den har Fiat/Iveco motor.

Om Fiat är ”bäst” kan man säkert diskutera hur länge som helst men det är ett tryggt och beprövat alternativ. Det finns massor med tips för ”gör det självare” och det dräller också av olika tillbehör.
Är man bekväm och feg väljer man Fiat :D

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

100 km/h!? :eek:

Under de två säsonger vi hade den gamla Ducato Bürstner 1988an så blev toppnoteringen, all-time-high, 97 km/h, enligt navin som håller reda på uppnådd maxhastighet. Och det var under en resa till alperna, troligtvis var det i kraftigt nedförslut kombinerat med stark medvind som den svindlande hastigheten uppnåddes.

Så 100 km/h med en gammal Bürstner Ducato är _mycket_ imponerande, något vi aldrig lyckades med... :cool: :D

97 km/tim ? Du tror inte att det var något fel på den bilen? Jag har en Dukato -91'a som lekande lätt knallar upp till 125km/tim på plan väg men där är det sedan stopp. Provade detta förra veckan på väg hem från Norge. Kolla min avatar så ser du att det är inte den mest aerodynamiska bilen jag har. Visserligen har jag optimerat den & drevat ner 5:an men så mycket skall det inte skilja på 2 identiska motorer.

Bennie

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Citroën o peugeot är helt identiska med Fiat så det ska du inte va rädd för.Vår Fiat dukato -12 Halvintergrerad kan man marcha 110 km/ h och ändå lyssna på radion samtidigt prata med varandra i normal samtalston .Men det skiljer säkert mellan dom olika påbyggarna.
Om man väljer mellan Fiat och tex Merca så är Mercan bättre om du frågar mig bäst är V6 med riktig automat .Men allt är en kostnadsfråga.
Jag tror att Pilot har så man kan välja vilket chassi man vill ha på vissa modeller.( Fiat .Merca )

Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

97 km/tim ? Du tror inte att det var något fel på den bilen? Jag har en Dukato -91'a som lekande lätt knallar upp till 125km/tim på plan väg men där är det sedan stopp. Provade detta förra veckan på väg hem från Norge. Kolla min avatar så ser du att det är inte den mest aerodynamiska bilen jag har. Visserligen har jag optimerat den & drevat ner 5:an men så mycket skall det inte skilja på 2 identiska motorer.

Bennie

Har du också 75-hästars bensinaren som vi hade? Osofistikerad gammal förgasarmotor med manuellt chokespjäll på 75 trötta hästar tillsammans med alkovens luftmotstånd à la lagårdsvägg är en högre toppfart en fysisk omöjlighet skulle jag tro ;)

Pålitlig, driftsäker och hyfsat snål för att vara bensindriven, men någon raket var det inte.:D

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nej, en 2,5TD. Jag var nog lite för snabb i tanken. Då kan jag förstå varför den inte toppade mer än 97 km/tim.

Bennie

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Citroën o peugeot är helt identiska med Fiat så det ska du inte va rädd för.Vår Fiat dukato -12 Halvintergrerad kan man marcha 110 km/ h och ändå lyssna på radion samtidigt prata med varandra i normal samtalston .Men det skiljer säkert mellan dom olika påbyggarna.
Om man väljer mellan Fiat och tex Merca så är Mercan bättre om du frågar mig bäst är V6 med riktig automat .Men allt är en kostnadsfråga.
Jag tror att Pilot har så man kan välja vilket chassi man vill ha på vissa modeller.( Fiat .Merca )

Med våran utväxling på backväxeln (Ducato 2010) kan man säkert marcha110 km/tim på backen om man har modet till detta. Häggen i ett soligt Skåne

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Då e den som en gammal Remjohan går lika fort fram som back:D

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kör ofta nya MB Sprinter/VW Crafter på jobbet, inget som imponerat på mig, mest irriterande är det förb****ade varvandet av motorn. Det är mycket möjligt att kvaliteten är bättre än Fiat, men jag tycker mycket bättre om motor, växellåda, förarmiljö och framför allt stolarna i Fiat. Nu vet jag att komfortlängden för föraren i Fiat är sydeuropeisk -som jag (~173cm):D, men mig passar den ypperligt :)

Peter :)

ThePirate

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2024

Hehe, kom efter några km.s accande på släät motorväg upp till 115 km/h, men det var ju en halvintegrerad med 75 hk sugdiesel, så nästan "trimmad" mot din :D:D:D .

F

F.d. 50069

Guest

Vad ni gör "gubbs", så snacka inte skit om den lilla rara bensinarn;)
Den gick tyst och fint, den är lättmekad, den var tacksam för lite "pill", pålitlig, ja nästan en perfekt liten skapelse;)

FAST DET VIKTIGSTE MED DEN är att det var den motorn som var vanligast runt 1988-1990 när vi började med husbilsåkat:)

Skall jag vara helt ärlig så tror jag även att den motorn skulle funka för en hel del husbilsåkare även nu;)
Detta sagt med den "vägproppskörning" en del bedriver med sina husbilar, trots dagens vridmonstermotorer:rolleyes:
Absolut skämigast är det när man kommer ifatt ett husvagnsekipage på en 3-1 väg som håller runt 70-80 knyck på en 100väg.......Ooops det var visst en husbil före:oops:
Nästan lika illa som att druttla gråvatten eller göra nåt annat som helgaktivisterna går igång på, he he;)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Rätt som vanligt Anders:) Att se dessa vägproppar som gärna kör sina husbilar 20 till 30 km under gällande hastighetsbegränsning är skämmigt. Bara för att man själv kanske inte har så bråttom eller behöver spara dyr diesel till avbetalningen är det inte ok att hindra övrig trafik som många gör. Vi har nog minst lika dåligt ryckte som husvagnarna har när det gäller snigelkörning. Man bör följa trafikryttmen för att inte orsaka olyckor vid omkörning. (nu skall vi se Anders om vi har en ny helgtråd):)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Intressant läsning. Körde över hallandsåsen för nån vecka sedan. Höll 100 knyck hela vägen från norr. Söderifrån kan man inte räkna, det lutar knappt nånting..:)

/M

F

F.d. 50069

Guest

Joru..farbror Bestliner!
Lite för tidigt än;)!
Jag tog ett snack med Bossing för ett tag sedan om just dessa underbara moderna dieslar.......
De (Bossings) bedriver ju numera både en fin husbilsförsäljning samt även en mycket serviceinriktad verkstad för oss Fiatister......

När jag berömde Fiats Dieslars gångegenskaper så blev återrepliken ;
"Jepp, de är grymma och även fina på att knäcka lådor och kopplingar när man åker på höga växlar och låter vridet öka farten från lägre hastigheter"

Näää, låt folk börja med en alkovbil på en 6 till 7meters längd med en orginal 75 pållars peugot 403 motor (en sån var det:cool:).
Då lär man sig var högerdojjan skall vara......för att överhuvet taget komma fram nån gång..
Sen var det ju väldigt trafiksäkert också.......man försökte inte ens köra om utan kämpade på för att hålla flytet i trafiken.;)

Fast med de halvintegrerade och helintegrerade bilarna fick dessa små bensinklockor ett betydligt lättare jobb (helst då med ett extraktorrör och annan halsring å munstycken samt ett par grader framställd tändning).

Fast det jag inte vill diskutera om på nåt sätt är ........miljöfrågor:oops:!
För dessa klockmotorer var nog inte bra i det hänseendet:oops:

Toppen