• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 3,0

Vatab

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Arboga
Hej
Köpte en Bürstner elegance 810 från 2008 i våras från fritidscenter i Trollättan.
På premiär turen ner till Halmstad efter ca 40 mil så började växel lådan rasa, hade då ca 30 mil hem.
Som tur så linkade vi oss hem utan att behöva tillkalla en bärgare.
Väl hemma så lyssnade och tittade en verkstad på bilen och konstaterade att växellådan var på väg att total haverera, dom sa att det var ett under att vi inte blev stående efter vägen. Bilen har bara rullat 12000 mil. Vi kontaktade säljaren om problemet och dom svarade bara på ett Mail att dom sålde bilen som as is och tog inga som helst ansvar. Nu är konsument ombudet inblandat.
Har nu fått reda på att det är inte ovanligt att växel lådorna rasar på Fiat Ducato bilarna, min är 6 växlad manuell.

Är det någon mera här som har fått byta växellåda på sin bil?
Mvh MG
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.280
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej
Köpte en Bürstner elegance 810 från 2008 i våras från fritidscenter i Trollättan.
På premiär turen ner till Halmstad efter ca 40 mil så började växel lådan rasa, hade då ca 30 mil hem.
Som tur så linkade vi oss hem utan att behöva tillkalla en bärgare.
Väl hemma så lyssnade och tittade en verkstad på bilen och konstaterade att växellådan var på väg att total haverera, dom sa att det var ett under att vi inte blev stående efter vägen. Bilen har bara rullat 12000 mil. Vi kontaktade säljaren om problemet och dom svarade bara på ett Mail att dom sålde bilen som as is och tog inga som helst ansvar. Nu är konsument ombudet inblandat.
Har nu fått reda på att det är inte ovanligt att växel lådorna rasar på Fiat Ducato bilarna, min är 6 växlad manuell.

Är det någon mera här som har fått byta växellåda på sin bil?
Mvh MG
Vår har gått 13000 och är hur fin som helst i lådan. Det stora problemet är nog egentligen att motorn är så stark att många inte tror att de behöver växla i backarna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, mycket av det dåliga ryktet som hänger med beror på de tidigare lådorna, mest de femväxlade mellan -95 till ca.-01. Som egentligen var för svaga på femman p.g.av att de fick släpa på absolut maxvikt hela tiden med för hög utväxling och många struntade i att växla ner till fyran i backar m.m. Femman utväxling byttes ofta ut till en lägre vid byte av delar.
Problemet finns/fanns kvar även med de sexväxlade lådorna och särskilt med den vridstarka 3.0L motorn. En del struntade i att växla ner även där för att motorn tog bilen över krönet utan besvär, även fast totalvikten också hade sprungit iväg uppåt med flera Ton på en del bilar. Men de håller ändå bra om man inte plågar dem.
Tyvärr så sitter både femman och sexans växel inne i lådan som de övriga växlarna med dubbla utgående axlar för att få lådan så kort som möjligt, till skillnad från de äldre lådorna där man kunde byta ut en trasig femte växel på en halvtimme med lådan kvar i bilen.
Enligt "rätt säker källa" så är en fördel att robotlådorna inte knäcker de högre växlarna för de är programmerade att växla ner i god tid.
Det var rätt vanligt att det kom klagomål på att de växlade ner för lätt och motorn varvade i onödan "in the beginning"....... Men som sagt robotlådorna höll. Det är nog rätt bevisat att det är långvarigt förarfel när de sexväxlade lådorna pajar. (V.V.V. Våga vägra växla ner) och spara fyra droppar diesel i uppförsbacken.
Jag tror det är både dreven och lagringen av axeln vid sexans utväxling som kan ge upp, och försöka reparera ett sådant fel/låda är inte värst möjligt om man inte kan, och inte ens säkert att det går, men delar finns.
Och som även med de äldre lådorna så kan man ha funderingar över en beg. låda från skroten som man inte alls vet hur den blivit behandlad.

Inte mycket tröst tyvärr, men lite fakta i alla fall. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Nu blev jag orolig, har köpt en Carthgo 2008 med 3l motorn. Tänkte trimma den men det är nog bäst att låta bli. efter triomning bli vridmoment500 Nm
som den kanske inte tål.
Jägarn
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Enligt en Fiat verkstad som bytt ett flertal vxl lådor så sa de att i regel är orsaken till haverierna oftast att det har startats på 2:an istället för 1:ans växel. Det ger alldeles för högt startmoment och upprepas det tillräckligt ofta så blir det i regel ett haveri och det är värre ju tyngre bil det är.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Nu blev jag orolig, har köpt en Carthgo 2008 med 3l motorn. Tänkte trimma den men det är nog bäst att låta bli. efter triomning bli vridmoment500 Nm
som den kanske inte tål.
Jägarn
Det är inte vridmomentet som är problemet utan den som kör, jag skulle inte tveka att optimera ;-)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nu blev jag orolig, har köpt en Carthgo 2008 med 3l motorn. Tänkte trimma den men det är nog bäst att låta bli. efter triomning bli vridmoment500 Nm
som den kanske inte tål.
Jägarn
Hej är det en "mindre" byggd på framhjulsdriven Fiat eller är det en större Iveco bakhjulsdriven...
För det är ju den sexväxlade fiatlådan det gäller.

M.v.h. JANKRO.

PS. Jag såg nu efter på ett annat inlägg att det är en Ducato. Men det är massor med bilar som är optimerade så egentligen handlar det nog mycket om känsla och att växla ner vettigt även om motorn orkar över krönet på sexans växel.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Den/kraften går ju att använda på ett vettigt sätt för att höja säkerheten i vissa situationer på lägre växlar, och även i backar. Det är nog inte med så många trimmade bilar där man plågar fram kraften på högsta växeln.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen