ej3p
HBK Intresserad
- Inlägg
- 3
- Kommun
- Norrköping
Hej på er! Hoppas allt är bra där ute i mildvädret
Jag avslutade året med att få problem med växellådan på min Ducato och undrar om någon av er varit med om liknande eller kan tänka er veta vad problemet är, för verkstan verkar inte veta och bilen lagrar inga felkoder. Beskriver problematiken nedan så noggrant jag kan (är så långt ifrån ett bilproffs som finns, så ni får ursäkta eventuella felbenämningar osv):
Köpte bilen för nästan exakt ett år sedan och den gick prima hem från bilhandlaren. Men fick på första start hemma ett meddelande om att det var lågt oljetryck, problematik 1, varpå bilen åkte in på verkstad för byte av oljegivare och olja och med det trodde jag att problemet var avhjälpt, vilket det var, för stunden, då det blev mildare väder.
Åter 1 månader senare bar det av norrut följt av -15. Vid kallstart där kom problematik 2 - jag iväg några meter och märkte att bilen först och främst låg i manuellt läge trots att jag var säker på att jag lugnt och stadigt la i automat (dvs att jag inte togglade över till manuellt) samt dröjde markant långt att växla från 1an till 2an. Stannade till lite snabbt för att lägga i bilen i neutral och sen tillbaka till växel då inte det fungerade att toggla mellan manuell-automat. Gällande växlingen sedan så tog det 2-3 gånger längre tid än normalt för 2an att komma i och samma sak gällde när det var dags för 3an. Väl i 3an kände sig bilen färdig för dagen och gav mig ett rött kugghjul med "Check transmission see handbook". Så jag stängde av bilen och felet var precis som löningen - borta på momangen. Efterkommande resor på den trippen var jag noggrann att låta dieselvärmaren stå 30 min och inga problem följde för resten av tripen.
Problematik 3 dröjde hela 4 månader till följt av en "brant" (inget alltför brant, trotsallt en asfalterad bygata) backe i Norge - for försiktigt upp på 1an och när de blev lite flackare gasade jag så bilen kom in i 2 växeln, men det var ett misstag! Resterande av backen gick på 2an utan bekymmer, men när jag väl skulle upp till 50 så jobbade växellådan från 2an men hittade inte på 3an, så den kopplade ifrån gasen som den gör vid växling, men föll efter 2-3 sekunder tillbaka så gasen tog på 2an, men ingen ny växel kom i, och gissa vad som stod på displayen - "Check transmission see handbook"... Väl undangömd på närmsta parkeringsficka testade jag den trogna omstarten, men inget som ville sig varken 1a eller 5e försöket. Sen slog det mig att testa att byta till manuellt läge, vilket som TUR var fungerande så jag kunde ta mig hem de kvarvarande 60 milen. Sista 500 metrarna från huset slog jag tillbaka till automaten för att se om den fungerade då, vilket den såklart gjorde.
Åter till kallare tider och minusgrader denna höst/vinter gjorde problematik 4 och problematik 5 sig välbekanta samt två kära återbesök av problematik 1 och problematik 2 - problematik 4 har gjort sin entré också genom en kallstart - vid byte av växel till neutral och tillbaka till faktisk växel stod displayen fortfarande kvar på neutral. Detta skedde vid upprepade försök. På instrumentpanelen stod det något i stil med "push down brake pedal", vilket jag givetvis gjorde redan från början utan resultat. Skam den som ger sig sa jag och startade om bilen en 3e gång och vips var allt som vanligt...
Problematik 1 varnar gärna för lågt oljetryck när det är kyligt, och mängden olja är kontrollerad och den uppger alltid olika fyllnadsgrad när detta fel ankommer.
Problematik 5 kan faktiskt vara ett "äkta" fel, men det kommer och går med kylan precis som övriga problem - check glow plugs. Men har inte hunnit lämna in den för detta då bilen bor på verkstad för växellådan i första skede.
En kort sammanfattning då: bilen har problem med växellåda, lågt oljetryck och glödstift när det är minusgrader ute. Samtliga problem förutom problematik 2 har gått och lösa de ack så trogna omstarterna.
Bilen är för 3e gången inlämnad på verkstad och är kvar där i skrivande stund för dessa bekymmer, men bilen lagrar inte några av dessa felkoder alls samt att de har varit ut och provkört bilen ett flertal gånger utan att något av dessa problem uppstår. Problemen uppstår uppskattningsvis 1/5 vid kallstart vid minusgrader, vilket vi lackar för stunden.
Och nu till de roliga - verkstan vet inte vad det kan vara för fel... de har skruvat ner växellådan på skruv och mutternivå första besöket och bytte en lamell(?) och jag tänkte glatt att felet var åtgärdat, vilket jag märkte dagen efter jag hämtade den att det inte var.
Besök nr 2 hittade de inga konstigheter och fyllde bara på oljan i växellådan och sa att de förhoppningsvis avhjälper felet. Även där så uppkom problematiken när jag väl kom hem.
Nu den 3e gången jag lämnade ifrån mig den sa jag att den får vara kvar där tills de hittar vad som är fel med bilskrället. Jag har 2,5 h till närmsta auktoriserade verkstad, så är inte skitkul att brumma tor på sådana resor.
Har någon av er varit med om liknande fel eller har några tankar kring vad det kan tänkas vara för fel eller hur jag ska gå tillväga med detta?
Info om bilen:
Fiat Ducato 2019
250 2.3 Multijet
Ca 9000 mil
Fullt servad, senaste service april 2024, med ett extra oljebyte som nämnt ovan även det i april
Nytt batteri september 2024
Tack på förhand!
Jag avslutade året med att få problem med växellådan på min Ducato och undrar om någon av er varit med om liknande eller kan tänka er veta vad problemet är, för verkstan verkar inte veta och bilen lagrar inga felkoder. Beskriver problematiken nedan så noggrant jag kan (är så långt ifrån ett bilproffs som finns, så ni får ursäkta eventuella felbenämningar osv):
Köpte bilen för nästan exakt ett år sedan och den gick prima hem från bilhandlaren. Men fick på första start hemma ett meddelande om att det var lågt oljetryck, problematik 1, varpå bilen åkte in på verkstad för byte av oljegivare och olja och med det trodde jag att problemet var avhjälpt, vilket det var, för stunden, då det blev mildare väder.
Åter 1 månader senare bar det av norrut följt av -15. Vid kallstart där kom problematik 2 - jag iväg några meter och märkte att bilen först och främst låg i manuellt läge trots att jag var säker på att jag lugnt och stadigt la i automat (dvs att jag inte togglade över till manuellt) samt dröjde markant långt att växla från 1an till 2an. Stannade till lite snabbt för att lägga i bilen i neutral och sen tillbaka till växel då inte det fungerade att toggla mellan manuell-automat. Gällande växlingen sedan så tog det 2-3 gånger längre tid än normalt för 2an att komma i och samma sak gällde när det var dags för 3an. Väl i 3an kände sig bilen färdig för dagen och gav mig ett rött kugghjul med "Check transmission see handbook". Så jag stängde av bilen och felet var precis som löningen - borta på momangen. Efterkommande resor på den trippen var jag noggrann att låta dieselvärmaren stå 30 min och inga problem följde för resten av tripen.
Problematik 3 dröjde hela 4 månader till följt av en "brant" (inget alltför brant, trotsallt en asfalterad bygata) backe i Norge - for försiktigt upp på 1an och när de blev lite flackare gasade jag så bilen kom in i 2 växeln, men det var ett misstag! Resterande av backen gick på 2an utan bekymmer, men när jag väl skulle upp till 50 så jobbade växellådan från 2an men hittade inte på 3an, så den kopplade ifrån gasen som den gör vid växling, men föll efter 2-3 sekunder tillbaka så gasen tog på 2an, men ingen ny växel kom i, och gissa vad som stod på displayen - "Check transmission see handbook"... Väl undangömd på närmsta parkeringsficka testade jag den trogna omstarten, men inget som ville sig varken 1a eller 5e försöket. Sen slog det mig att testa att byta till manuellt läge, vilket som TUR var fungerande så jag kunde ta mig hem de kvarvarande 60 milen. Sista 500 metrarna från huset slog jag tillbaka till automaten för att se om den fungerade då, vilket den såklart gjorde.
Åter till kallare tider och minusgrader denna höst/vinter gjorde problematik 4 och problematik 5 sig välbekanta samt två kära återbesök av problematik 1 och problematik 2 - problematik 4 har gjort sin entré också genom en kallstart - vid byte av växel till neutral och tillbaka till faktisk växel stod displayen fortfarande kvar på neutral. Detta skedde vid upprepade försök. På instrumentpanelen stod det något i stil med "push down brake pedal", vilket jag givetvis gjorde redan från början utan resultat. Skam den som ger sig sa jag och startade om bilen en 3e gång och vips var allt som vanligt...
Problematik 1 varnar gärna för lågt oljetryck när det är kyligt, och mängden olja är kontrollerad och den uppger alltid olika fyllnadsgrad när detta fel ankommer.
Problematik 5 kan faktiskt vara ett "äkta" fel, men det kommer och går med kylan precis som övriga problem - check glow plugs. Men har inte hunnit lämna in den för detta då bilen bor på verkstad för växellådan i första skede.
En kort sammanfattning då: bilen har problem med växellåda, lågt oljetryck och glödstift när det är minusgrader ute. Samtliga problem förutom problematik 2 har gått och lösa de ack så trogna omstarterna.
Bilen är för 3e gången inlämnad på verkstad och är kvar där i skrivande stund för dessa bekymmer, men bilen lagrar inte några av dessa felkoder alls samt att de har varit ut och provkört bilen ett flertal gånger utan att något av dessa problem uppstår. Problemen uppstår uppskattningsvis 1/5 vid kallstart vid minusgrader, vilket vi lackar för stunden.
Och nu till de roliga - verkstan vet inte vad det kan vara för fel... de har skruvat ner växellådan på skruv och mutternivå första besöket och bytte en lamell(?) och jag tänkte glatt att felet var åtgärdat, vilket jag märkte dagen efter jag hämtade den att det inte var.
Besök nr 2 hittade de inga konstigheter och fyllde bara på oljan i växellådan och sa att de förhoppningsvis avhjälper felet. Även där så uppkom problematiken när jag väl kom hem.
Nu den 3e gången jag lämnade ifrån mig den sa jag att den får vara kvar där tills de hittar vad som är fel med bilskrället. Jag har 2,5 h till närmsta auktoriserade verkstad, så är inte skitkul att brumma tor på sådana resor.
Har någon av er varit med om liknande fel eller har några tankar kring vad det kan tänkas vara för fel eller hur jag ska gå tillväga med detta?
Info om bilen:
Fiat Ducato 2019
250 2.3 Multijet
Ca 9000 mil
Fullt servad, senaste service april 2024, med ett extra oljebyte som nämnt ovan även det i april
Nytt batteri september 2024
Tack på förhand!