• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda Fiat ducato 2.5D 1992 -växel 5 hoppar ur, vad är felet ?

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Hej alla.

Jag har fått problem med växellådan. Växel 5 hoppar ur hela tiden om man inte håller i spaken.
Bilen är en Fiat ducato diesel från 1992 utan turbo.

Jag undrar om någon vet vart jag hittar delar till denna lådan, och vad problemet kan vara ?

Mvh Ted

Senast redigerad av en moderator:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Detta har diskuterats många gånger här på forumet.
Här är en tråd du kan börja läsa: Växellåda - Femte växeln, igen, "skvirrande" ljud på 5:an
Vi talar om ingreppskuggarna på stora drevet på femman vx.
I tråden finns exempel på var man kan köpa nya drevsatser och ingreppskuggar, kallas yttre bussning då.

Sen kan du säkert hitta fler trådar om saken.

Tänk på att om du kör mycket med växelspaken tryckt mot femman så sliter du på växelförargaffeln.
Skrot från trasiga ingreppskuggar kan ligga i lådan och orsaka skador, så kör helst inte mer än nödvändigt.

Finns även Yoy tubes med tillvägagångssätt vid rep.

Själv har jag köpt på mig en drevsats med något lägre kuggförhållande, dvs det blir lite högre motorvarv vid körning på femman, och därmed lägre belastning. Men det skall göras oxo.....

Roysan

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Detta har diskuterats många gånger här på forumet.
Här är en tråd du kan börja läsa: Växellåda - Femte växeln, igen, "skvirrande" ljud på 5:an
Vi talar om ingreppskuggarna på stora drevet på femman vx.
I tråden finns exempel på var man kan köpa nya drevsatser och ingreppskuggar, kallas yttre bussning då.

Sen kan du säkert hitta fler trådar om saken.

Tänk på att om du kör mycket med växelspaken tryckt mot femman så sliter du på växelförargaffeln.
Skrot från trasiga ingreppskuggar kan ligga i lådan och orsaka skador, så kör helst inte mer än nödvändigt.

Finns även Yoy tubes med tillvägagångssätt vid rep.

Själv har jag köpt på mig en drevsats med något lägre kuggförhållande, dvs det blir lite högre motorvarv vid körning på femman, och därmed lägre belastning. Men det skall göras oxo.....

Roysan

Tack for svar. Då bör vål isåfall denna passa? Den e ju dock från 1994. Min är 1992.

Bilagor

• IMG_3473.png
    IMG_3473.png
    1,6 MB · Visningar: 15

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Inte helt säkert.
Bilden du visar har (5 x 6) 30 kuggar på ingreppsringen, eller 48 om man räknar tre i varje tomt område. Lite svårt att se dock
Kan vara så att du skall ha en mindre med färre ingreppskuggar.
Men det finns en senare med fler ingreppskuggar, 36 kuggar och 6 fält där det saknas en i varje mellanrum dvs totalt 42 kuggar.
35/58 lär vara kuggförhållandet på stora resp lilla drevet.

De jag har beställt har kuggförhållandet mellan stora och lilla drevet på 53/34, dvs ett lite mindre uppväxlingsförhållande, än det som nu sitter där, till en 1996 bil. Är ej 100 på att det passar dock.

Men kanske någon som vet mer kan svara?

Bäst är att öppna och mäta och räkna innan du beställer något.

Roysan

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Ja det ska gå att öppna utan att ta ner lådan eller sänka ner lådan? Fick reda på att min är generation 1 och det passar inte. Hittar inte heller någonstans till gen 1 . Så det lutar åt skroten med bilen.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Låter inte så kul.
Ja det skall gå att öppna utan att ta bort något annat än att hissa upp, och ta bort vä framhjul.

Men ett sätt är att vända ingreppskransen, eller som den heter yttre bussning, det finns chans att felet är de ingreppskuggar som finns i den som gått sönder, och att kuggarna på stora drevet är kvar i tillräcklig omfattning för att det skall funka ett tag till.
Annars gäller att städa ut de delar som gått sönder, dvs skrot, ur lådan de bör ligga i botten av kåpan för femte vx.
Sen köra på fyran.
Gör du det kan du mäta upp vad som krävs och söka vidare efter delar.
Att få tag på en bättre beg låda, ja, men de är nog dyra och ännu dyrare att byta den.
En beg låda kan oxo bli donator för bara dessa delar.

Roysan

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja det ska gå att öppna utan att ta ner lådan eller sänka ner lådan? Fick reda på att min är generation 1 och det passar inte. Hittar inte heller någonstans till gen 1 . Så det lutar åt skroten med bilen.

Om du inte redan har gjort det... ring eller skicka mail till....augustin .. du kan helt säkert också prata engelska med dem....
Dessutom kommer du ganska säkert få ytterligare tips här ! Så att skrota behövs nog inte!

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Jo en begagnad VX låda kan vara sliten, givetvis.
Men har den gått i en Ducato skåpbil, eller lätt lastbil, så finns chans att den är ok, det är skillnad på en husbil som får dra ett tyngre lass, med försök att hålla 90 - 100 km/h i timtal på femman.

Roysan

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Om du inte redan har gjort det... ring eller skicka mail till....augustin .. du kan helt säkert också prata engelska med dem....
Dessutom kommer du ganska säkert få ytterligare tips här ! Så att skrota behövs nog inte!

Finns inget där . Utgått

KaptenKnas

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
39744
Medlemskap
2025
Jo en begagnad VX låda kan vara sliten, givetvis.
Men har den gått i en Ducato skåpbil, eller lätt lastbil, så finns chans att den är ok, det är skillnad på en husbil som får dra ett tyngre lass, med försök att hålla 90 - 100 km/h i timtal på femman.

Roysan
90-100???? Den går inte ens i 90.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Har du tittat på Jankros tråd....här på HBK..där han visar ALLT om en växellåda?
Ps jag tror att du ska ringa till Augustin.... och prata med dem. Telenummer finns i länken jag la in.

+49 4608 973660 klockan 8-18

Senast ändrad:
Toppen