• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 2,5 TD Fendt 560SK 1991 - Kamrem?

Huspåhjul.

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29268
Medlemskap
2024
Hej
Jag har precis köpt mig en Fiat Ducato Fendt 560 SK 2,5 TD 1991. Vad jag klurar på är att den har gått 17,500 mil , kamremmen byttes vid 15,500 mil men det var åtta år sedan. Såg någonstans att rekommendationen var att byta var fjärde år , Det är ju olika mellan olika motorer så vore tacksam för tips. // Matti
 
Senast ändrad:

Huspåhjul.

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29268
Medlemskap
2024
Motorn är en Fiat 2,3 2013. Jobbet var inklusive vattenpump. Delarna kostar inte mycket men det är mycket jobb
Hej Draumur . Förstår lite mer nu, gjorde en snabbkoll hos Torvalla bil som jag hittade på nätet. De ska ha ca 10000 :- För hela jobbet men utan vattenpump. Fick en detaljerad spec för allt som ingår i en offert. Men de ligger lite för långt bort och fel håll för mig. Men offerten är ju bra att ha när man diskuterar det hela med en annan verkstad ,ska kolla med Svanberga också . Tack :) Med vänlig hälsning Matti.
 
F

F.d. 22252

Guest
Enligt autodata 1,35 tim arbetstid på byte som ska ske efter 10000mil
Enbart vattenpumpen tar 4,9 tim. att byta så den drivs inte av kamremmen någon skrev att man måste lyfta ut motorn??
Det handlar om en fiatmotor en del surrar om citroenmotorn som sitter i min bil och den har två remmar den fick jag bytt för 2000kr remmen köpte jag från tyskland billigt men märkesrem.
10000kr för byte är ganska hutlöst verkar ju inte så stort jobb när det gäller timtiden. Köp en sats med spännrulle och få någon mek göra jobbet.
 
Toppen