• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT Dieselskandalen

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Hej
Någon som vet något mer om den så kallade Fiat dieselskandalen som börjar torna upp sig i Europa?
mvh
Fincan

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Du menar advokatfirman PGMBM's mass-stämning ? Den är väl bara ett led av det som skett tidigare inom Volkswagen koncernen. På klassiskts "amerikanskt" manér försöker nu en stor byrå skapa upprorstämning så att man kan klämma Fiat Chrysler på så mycket det bara är möjligt med så många målsägare som det går att skrapa ihop via en internationell hemsida som kallar på uppmärksamhet. Man kan väl i alla fall möjligen tolka det som att det är "för egen vinnings skull"... även om det kanske finns något frö av seriositet någonstans i även denna härva...

F

F.d. 22252

Guest
Undrar just när det ska komma en jättestämning mot elbilar som inte kommer i närheten av uppgivna prestanda.
Brann ju en sån och eskilstunaborna skulle ju hålla sej inne men sen fick man inte reda på något mer??
Finns ju lagar mot miljöbrott att en husbilsägare ska bli skyldig till något sånt efter att ha betalat för en vara som inte uppfyller lagen känns ju inte bra. Jag välkomnar att problemet lyfts till de som är ansvariga.
Tänk om man i lönndom ändrar programmeringen så man inte ser vem som skapat problemet och att det blir omöjligt att få godkänt i besiktningen.

Kristian676

FD HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Där fick vi väl dagens urspårning. Dieselskandalen klev över och frågan handlar nu om elbilar. :)

nu har jag läst inlägget en gång till och förutom den första meningen, så måste jag dessvärre säga att jag inte förstår nåt av det inlägget vill säga. Kan nån vänlig själ tolka? Fast det är nog ingen idé vid närmare eftertanke.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du menar advokatfirman PGMBM's mass-stämning ? Den är väl bara ett led av det som skett tidigare inom Volkswagen koncernen. På klassiskts "amerikanskt" manér försöker nu en stor byrå skapa upprorstämning så att man kan klämma Fiat Chrysler på så mycket det bara är möjligt med så många målsägare som det går att skrapa ihop via en internationell hemsida som kallar på uppmärksamhet. Man kan väl i alla fall möjligen tolka det som att det är "för egen vinnings skull"... även om det kanske finns något frö av seriositet någonstans i även denna härva...

Om jag har förstått det rätt i Tyskland, tar dom sig bara an klienter som har rättsskyddsförsäkring, och man måste skriva på ett avtal att de får lov att dra kostnader från den, på så sätt är dom garanterade inkomster från varje klients försäkring. Snyggt affärsupplägg?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Alla Euro 5- och Euro 6-motorer bryter utsläppsgränserna när de har lämnat testbänken. Endast Euro 6dTemp och Euro 6d uppfyller också de lagstadgade kraven för vägtrafik. Läst och noterat. Återstår att se ifall Fiat/Chrysler tar sitt ansvar.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vad jag förstått gäller det fordon mellan 2014 till 2019 med följande motorer:

• 1,3 liters Multijet

• 1,3 liters 16V multijet

• 1,6 liters Multijet

• 1,6 liter

• 2,0 liters Multijet

• 2,0 liter

• 2,2 liters Multijet II

• 2,3 liter

• 2,3 liters Multijet

Vidare misstänks också motorer i den så kallade lätta / tunga serien, som är installerade i fordon av märkena Fiat och Iveco och sägs ha försetts med en otillåten nederlagsanordning. Följande motorer med motoridentifiering listas;

• 110 Multijet F1AE3481G

• 115 Multijet 250A1000

• 150 Multijet F1AE3481D

• 180 Multijet F1CE3481E

samt

130 multijet 2,3 D 131Hk

den som lever får väl se
Fincan

jaja den som lever får väl se

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Som en konsekvents av mitt skrivna, av det jag läst mig till, är nu och efter moget övervägande, husbilen såld. För många ”mörka moln” börjar torna upp sig i nära framtid tyvärr. Men friheten på hjul fortsätter vi med, med en husvagn. Inte alls samma sak naturligtvis, men på vissa områden bättre. Så nu är vi tillbaka där vi var en gång.

Mvh

Fincan

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Som en konsekvents av mitt skrivna, av det jag läst mig till, är nu och efter moget övervägande, husbilen såld. För många ”mörka moln” börjar torna upp sig i nära framtid tyvärr. Men friheten på hjul fortsätter vi med, med en husvagn. Inte alls samma sak naturligtvis, men på vissa områden bättre. Så nu är vi tillbaka där vi var en gång.

Mvh

Fincan
hoppas att vi slipper se på en ställplats

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Fortfarande kommer det att stå ”La Finca” på husvagnens akterspegel,som så många gånger förr, fast då på husbilarna, så dem som känner mig för gärna tuta då dem kör om en förare som håller stipulerad hastighet, härhemma eller Spanien.

Hasta luego

Fincan

Toppen