• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT Comfort-Matic växlingsrobot

Essal

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Till att börja med så är jag nöjd med växellådan, tycker det funkar bra men har ett par funderingar

Vid start när bilen stått någon dag så tycker jag att starten inte blir mjuk men mer som att lådan hugger, m.a.o ingen mjuk start.
Läste att man kan kolla. Slå på tändningen men starta inte bilen, växla , då skall du höra om hydralpumpen startar, det funkar, men det hörs samtidigt et ”klonk klonk” när ja växlar?!?
Kollade olja o det ser ut att vara ok.
Lasse
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Till att börja med så är jag nöjd med växellådan, tycker det funkar bra men har ett par funderingar

Vid start när bilen stått någon dag så tycker jag att starten inte blir mjuk men mer som att lådan hugger, m.a.o ingen mjuk start.
Läste att man kan kolla. Slå på tändningen men starta inte bilen, växla , då skall du höra om hydralpumpen startar, det funkar, men det hörs samtidigt et ”klonk klonk” när ja växlar?!?
Kollade olja o det ser ut att vara ok.
Lasse

Hej
Jag upplevde lite liknande problem på vår robotlåda. Hymer 4500kg från 2013 och ca7000 mil på mätaren.
Bytte alla vätskor (3st) förra veckan hos Anders i Ekeby ( Fiat Professional)
Upplever nu efter drygt 100 mil, att den växlar betydligt mjukare.
Till och med frugan, som normalt inte noterar något sådant. Sa efter några mil, att hon märkte en betydligt bättre gång.
Så knappt 2000kr + moms tycker jag att det var värt varenda krona.

Mvh Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Jag upplevde lite liknande problem på vår robotlåda. Hymer 4500kg från 2013 och ca7000 mil på mätaren.
Bytte alla vätskor (3st) förra veckan hos Anders i Ekeby ( Fiat Professional)
Upplever nu efter drygt 100 mil, att den växlar betydligt mjukare.
Till och med frugan, som normalt inte noterar något sådant. Sa efter några mil, att hon märkte en betydligt bättre gång.
Så knappt 2000kr + moms tycker jag att det var värt varenda krona.

Mvh Per
Har du kollat att man verkligen bytt,kopplingsvätska,robotolja,transmissionsolja, bara dessa vätskor kostar över 1000kr, ditt jobb verkar för billigt.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Har du kollat att man verkligen bytt,kopplingsvätska,robotolja,transmissionsolja, bara dessa vätskor kostar över 1000kr, ditt jobb verkar för billigt.

Hej
Jag bevittnade själv bytet av alla 3 väskorna. På min Hymer satt behållarna lätt åtkomliga. Och växellådasoljan byttes underifrån. De har ju proffisionella maskiner som suger ut väskorna och fyller. Det gick oerhört snabbt, jag klockade inte tiden eftersom jag hade fått ett fast pris.
Fakturan har inte ramlat in i brevlådan ännu, men Anders brukar hålla vad han lovar. Så priset som jag uppgav stämmer.
Mvh Per
 
Toppen