• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat chassi

S

solid

Guest
Är Fiat lågramchassi för lastfordon högre än Fiat specialchassi för husbilar. Tittade på Sunlight T66 baserad på Fiat och den är väldigt hög. Den har 2-stegstrapp för att komma upp att jämföra med t.ex Adria med flera som klarar sig utan infällbar trapp. Någon som vet?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat chassi

Lågrammen for lastebil er 645 mm høy, det eneste jeg har funnet om camper-chassiet er at det er lavere.

Mange biler bygges med innvendige trinn og lavt montert dør slik at de ikke skal trenge utvendige trinn, dette går greit så lenge det er biler uten dobbeltgulv - ett innvendig trinn tar liten gulvplass, men 2 merkes godt og 3 gir falrlig høydeforskjell. For produsenten kan det være penger å spare på bruk av innvendige trinn.

F

F.d. 29908

Guest

Trappen på Adriatik är försänkt och betydligt lägre än övriga golv i bilen. En stor fördel att slippa en trapp, sedan är ju Adriatiken inte lägre än andra som tex Knaus där hänger avlopp väldigt lågt.

S

solid

Guest

Detta förklarar ej höjdskillnaden. Jag är medveten om exemplet Adrias inbyggda trappsteg. Faktum är att att det krävs bara 2 steg för att komma in i Adria mot 3 steg att komma in i Sunlight. Det jag misstänker är att Sunlight är byggt på det vanliga lastbilschassit (lägre pris)och att det är högre.

K

Kimobo

Guest

Har en halvintegrerad Adria 2008 och chassidelen bakom hytten är mig veterligen Adrias eget låga med bredare spårvidd. Ducatons orginalchassi för husbilar kom med bredare spårvid bak först 2010. Rätta mig om jag har fel.
Leif

F

F.d. 2577

Guest

Inte vet jag hur dessa husbilar ser ut, men någon kanske har dubbelgolv, då blir det ett steg till för att komma in i bilen.
Leffe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tidligere var lavt og bredt chassi et av kjennemerkene på et ALKO, i dag må en titte under bilen: er det lange fjærer bak så er det Fiat er det torsjonsrør så er det ALKO. Lavchassiet til Fiat er nede på omtrent samme høyde som ALKO - til en litt lavere pris.

S

solid

Guest

Har nu hittat lite specar för Fiat normalspåriga chassin. Höjden varierar beroende på typ mellan 640 till 650 mm +-3 mm. Sunlight säger i sin spec att
t.ex. T66 är baserat på normalspårigt ledchassi, vad som nu menas med det.
Frågan kvarstår dock, är specialchassit till husbilar ännu lägre? Knut antyder ju det. Kan inte hitta höjdmått för dessa på nätet.
Jämförelsen av höjd gäller bilar utan dubbelgolv, Adria är bara ett exempel av många som bygger på specialchassit.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Finns det inte fler tillverkare av chassin?

Det chassie jag hade på min förra bil, en helintegrerad CI, var väldigt lågt, helt byggt i aluminium och med torsionsfjädring bak. Golvet i bodelen var ca 10cm lägre än hyttgolvet. Visserligen bara enkelgolv men ändå. Gav faktiskt ett stabilare och mycket rejälare intryck än AL-KO's galvade chassie som jag har nu. Kanske det var ett specialchassie CI byggt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Var den CI fra før 2000, det kan faktisk være ALKO sin gamle løsning fra før AMC chassiene. Det var galvanisert på en litt annen måte enn dagens og kunne se ut som alu, og torsjonsfjæringen er typisk for ALKO. Den gamle ALKO rammen senket rammen ca 15 cm, så er det et 5 cm gulv ender vi med ca. 10 cm lavere gulv bak førerplass. AMC kan senke rammen noen ekstra cm, men nå med den normale matte galvaniseringen.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ja den var från -98. Var dock ganska säker på att det var aluminium eftersom det var grövre och inte alls hade några pressförstyvningar. Mer som liggande H- balk om jag minns rätt. Tror det stod BPW någonstans men det kanske bara var på axeln bak. Vet inte om AL-KO tar axlar från BPW ?
Har ju inte bilen kvar annars hade det varit lätt kollat.
Nu blir jag osäker:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

BPW lager understell til vogner, mulig de prøvde seg med biler den gangen.
De har på noen av sine vognchassi torsjonsløsninger, muligens kopiert fra ALKO. Kan ikke tro at disse to har klart å samarbeide noen gang.

Har selv sett ALKO sin produksjonslinjer for chassis, og de lager alt selv.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hittade nu några bilder jag tagit och det var inte aluminium. Det ser ut som galvat fast det är bra mycket rejälare än AL-KO's chassie. Bakaxeln kommer i alla fall från BPW enligt typskylten på den.

Kanske är det som du säger Knut att BPW gjorde några chassien förut. Vet att bilen jag hade bara gjordes i ett par år och i ganska få ex. CI slutade tydligen med helintegrerade någon gång 99-00 tror jag mig läst.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om en går inn på BPW sin tyske web ser en at de selger sine akslar til annet bruk enn sine egne chassi - fullt mulig at CI har kjøpt akslar og laget rammen selv.

F

F.d. 55383

Guest

FIATs nya chassi har dessutom bredare spårvidd på bakhjulen. Skall ni köpa/byta husbil se till att den har förstärkt chassi med stora 16” hjul. Kolla även att den går att ”väga upp” om ni vill ha mer lastkapacitet. Det skall stå i klar text att det går att väga upp. Jag har hållit på i 3 år och bråkat om att jag har fått fel bil, men utan resultat.
Att det säljs fortfarande med smalare spårvidd bak är endast en riktig slöhet av husbilstillverkare. De måste göra om sina ritningar och det orkar de inte med så länge finns folk som köper gammalt chassi.
mvh Stefan

Toppen