Sv: Fiat chassi och motor
Jag kanske borde förtydliga mina förutsättningar och principer. För en nybörjare kan det vara bra att veta vad en förtid åldrad räv tänker om husbilsägandet, fast man behöver inte för det köpa min koncept.
Tvärtom vad min "nickname" antyder, så är jag noga med slantarna. Därför är en ny husbil uteslutet för mig. Jag väljer minst en femår gammal bil då man får den i princip på halva priset. Väljer man också en som rullat lite och har galvad ram, så har man en bil som räcker länge. Otroligt länge. Väljer man en som är 30 år gammal, så slipper man skatten också. Servicen gör jag alltid själv, så där rök de datoriserade bilarna. Lika bra det, för jag tycker det är bäddat för dyra problem med datorer i husbilen. Det enda jag accepterar elektronik är motorstyrningen där det är ett måste för att nå moderna prestanda.
Men kommen så här långt i resonemangen om husbilsval, så har man redan löst den viktigaste frågan, nämligen förvaringen när bilen inte används. Att ha en husbil stånde ute är bäddad för problem längre fram. En bra vinterförvaring där man har möjlighet att åtgärda små saker är ett måste när man har en äldre husbil. Har man gjort en genomvettig val från början, och då enbart ur ekonomiskt synpunkt men naturligtvis med hänsyn till de personliga kraven, så blir inte husbilsägandet tungt att bära och milen blir desstå roligare när man inte behöver prioritera. Om dyrt är fint, och vice versa, ger jag katten för.
Jag tror inte att det finns någon "central kommite" som håller reda på status poäng, vilket i sin tur avgör kvaliteten på det eviga livet, utan jag försöker leva i nuet med någonlunda framförhållning. Selekterande människor, dvs. andra husbilsåkare som av din fordon avgör vilka mänskliga kvaliteter du har, och eventuellt selekterar bort dig om du inte har det senaste, är bara bra för mig. Då slipper jag dem.
Det finns också en seglivad skröna i branchen som går ut på att om man köper nytt, så slipper man problemen. Det gör man inte. I Princip alla husbilsägare blir mer eller mindre "gör det självare". Annars får du aldrig gjort dessa små special anpassningar som du vill ha i bilen. När det ändå är så, så kan man löpa hela linan ut, och göra allt själv.....