• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat chassi och motor

F

F.d. 50282

Guest
Hej på er

Har planer på att köpa en några år äldre husbil 2009 och uppåt.
Har redan läst väldigt mycket men känner mig osäker på följande.
Hur ser det ut med Fiats chassin och motorer, växellådor osv.
Är det bättre att köpa efter en viss årsmodell?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat chassi och motor

2012/2013 150 HK med automat torde va det optimala, lite beroende på storlek på bil iofs. Eu5 kom 2012 och är det bästa valet så som jag ser det.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Jag skulle absolut inte köpa nyare än 2009 års modell. Dels pga skatten, dels vill jag inte ha en bil med partikelfilter. Motorer och driveline föredrar jag 2.8 liters med manuell låda. Skott säker konstruktion.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Jag skulle absolut inte köpa nyare än 2009 års modell. Dels pga skatten, dels vill jag inte ha en bil med partikelfilter. Motorer och driveline föredrar jag 2.8 liters med manuell låda. Skott säker konstruktion.
Rätt är att;
Skatten höjdes för fordon registrerade i Sverige from 2011-01-01, dvs i princip för årsmodeller efter 2010.
Partikelfilterkrav infördes som obligatoriskt krav först i och med 2012 års Fiat motorer, före dess enbart om nu någon enskild extra best en Fiat med p-filter.

Har varit ägare och användare av såväl Fiat 2,8 -03, 3,0 -10 och 3,0 med aut -12, mina erfarenheter/uppfattningar skiljer sig helt från dina. Ex 2012 har p-filter, märks överhuvudtaget inte och den kompletta nya drivlinan är som sig bör en fin vidareutveckling av tidigare Fiatvarianter.
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Tack till er som svarat redan svarat och mycket bra med ett forum där det finns så mycket kunskap.
Vad gjorde man innan internet.

Hade tänkt och köpa med en totalvikt på 3500kg och därav skippa automatlådan.
Vet inte om dom väger mer idag så det får man kolla upp.

Eu5 låter vettigt för om jag inte läst fel får man inte åka in i vissa städer utan det?
Bör man minst ha 150hk?
Ser att många säljs med 130 men är det för lite om man tex vill se Alperna?

Skatten var något nytt.
Jag får slå på något regnr för att se skillnaden.

Ny drivlina?
Vad innebär det och från vilket år kom den?

Är det något mer att tänka på?
Framvagnen, känslan när man kör?
Något nytt där?
 
F

F.d. 50883

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Det är inga problem med 130 hk, jag var lite orolig när vi köpte en med 130 hk men efter en semester nu på 700 mil genom Tyskland,Österike och Italien måste jag säga att jag är positivt överraskad hur bra den orkar med den motorn.
Min totvikt är 3500kg. Den enda vägsträcka jag hade önskat lite större motor var i Kasselbackarna i Tyskland då man ligger i motorvägsfart och det är backigt men det är inget problem. Självklart vill man alltid ha mer och skulle jag köpa en helt ny bil skulle jag nog välja 150hk, men skulle jag köpa begagnad är det annat som avgör såsom skick och planlösning. Skulle inte dra mig för att köpa 130hk igen på en bil med 3500kg totalvikt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Jag kanske borde förtydliga mina förutsättningar och principer. För en nybörjare kan det vara bra att veta vad en förtid åldrad räv tänker om husbilsägandet, fast man behöver inte för det köpa min koncept.

Tvärtom vad min "nickname" antyder, så är jag noga med slantarna. Därför är en ny husbil uteslutet för mig. Jag väljer minst en femår gammal bil då man får den i princip på halva priset. Väljer man också en som rullat lite och har galvad ram, så har man en bil som räcker länge. Otroligt länge. Väljer man en som är 30 år gammal, så slipper man skatten också. Servicen gör jag alltid själv, så där rök de datoriserade bilarna. Lika bra det, för jag tycker det är bäddat för dyra problem med datorer i husbilen. Det enda jag accepterar elektronik är motorstyrningen där det är ett måste för att nå moderna prestanda.

Men kommen så här långt i resonemangen om husbilsval, så har man redan löst den viktigaste frågan, nämligen förvaringen när bilen inte används. Att ha en husbil stånde ute är bäddad för problem längre fram. En bra vinterförvaring där man har möjlighet att åtgärda små saker är ett måste när man har en äldre husbil. Har man gjort en genomvettig val från början, och då enbart ur ekonomiskt synpunkt men naturligtvis med hänsyn till de personliga kraven, så blir inte husbilsägandet tungt att bära och milen blir desstå roligare när man inte behöver prioritera. Om dyrt är fint, och vice versa, ger jag katten för.
Jag tror inte att det finns någon "central kommite" som håller reda på status poäng, vilket i sin tur avgör kvaliteten på det eviga livet, utan jag försöker leva i nuet med någonlunda framförhållning. Selekterande människor, dvs. andra husbilsåkare som av din fordon avgör vilka mänskliga kvaliteter du har, och eventuellt selekterar bort dig om du inte har det senaste, är bara bra för mig. Då slipper jag dem.
Det finns också en seglivad skröna i branchen som går ut på att om man köper nytt, så slipper man problemen. Det gör man inte. I Princip alla husbilsägare blir mer eller mindre "gör det självare". Annars får du aldrig gjort dessa små special anpassningar som du vill ha i bilen. När det ändå är så, så kan man löpa hela linan ut, och göra allt själv.....
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Oj vilket långt inlägg BigSpender.
Blev tvungen att läsa det två gånger för att förstå :)
Status behöver jag inte och ett bekymmersfritt husbilsägande räknar jag inte med men vill ha det så bra som möjligt.
Har en V70 2006 privat och en Golf SC 2014 som tjänstebil där man märker att Volvon är äldre när man hoppar mellan bilarna.
Kör man Volvon hela tiden går det hur bra som helst.
Vi har även en husvagn idag (Polar 1998) och hittar vi inte rätt husbil rullar vi vidare med den.

Men jag tänkte att husbilarna förhoppningsvis blir bättre och bättre överlag så då vill jag köpa så nytt som möjligt.

Uppfattar jag dig rätt om att det är känsligt att låta en husbil stå ute?
Har haft husvagnen ute och ouppvärmd i alla år och så ser det nog ut hos alla husvagnshandlare över hela Sverige.

Hur ser det ut med galvad ram?
Är det ovanligt eller är det något märke man ska undvika eller föredra?
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Jag skulle absolut inte köpa nyare än 2009 års modell. Dels pga skatten, dels vill jag inte ha en bil med partikelfilter. Motorer och driveline föredrar jag 2.8 liters med manuell låda. Skott säker konstruktion.

Utvecklingen går ju framåt, även om inte alla tycker så. Jag själv ville inte ha en Volvo med insprutning en gång för länge sedan. Jag valde en ny Volvo med förgasare. Ångrade mig senare i livet när jag skulle byta in den. Har nu en 150hp Fiat 2013 Carthago med automatlåda som är underbar att köra. Om det händer något negativt med denna i framtiden det står skrivet i stjärnorna så nu njuter jag.
Bengt
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Husdelens el och många apparater styr via små datorer. Likaså med bildelen där nästan allt bevakas och styrs via små datorer....
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Husdelens el och många apparater styr via små datorer. Likaså med bildelen där nästan allt bevakas och styrs via små datorer....

OK, men varför skulle man inte kunna serva en datoriserad HB själv ?
För mig är service att typ byta olja, div filter, bromsbelägg osv.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Visst kan du byta olja och osv. Men du måste också nollställa service indikatorn. Till det krävs att du har diagnostikutrustningen till just din bil. Mer krävande jobb, som tex byta partikelfilter krävs en proffs diagnostik som bara märkesverkstäder har och de kostar kring 20.000kr. Går bilen i sk. limpmode, tex pga. förhöjd motortemp, så kan du inte radera en sådan felkod med billiga amatör grejjer från tex biltema. Sedan måste du sätta dig in i alla felkodsbeteckningar och blöja genom en massa forum för att förstå standard felen med just den felkoden. Jag lovar dig att någonstans under resans gång ger man upp. De nya bilarna är bra så länge allt fungerar som det är tänkt och motorförsäkringen är aktuellt, dvs. någonting 8år och 10.000 mil men sedan är det hazard...
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Problem med att återställa service lampan är väl bara aktuellt på bilar tillverkade innan 2000
Eftersom TS frågade om Fiat, våran -12 behöver man inte göra någonting med den slocknar själv efter 100 mil
Ska man ha en bil helt utan att få felkoder måste man väl ner på mitten av 80 talet. Våran billiga biltema raderar koder på VW koncernens alla bilar och även Volvos. Husbilen har jag inte provat än.
Partikelfiltret är iof ett orosmoment, men gör man som vi semestrar mycket i Tyskland så är det väl ett növändigt ont, om man inte går på din linje med en 30 år gammal HB. Eftersom man skitnar ned miljön genom att nöjesåka med bil så har jag fått för mig att det skitar ner något mindre med en modernare jämfört med äldre men ska man ha riktigt rent samvete får man väl sluta helt.

Jag var tvungen att prova, billiga biltema läser även Fiaten
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Tack ZZigge
Intressant att veta att servicelampan slocknar efter 100 mil.
Sen kommer jag nog serva den på en verkstad iallafall.
Har en liten verkstad som tar hand om vår gamla Volvo och dom tar inte många kronor för en service.
Partikelfilter får man väl byta någon gång men som du skriver kanske bättre att dom hamnar i ett filter än i naturen direkt.
Sen gör vi ingen lång tråd av det här och jag förstår BigSpenders poäng.
Äldre bilar kan vara enklare både i sin konstruktion och att serva.
Inte minst utrymmesmässigt (volvo140) :spinny:

Nu blir det nog en 2013 och uppåt för vår del.
Vi ska hitta rätt bara sen slår vi till.
Kanske dyker upp något bra till efter semestrarna.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Inte att glömma är att nyare motorer drar mindre bränsle. Enligt Fiat drar Euro5 150 hk 27% mindre än 3 liters 160 hk. Vi har en plåtis på 3500 kg och kör efter skyltarna. Snitt på senaste 500 mil blev 0,86 med 150 motorn. Tror iofs att 130 räcker och den har enklare turbo utan variabel geometri och dess styrsystem. Om man frågar Fiat på dess hemsida rekommenderar de 130 till vanliga husbilar.
Men 150 drar skönt i backarna...
Med vänlig hälsning, Conny J
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Jag har blivit sugen på en plåtis Conny.
Vad kan du säga om dom?
Hur skiljer dom sig mot en husbil med samma mått?
Utrymme, kostnader osv.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Inte att glömma är att nyare motorer drar mindre bränsle. Enligt Fiat drar Euro5 150 hk 27% mindre än 3 liters 160 hk. Vi har en plåtis på 3500 kg och kör efter skyltarna. Snitt på senaste 500 mil blev 0,86 med 150 motorn. Tror iofs att 130 räcker och den har enklare turbo utan variabel geometri och dess styrsystem. Om man frågar Fiat på dess hemsida rekommenderar de 130 till vanliga husbilar.
Men 150 drar skönt i backarna...
Med vänlig hälsning, Conny J
Beror nog på hur din fråga och ditt svar ser ut, men uppgiften -27% liknar nog en skröna för en "normal" husbil.

Hade tidigare en 2010 Burstner i730 med 3 lit/157hp på 4 ton, i princip körd enligt din beskrivning. Detta fordon drog 2010-2011 och 2000mil totalt under 0,9 lit/mil baserat på tankade litrar/körda mil.
Med "din 150hp" skulle den motorn i den bilen ge 27% lägre förbrukning (dvs ca 0.66 lit/mil), då måste man nog vara djupt troende.
 
F

F.d. 50282

Guest
Sv: Fiat chassi och motor

Beror nog på hur din fråga och ditt svar ser ut, men uppgiften -27% liknar nog en skröna för en "normal" husbil.

Hade tidigare en 2010 Burstner i730 med 3 lit/157hp på 4 ton, i princip körd enligt din beskrivning. Detta fordon drog 2010-2011 och 2000mil totalt under 0,9 lit/mil baserat på tankade litrar/körda mil.
Med "din 150hp" skulle den motorn i den bilen ge 27% lägre förbrukning (dvs ca 0.66 lit/mil), då måste man nog vara djupt troende.

Ja du ser Relax men det var en 157 och det här gällde 160 ;)
Nu finns det fler anledningar till att jag vill ha en nyare och förbrukningen är inte viktigast utan det blir en kompromiss av allt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Sv: Fiat chassi och motor

Skillnaden mellan en plåtis och vanlig husbil är ju bredden invändigt bakom framdörrarna om det gäller en halvintegrerad. Plåtisens plus är ju på vägen, de vanliga vinner när du står. Vi står i princip bara en natt i taget och då gillar vi konceptet. Att kunna köra varor (bräder, dörrar) är det vi uppskattar mycket. Att ha en nödutgång bak vid sängen är bra. Samt att plåtisen känns säkrare vid en olycka. Fiats siffror var när 150 kom 2011 och de jämförde med 160 motorn som är på 157 hästar mot 148. Detta stod i en presentation när 150 kom. De flesta som kör större bilar håller nog inte 100km/Tim för att få så låga bränslevärden. Helt klart är att plåtisen är smidigare och snålare att köra med anser jag. Det finns ju fler jämförelser här i forumet....
Vänligen Conny J
 
Toppen