• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat burstner t615 2008 vad ska man se upp med?

Drcosmo

HBK Intresserad
Kommun
Luleå
Hej!
Ny på forumet, detta blir mitt första inlägg så ha lite överseende om jag skriver på fel ställe.

Vi kommer att köpa vår första husbil inför sommaren och har smalnat av vår sökning till Fiat burstner t615 då planlösningen och storleken passar våra ändamål ypperligt.

Jag har en fråga till er som har rutin på husbilar och kanske specifikt på denna modell. Vi tittar på årsmodeller kring 2007-2011, helst med 3.0 multijet-motorn. När dessa kom ut var det många som hade problem med att dräneringen av regnvatten var undermålig i motorutrymmet (läkte b.la in via vindrutan) så att motorrummet och dess innehåll kunde ta skada (rostiga spridare, problem med elektronik, mm).
Hur stort problem är detta med denna typ av bil, torde väl gälla de flesta halvintegrerade bilar byggda på Fiat-chassi? Vi tittar som sagt på årsmodeller 2007-2011.

Sen om det är någon som har tips på vanliga fel man ska se upp med på denna modell så tas det emot tacksamt.
Tack på förhand!
//Robban

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!
Ny på forumet, detta blir mitt första inlägg så ha lite överseende om jag skriver på fel ställe.

Vi kommer att köpa vår första husbil inför sommaren och har smalnat av vår sökning till Fiat burstner t615 då planlösningen och storleken passar våra ändamål ypperligt.

Jag har en fråga till er som har rutin på husbilar och kanske specifikt på denna modell. Vi tittar på årsmodeller kring 2007-2011, helst med 3.0 multijet-motorn. När dessa kom ut var det många som hade problem med att dräneringen av regnvatten var undermålig i motorutrymmet (läkte b.la in via vindrutan) så att motorrummet och dess innehåll kunde ta skada (rostiga spridare, problem med elektronik, mm).
Hur stort problem är detta med denna typ av bil, torde väl gälla de flesta halvintegrerade bilar byggda på Fiat-chassi? Vi tittar som sagt på årsmodeller 2007-2011.

Sen om det är någon som har tips på vanliga fel man ska se upp med på denna modell så tas det emot tacksamt.
Tack på förhand!
//Robban
Jag har en TEC husbil 3.0L 2008.(samma draghuvud som i din bil) Fick täta plasten mot rutan och skarven på mitten med glasrutelim. Blev bra och tätt. Hade droppat regnvatten på motorn men den hade en plastkåpa över spridare så allt var ok.

Sen Har 3.0L motorn kraftigt vridmoment och en klen låda. Lyssna att det låter ok på växel 5+6. Den orkar lätt i uppförsbackar på 6 an men växla gärna ner till 5 an då.

Drcosmo

HBK Intresserad
Kommun
Luleå
Jag har en TEC husbil 3.0L 2008.(samma draghuvud som i din bil) Fick täta plasten mot rutan och skarven på mitten med glasrutelim. Blev bra och tätt. Hade droppat regnvatten på motorn men den hade en plastkåpa över spridare så allt var ok.

Sen Har 3.0L motorn kraftigt vridmoment och en klen låda. Lyssna att det låter ok på växel 5+6. Den orkar lätt i uppförsbackar på 6 an men växla gärna ner till 5 an då.
Tack!
nyttig info.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
En fråga då som amatör. Draghuvud? Vad betyder det?
//R
Till vissa byggen levereras bara framdelen av bilen där hytten slutar. Det är draghuvudet i detta fall. Sen byggs ramen på. Tex. Alko och bodelen byggs på den... här lite läsning. På en bild ser du 2 blivande draghuvuden. Så kan det se ut när fabriken levererar till husbilsbyggaren.

Bilagor

• Screenshot_20250425_011435_Chrome.jpg
    Screenshot_20250425_011435_Chrome.jpg
    1.022,2 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20250425_011519_Chrome.jpg
    Screenshot_20250425_011519_Chrome.jpg
    438 KB · Visningar: 20

Drcosmo

HBK Intresserad
Kommun
Luleå
Till vissa byggen levereras bara framdelen av bilen där hytten slutar. Det är draghuvudet i detta fall. Sen byggs ramen på. Tex. Alko och bodelen byggs på den... här lite läsning. På en bild ser du 2 blivande draghuvuden. Så kan det se ut när fabriken levererar till husbilsbyggaren.
Tack!

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vassego.

3.0L motorn är fantastisk att köra med. Att den har kamkedja är toppen. Håller ca 40000 mil. Bara vara noga med oljebyten. Motorn tillverkad av Iveco

Drcosmo

HBK Intresserad
Kommun
Luleå
Jag tolkar det då som att vatten i motorutrymmet är något man ska kolla upp men är inte så stort problem som det framstod 2007? Ingen show stopper.

jag menar att om det hade blivit ett jätteproblem i längden så hade det varit ramaskrin från alla köpare och det kan jag inte utläsa i media?
//R

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tolkar det då som att vatten i motorutrymmet är något man ska kolla upp men är inte så stort problem som det framstod 2007? Ingen show stopper.

jag menar att om det hade blivit ett jätteproblem i längden så hade det varit ramaskrin från alla köpare och det kan jag inte utläsa i media?
//R

Jodå, det var ett rätt stort problem med vatten och rost vid spridare och glappkontakter samt inte minst på bilarna med mindre kamremsmotor så rann det in vatten i kamremskåpan och på vintern frös det till is.... Och vid start av en motor med fastfrusen kamrem sa det... till rejält o_O.
Det var ju ett påtagligt fel även för Fiat och åtgärdades på flera sätt både med tätning där det läckte in och ibland även något "paraply" över motorn dessutom, så det problemet är nog avhjälpt för länge sedan troligen på de flesta som fortfarande lever, då räknar jag in hantverksbilar och transport också som har mycket kortare livstid än husbilar.
Det är dyrt att byta koppling på dem om det strular för det är dubbelmassesvänghjul på dem så även nytt svänghjul hör till när kopplingen behöver bytas för det mesta, samt mycket arbete.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jodå, det var ett rätt stort problem med vatten och rost vid spridare och glappkontakter samt inte minst på bilarna med mindre kamremsmotor så rann det in vatten i kamremskåpan och på vintern frös det till is.... Och vid start av en motor med fastfrusen kamrem sa det... till rejält o_O.
Det var ju ett påtagligt fel även för Fiat och åtgärdades på flera sätt både med tätning där det läckte in och ibland även något "paraply" över motorn dessutom, så det problemet är nog avhjälpt för länge sedan troligen på de flesta som fortfarande lever, då räknar jag in hantverksbilar och transport också som har mycket kortare livstid än husbilar.
Det är dyrt att byta koppling på dem om det strular för det är dubbelmassesvänghjul på dem så även nytt svänghjul hör till när kopplingen behöver bytas för det mesta, samt mycket arbete.

M.v.h. JANKRO.
Stämmer med dyra kopplingsbyten men så är det med alla ducato... även med min Volvo v70 2.4D även om det inte hör hit.....

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

//R
Sen är du välkommen in i husbilslivet. En kul och härlig hobby.

Varför inte bli medlem i klubben för bara en hundring. Förmånerna betalar den avgiften flera gånger om. ..

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Backen är väldigt högt växlad så den kan "morra" om man backar med för låga varv och kopplar. Får hålla lite gas. Inga tokvarv ändå får att inte kopplingen ska morra och vibrera.

Obs gäller bara backen. Fram ska kopplingen funka som vanligt om den är frisk. Om växellådan är lite trög när du växlar så är det lätt att smörja länkaget som sitter på växellådan. Finns youtube filmer på det...

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Nu ska jag sticka ut hakan.
Och förväntar mig en käftsmäll.:rolleyes:
Men ett köp av Fiat från 2012 och senare borgar för mer problem. Allt enligt expertis.
Mycket på grund av avgasrening och skifte till andra komponenter och konstruktion.
Motorfamiljen är stor så det gäller att hålla koll på vad man får under huven vid köp.
Generellt ska man betrakta Ducato som en paketbil som skall köras för att må bra.
Men det gäller ju många andra märken också.

Drcosmo

HBK Intresserad
Kommun
Luleå
Den bilen vi riktat in oss på såldes 5 minuter innan vi kom, surt.

Nu har vi en annan bil i sikte men då en T640. Samma drivlina…..eller draghuvud som jag har fått lära mig att det heter

Är det någon som har erfarenhet av den modellen?
Vad är de väsentliga skillnaderna mellan T615 och T640?
//Robban

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Det är bättre att köpa en välvårdad husbil med planlösning som passar er oavsett märke. En gammal släkting till mig sa alltid att det inte är farligt att lägga lite för mycket pengar på en välvårdad bil.
Gör du en privat affär och kommer hem till ett välskött hem känns det alltid bra.
Då är säkert husbilen välskött också.

Toppen