• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat Burstner 1990

F

F.d. 53134

Guest
Nu har man fixat klart med husbilen som jag haft i fem år. Jag har underhållit bilen och den är bättre nu en när jag köpte den. Helrenoverade bromsar fram och bak och jag var under bilen och smörjde och rost behandlade den. Vilket skit jobb men bra för bilen.Jag har gjort så mycket på den så allt kan jag inte ta upp här på tråden. Jag kommer nog inte att sälja bilen i första taget för man har det mesta i den. Jag hör här på tråden att även många bilar som är köpta nya har en hel del problem och det tycker jag är konstigt att när man lägger upp en förmögenhet för en ny bil så förväntar man sig att den skall vara ok. Jag har Inte haft ett fel på husbilen bara underhållit den, och donat och fixat med den under de åren som jag haft husbilen.:wink::wink::wink::wink: Ni får ha en skön sommar alla ni i husbilsklubben...

Bilagor

• 20150701_161414.jpg
    20150701_161414.jpg
    6 MB · Visningar: 32
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Fiat Burstner 1990

Grattis till en snygg bil:)
Roligt med folk som vårdar och förbättrar de lite äldre husbilarna.
Jag skulle tycka att det vore jätteskoj om du kan få fram mer bilder och info!
Är det en 610 Burstner? Takkonstruktionen har jag inte sett förut......

Vi har ägt en Burstner 680 Alkovbil 92 årsmodell en gång i tiden, kanonbil med en smart planering för en barnfamilj.

F

F.d. 53134

Guest

Hej! Det är en Fiat BurstnerT620 Förra ägaren som var en golfare och hade hund installerade en AC i bo delen för att de skulle kunna lämna hunden när de spelade golf. Jag tror den kostade närmare 30 tusen med installationen. Bilen går som en klocka och på vägen ligger den mjuk och stabil. :wink::wink::wink:

Bilagor

• HusbilemÅnnaboda 006.JPG
    HusbilemÅnnaboda 006.JPG
    1,7 MB · Visningar: 31
  • HusbilemÅnnaboda 020.JPG
    HusbilemÅnnaboda 020.JPG
    1,3 MB · Visningar: 30
  • 20150701_161346.jpg
    20150701_161346.jpg
    4,7 MB · Visningar: 28
F

F.d. 50069

Guest

Det är faktiskt en riktig snygg husbil med harmoni i linjerna......om man nu kan kalla en husbil snygg:oops:
Den 680'n vi ägde hade exakt samma planering plus en alkov. 95hk Turbodiesel som gick kanonbra, inga problem att ligga i 120knyck på Autobahn timme efter timme.
Totalvikt 3500kg......undrar vad den vägde med full semesterpackning, tre ungar samt stor hund och katt, samt cyklar, badleksaker i mängd, he he!

Fast i mitten på nittotalet var inte övervikt på Husbilar uppfunnit ännu;), så var det då, en mycket trevlig bil iaf!

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Alkov, 95Hk, 120Km marschfart? Du skojar? :D

Skulle tro att hastighetsmätaren skojade lite, min -92 A640 visar si så där 7-8 km för mycket vid 100 km, men den går att köra över 100 enligt gps:n, men det är ingen njutning direkt även om den ligger stadigt på vägen, ljudnivån ökar betydligt över 90.

Anders B. är du säker på att den hette A680 ?
Trodde att min var en A680, men det visade sig vara billängden och bodelen är 640.

Förresten, vet nån hur man kan se vilken viktklass Fiaten har av dessa årsmodeller, 10, 14 eller Maxi/18 ?
Står ingenstans i varken bil eller papper.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Även 14 har 16"'s hjul men enbart på TD-modellerna. Det har min -91'a, helt enligt reg.beviset.

Bennie

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Har en Bürstner T620, Citroen 2,5 TD 1989 med samma form på taket fram. Bak är övergången tak bakgavel rundare än den på bilden. Har ingen bild på husbilen i profil och det ösregnar för tillfället så jag vill inte gå ut och plåta.

F

F.d. 50069

Guest

Skulle tro att hastighetsmätaren skojade lite, min -92 A640 visar si så där 7-8 km för mycket vid 100 km, men den går att köra över 100 enligt gps:n, men det är ingen njutning direkt även om den ligger stadigt på vägen, ljudnivån ökar betydligt över 90.

Anders B. är du säker på att den hette A680 ?
Trodde att min var en A680, men det visade sig vara billängden och bodelen är 640.

Förresten, vet nån hur man kan se vilken viktklass Fiaten har av dessa årsmodeller, 10, 14 eller Maxi/18 ?
Står ingenstans i varken bil eller papper.

Till Montreal:yes:
Om fart skojar man inte;), självklart vart det mätarfart, så exaktheten på den tiden var vad som stod på hastighetsmätaren.
Det skiljer massor mellan bilar beroende på hur de är körda är min erfarenhet.
Vi har haft "bensinare" som knappt har orkat sig själva och vi har haft andra bensinare som har haft hyfsad punsch i maskin, skiljer mycket!
Vi körde tex. våran förra Eriba 130hk mot en liknanade Kabe med samma motor uppför Jönköpingsbacken och skillnaden var enormt stor.....mer än vad viktskillnaden förklarar.

Sen om det var en 680 så är jag nu osäker, fast det jag är 100% säker på är att planeringen i bilen var en dubbelsäng längst bak på tvären samt dinett med kök mittemot samt alkov. Jag minns också att det var en bra bil som gav klirr i kassan vid försäljningen;)

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Nej, 118 i bultcirkel, precis som på trådskaparens bil som är 1 år äldre än min.

Bennie

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Intressant, så det finns en större bultcirkel på Maxi/18.

Jag vet att 18 har större bromsskivor och trummor, får nog mäta bultcirkel och skivor vid tillfälle för att avgöra vilken viktklass min tillhör.

Ja, min har liknande inredning som kluvens, bortsett från att det är en sittgrupp i bakdelen, men den är nedbäddad av någon tidigare ägare som ersatt original bordsben med ett kort stabbigt aluminiumrör.

Edit: Trumman bak verkar ha samma diameter på alla, men bromsbanden eller djupet verkar olika.

Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

T är halvintegrerad. A är alkov. Har inte heller sett en sådan takkonstruktion. Hur ser den ut inifrån. Din modell såldes antigen med en fast bädd bak eller som i ditt fall en bäddbar dinett. Har själv en Bürstner T 625 med ljus inredning och en fransk bädd
Ha det

Toppen