• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

FIAT - Bilar

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
När man sitter och läser vad ni skriver om era bilar, så är det väldigt mycket klagan på Fiat bilar. Vatten som läcker in i motorutrymme, bromsar som luktar m.m.
:confused:
Med tanke på hur många husbilar som bygger på Fiat kan det ju inte vara helt fel.
:wideeyed:
De som är inne och läser alla artiklar för att välja ut sin första bil kan få lite fel info.
Är själv inne på min tredje Fiat bil (En Eura Mobil och två Burstner), och har inte haft några problem med dessa bilar.
:D
Skulle vara intresant (och informativt) att hör hur många som är nöjd med sin Fiat, alternativt problem med andra märken te.x. Ford, Renult och Mercedes.

:yes:
M.V.H.
Hi.Life

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: FIAT - Bilar

Hej.

Jag förstår att du inte har så stora problem. Det cahssi du har har ju inte FIAT byggt fronten på och de helintegrerade bilar jag sett är mycket välbyggda när det gäller täthet. Det ska också observeras att FIATs tidigare byggen före 2007 var täta vad avser tätning mot rutan. Problemen uppstod med det nya chassit, 2007 och det är det frågan gäller i tråden FIAT "sållet" 2007.
Dessutom, FIAT har förstått att detta är ett problem och inte ett "kosmetiskt" fel som man gick ut och sa tidigare.
Det är väl inte vilseledande att tala om de problem man verkligen har med detta chassi?

Campinghälningar Curt.:music-icon: :music-icon: :music-icon:

F

F.d. 3581

Guest

Hej, Hi Life
Jag tillhör nog en av dem som skrivit om min erfarenhet om Fiat, dess bromsar, bristande logistik, otrevligt bemötande hos Fiat centralt, etc.
Vid jämförelse med den Renault som vi kör med idag så har vi sämre erfarenhet av tex Fiats bromsar, jmf med Renault.
Jag beskrev bla alpkörning under samma förutsättningar och att våra båda Fiathusbilar visade upp allvarliga frambromsproblem, jmf med Renault.
Vår erfarenhet är högst personlig och kan självfallet inte betraktas som generell.
Som du skriver så finns det sannolikt en stor anledning till Fiats framgångar inom husbilsbranschen.
Kan det måhända vara prisnivån - vad vet jag.
ds

F

F.d. 55271

Guest

Hei,
Jeg er en Fiat eier som kjører en Hobby bobil. Mine to tidligere bobiler var også bygd på Fiat. Så noen erfaring på de andre merker som Ford, Renult og Mercedes har jeg ikke.
Det er stor forskjell (skilnad) på min første som var en 1997 mod. og min siste en 2006 mod. Det er spesielt på støy. Nå kan en føre en normal samtale når en kjører det var ”svårtere” på min første bil. Det er klart at utviklingen på det område er merkbart.
Ellers har jeg stort sett vært tilfreds med mine Fiater.

Et spørsmål til alle som skriver UNDER MARKISEN. Hadde det ikke vært bedre å skrive under en annen forum heading. Jeg tenker på om en skal lete etter emner så er det mange å søke under i UNDER MARKISEN. Under Markisen har et 4 sifferet antall innlegg mens de andre stort sett er 2siffret annal. Ingen kritikk, men en fordel om en skal lete etter noe i forumet.

F

F.d. 50016

Guest

Hej!
Just nu kör jag/vi Ford, men har haft 3st Fiat. En 90årsm. med rattväxel och bensinmotor, nästa en 97;a 2,5l motor diesel, 3dje 00:a 2,8l diesel. Problemen som jag upplevde var framhjulsdrifften när man stod på gräsytor som var blöta och hade lite motlut. Ett fenomen som nog drabbar alla fabrikat med framhjulsdrift. Jag hade snökedjor med mej ifall att oturen skulle vara framme.

Men efter ett tag så lärde man sig att tänka efter före. Dessa nu lite äldre fiatar hade i mitt tycke felstegade växellådor, 5:an var för hög vid 70km och för låg på 4:an. Läste i klubbtidningar att lådor hade rasat p.g.a dålig smörjning när man körde på för hög växel i lägre fart. Inget jag råkade ut för. Det går att dreva om dessa lådor om man vill vara på säkra sidan.
För övrigt så tror jag inte att man skrämmer spekulanter på Fiatbilar, utan att dom istället kanske får lite tipps som dom själv kan kolla upp, och som du också påpekar, Fiat är än så länge i särklass den mest sålda bilen så den kan inte vara bara kass. Jonas 796

F

F.d. 3581

Guest

Hi Life
Självfallet skall väl informationen om problemen med bilarna penetreras på dessa sidor.
Likväl som de goda egenskaperna får komma fram.
Tycker du att vi som är missnöjda med våra erfarenheter skall hålla detta för oss själva för att vara snälla mot tex Fiat ?

En husbil är för många den största investeringen som görs i livet - förutom villaköp, odyl.
Vi har lagt ut drygt 800.000 på vår bil och då anser jag ha rätt att kräva en bil där tex bromsarna håller.

Om inte så blir det ingen ändring om inte kritik framförs.

Mvh
Dag

F

F.d. 1883

Guest

Kör med min första FIAT årsmodell -03 och har inte råkat ut för något negativt ännu, peppar, peppar!
Kan hålla med om att den är väldigt lätt över drivhjulen när man står på en blöt gräsmatta, har hänt ett par ggr att man behövt hjälp för att ta sig väck.
Femmans växel är inte heller helt optimal vad det gäller utväxling, ibland retar jag mig på det men har ännu inte drevat upp! På långa raka asfalts vägar är det bra med den höga utväxlingen men det kanske vore förståndigare att dreva om den så varvet höjs med 200-300 hundra varv.
Fick förövrigt växellådan "överfylld" vid sista servicen för bättre smörjning.
Bilen upplever jag som lagom pigg, den lilla 2,3 på 110 hästar sköter sig med bravur!
Min totalvikt är 3400kg.
Vill inte prata illa om något annat märke men vid Elmia mässan satt jag som en kratta i de halvintegrerade Fordarna där mitt huvud hamnade farligt nära taket, är 1,85 lång!
även framrutan upplevdes som väldigt låg med dålig sikt som följd!
Motorn tror jag inte man behöver nämna, den bara går och går liksom jag tror att den gör på de flesta husbilschassien och att den nya FIATen har problem med att vatten rinner hit och dit är ju en barnsjukdom som förhoppningvis kommer att åtgärdas, på servicen idag sa verkstadschefen att han hört från säkra källor att FIAT ska ta sitt ansvar och att något är på gång! fan tro`t!!!!!!!!!!!!!!
Sammanfattningvis tror jag inte att FIATen är en sämre bil än någon annan, så upplever inte jag det iallafall.

F

F.d. 3581

Guest

Crystal, Fiaten är nog varken bättre eller sämre än de andra. Alla är nog lika goda kålsupare, och vill maximera sin profit.
Sakfrågan i mitt inlägg är att kritik är nyttig - såväl negativ som positiv, och att utan kritik så blir det ingen ändring. Dock är det oerhört viktigt att den negativa kritiken är saklig och välgrundad, så att den inte speglar någons ilska över en sur kundmottagare, etc.
Osaklig och ogrundad negativ kritik har vi varit befriade ifrån inom klubben och hoppas att det så förblir...

Ha en bra dag - i Kungsbacka öser det ned fn.

ds

F

F.d. 9153

Guest

Hej!
Jag måste först säga att jag blev mycket förvånad själv på elmia att flera ford transit bilar var så trånga i bildelen , det är inte fordens fel utan husbilsbyggarna som sätter in lasbilssäten!
Vi kör en ford euramobil halvintegrerad -07a och är mycket nöjd , vi har kört 2200mil sedan januari och har inte märkt några problem , körställning(är 1.85 ) komfort pigg motor farthållare ac abs dubbla airbag mm bidrar till en trevlig körupplevelse och en känsla av att biltillverkarna har tänkt till även beträffande säkerhet.
Det är ju inte för intet att den blev årets bil 07!!!
Tidigare körde vi en 00-fiat adriatik alkov ( ca3000mil) utan några problem men vilken skillnad på bilar , från lastbil till personbilskomfort , nu kan vi även prata med varandra tidigare fick vi skrika och lyssna på musik gick inte alls om vi inte stod stilla.
Ja det är ju skillnad på en 00 och 07a och i ärlighetens namn har jag inte testat de nya fiatbilarna så de är väl bättre beträffande komfort än de gamla de också.
Men en personlig sak som jag tycker är att inte är de snygga de nya fiatbilarna, strålkastarna allt för högt placerade och "underläppen" till front ?
Men som sagt smaken är olika och jag gillar forden skarpt !:D

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024

Det var inte meningen att någon skulle ta illa upp av mitt inlägg.
Håller helt med Hundvakten att finns där konstruktiv kritik så ska den fram i ljuset.
Jag är ingen märkesfreek som håller stenhårt på Fiat. Har dom fel ska dom höra det.

Jag ville bara med mina rader höra lite mer om vad ni andra tycker om era bilar.
Rent informativt till mig och alla andra som läser på HBK:s fina hemsida.

Vad ni än kör, Kör försiktigt.
Hi.Life

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Kul tråd !
Personligen är jag opartisk eftersom jag har en 20 år gammal jänkare som är byggd som ett mellanting mellan lastbil och stridsvagn.
Att det blir mest synpunkter på FIAT är väl inte så konstigt med tanke på marknadsandelen. Varför många byggare väljer FIAT beror givetvis på prisbilden, tro inget annat.
Att biltillverkare i gemen lyckas med så fantastiska konstruktioner som FIAT's växellådor och den läckande 2007'an är däremot häpnadsväckande. I reklamen talar man gärna om den hundratals miljoner man lagt ner på framtagandet av de olika modellerna.
Det vore intressant att veta vad man pysslat med?! Glömde man att ta ut 2007'an i regnväder? Fanns det inte några mekanikkonstruktörer närvarande när man gjorde den gamla 5-växlade lådan?
Jag finner det häpnadsväckande! Inte mindre förbluffande är att konsumenterna skall tvingas bråka för att få sin rätt.
Det är f-n i mig ynkligt att leverantörerna i dessa fall inte står på tå och lovar att åtgärda sakerna. Även i fallet med växellådorna skulle en reparationssats till subventionerat pris fixats fram, det hade varit en enkel sak som givit mycket goodwill.
Vi måste ju tänka på att det finns en skara husbilsåkare som inte vill/kan köpa nya bilar utan har begagnade bilar som enda alternativ. Även dom måste ju kunna hitta lite trygghet i sina köp.
Det behövs lite bråk och stök för att påverka.
Tycker
Nisse

sonyLT

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Jag håller med Hi Life.Jag är inne på min andra Fiat och har inte haft några problem med dem. Jag har kört över 700 mil i sommar med min Bürstner -07 och är nöjd med den nya Fiat. Och vilken motor (3 liters på 157 hk) kanon. Tyst, snabb ,stark.
Jag är jätte nöjd+++++++++++++++
Sonny
;) ;) ;) ;) ;)

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Som jag skrivit tidigare hade vi lte osis med vår förra husbil. Det var en helintegrerad -87 som vi köpte ny. Där rasade växellådan efter dryga fem tusen mil. Inte roligt kan jag säga, speciellt som det hände på semesterns första dag. I övrigt har vi inte haft några som helst problem med Fiat, är inne på nummer två nu. Kanske det kommer att bli nummer tre inom en snar framtid.

F

F.d. 8167

Guest

Jag är gör nöjd med min Mcoluise 212(Fiat 2007 100 hp). Förutom att det rinner vatten ner till motorrummet. Hoppa verkligen att det händer något från Fiat tillverkarn inom några veckor. Har fått tejpa så länge. Har dock missat lite på skarven i mitten. Så där rinner vattnet för fullt denna regniga dag.

F

F.d. 8506

Guest

Jag har en Eura sport 515 byggd på Fiat årsmodell 01 och är så här långt väldigt nöjd med den. Har inte haft några problem. I min bil sitter den lilla motorn på 90 hkr och jag har pratat med Bossing om växellådan och han kände inte till att 5:an rasat på den motorn, enda skälet att dreva om den är om man vill ha mer styrka på 5:an.

F

F.d. 3753

Guest

Vi har inte heller haft några problem med våran 2.5 TDI från 1997 som rullat över 10 000 mil. Den går fortfarande kanonfint men vi provade en nyare 2.8 common rail i helgen, från 2004, och det var en viss skillnad på ljudvolymen.
Nu har vi bara kört ca 1500 mil med den och med vetskapen om detta med 5'an så har vi varit försiktiga och knappast kört under 80 på den, i alla fall inte plågat motorn på den växeln.
Har det problemet försvunnit nu, när i så fall?

Toppen