• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat - Air condition manuell (AC) eller automatisk (ACC) ?

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
Ni som har köpt med Fiat-chassi, valde ni AC eller ACC?
Är det värt 4000kr extra med ACC, ger det mycket bättre komfort, eller är det bara en extra felkälla?
Fördelar/nackdelar?

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Fiat - Air condition manuell (AC) eller automatisk (ACC) ?

Jag har köpt en begagnad Fiat -07 därför kunde jag inte välja utan fick ta det som satt i.
Det blev AC.
Men sedan har jag läst att ACC till min bil hade ökat vikten med 30 kg, så jag är glad att det bara är AC i min eftersom jag vill hålla mig till max 3500 kg. Vet inte om viktskillnaden blir likadant på andra årsmodeller.
AC har fungerat jättebra i våran, man lär sig snabbt att ställa vredet så temperaturen blir lagom.

/Leif

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är klart värt 4000:- och skulle förvåna mej väldigt mycket om viktskillnaden är 30 kilo mellan Ac och Acc .
Det är ju samma komponenter i anläggningen förutom styrsystemet .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Problemet med vikt er muligens det faktum at ACC normalt leveres i en pakke med noe ekstra utrustning.

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

// skulle förvåna mej väldigt mycket om viktskillnaden är 30 kilo mellan Ac och Acc//

Viktuppgiften är hämtad ur Bürstners tillbehörskatalog över tillval för 2007.
AC är orginalmonterat och väljer man till ACC så tillkommer det 30 kg.
Håller med om att vikten låter mycket men de borde väl ha rätt om sina egna bilar.

/Leif

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

ACC funkar nog bäst när det är ett begränsat utrymme som skall hålla samma temperatur hela tiden. Har själv varma sommardagar behövt köra A/C:n konstant då det "läcker" kyla bak till bodelen, eller om man vänder på det så komme varm luft fram i kupén.

I ett sådant fall med ACC kommer den ändå att jobba för fullt, precis som den enklare A/C:n.

Att ACC:n skulle vara 30 kg tyngre känns inte rätt. Det är några extra små elmotorer, styrenehet, tempgivare.

Peter.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

I min tidigare personbil hade jag manuell AC. I den nuvarande sitter ACC, och i husbilen manuell AC.
Jag föredrar den manuella för då kan du styra luftströmmarna som du vill.
En ACC bestämmer luftutsläpp efter ett program och vald temperatur. Det brukar gå att tvångstyra vissa funktioner, men då är ju vitsen borta med ACC.
Fördelar med ACC:
Den håller konstant temperatur (inom vissa gränser)
Nackdelar:
Dyrare i inköp.
Fler komponenter som kan gå sönder, och dyrare att laga vid fel.
Men allt är en fråga om tycke och smak.
:wink:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej jag skull nog inte köpa acc på en husbil som i mitt fall på en ca7,5meters bil.då skulle det vara mera utblås bak från bilens orginal värmeslangar då kan det bli mera jämn kyla om man nu skulle betala ca4000kr till mvh håkan

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

I Adrias tillbehörlista kan man läsa att den manuella väger 18 kg och den automatiska 19 kg. Alltså skilljer det endast 1 kg, vilket är rimligt, precis som Fuzzy 3,0 skrev.

Toppen