• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 9 växlad automat

roker

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. Kontakta konsumentrådgivningen, så ni vet vilka rättigheter ni har, det är inte säkert att husbilshandlaren vill låna ut en bil.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla återkopplingar
Det är garanti på bilen. Hämtade ut den i februari som rent ny bil
Den står på en Fiat verkstad.
Vi kommer att gå på bilhandlaren om ersättningsbil om det visar sig att den inte hinner bli klar.
Hade ett annat fel på min bil, verkstaden ville inte göra något förrän man fått godkänt från FIAT i Italien,skulle tro att du har samma problem, gör verkstaden åtgärder på bilen som inte är godkända av FIAT riskerar man bli utan ersättning .
Det tog 3 veckor i mitt fall innan verkstaden fick OK.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tack för alla återkopplingar
Det är garanti på bilen. Hämtade ut den i februari som rent ny bil
Den står på en Fiat verkstad.
Vi kommer att gå på bilhandlaren om ersättningsbil om det visar sig att den inte hinner bli klar.
Det är firman ni köpt den av som skall ansvara för garantin, inte verkstaden. Att firman hänvisar till Fiat-verkstaden fritar dom inte från ansvar. Gå på säljaren och hota med återköp om de inte fixar felet inom rimlig tid. Låt dom inte köra med er att NI skall lösa problemet.
( Om du köper en ex. Volvo eller VW och får fel på generatorn, inte F.n säger säljaren att "Ni får åka till Bosch för att få det fixat.)
 

ekarna56

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025
Kräv av bilhandlaren att ni får ta ut en motsvarande/lika dan ersättningsbil för att kunna genomföra er semesterresa om de inte lyckas reparera den i tid!
Hej,

Idag fick vi reda på att bilen inte blir klar för avfärd till Spanien till 14 okt.
Den har stått på verkstad i snart 5 veckor.
Tydligen håller verkstan och Fiat på med en diskussion om delar och kostnader med Fiat som står för garantin på motor med mera.
Detta är fanimej inte klokt att det skall vara på detta vis.
Tummen ner för Fiat.
Deras garantier verkar till vara bara bluff.
Vi har blivit erbjuden en lånebil till Spanien av säljaren

Kenneth
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Måste man lämna till märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Har för mig att det blev nya EU regler 2002 om det och litar mer på en icke Fiat verkstad som jag anlitat i många år.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Måste man lämna till märkesverkstad för att garantin ska gälla?
Har för mig att det blev nya EU regler 2002 om det och litar mer på en icke Fiat verkstad som jag anlitat i många år.
I detta läge tror jag inte det har någon betydelse. Det är italienska Fiat som ska stå kostnaderna och därmed bestämmer takten. Det är ett otroligt kundovänligt system, som särskilt verkar gälla Fiats transportbilar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej alla som följt denna tråd.
Fick reda på idag att växellådan rasat.
Lev tid ca 2-3 månder, står på verkstan.
Blev ingen husbilsresa till Spanien.
Vi har bokat lgh och flygresa istället.
Verkstan sa att det inte är något vanligt fel men det förekommer

Kenneth
Ha en riktigt go resa och en fin semester. Kom sen hem, stärkta av er resa och fortsätt husbilslivet! :):msn_heart:
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej alla som följt denna tråd.
Fick reda på idag att växellådan rasat.
Lev tid ca 2-3 månder, står på verkstan.
Blev ingen husbilsresa till Spanien.
Vi har bokat lgh och flygresa istället.
Verkstan sa att det inte är något vanligt fel men det förekommer

Kenneth
Ska nu en växellåda rasa så är det gött att den gör det när man har garanti och inte strax efter garantin gått ut....
 

Vigdahl

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Skien
HBK-Nr
38461
Medlemskap
2024
Hei.Er ny her fra Norge,har en Carthago helinterigert bobil,2013 mod,8000 km,med 3 litters fiat motor,6 vekslad robotirisert gearkasse,fungerer helt utmerket,serlig når jeg kjører nedoverbakke,så holder den igjenn,men jeg slipper den ikke over 3000 omdreininger,når det går nedover,er det noe som jeg må passe på,så jeg får glede av denne gamle Carthago bobilen,takker for ALLE SVAR,ingen svar er DUMME,som vi sier i Norge,kom igjenn,med tips av hvordan jeg får best glede av bobilen,som forøvrig er min siste bobil,er på vei til 78 år,var medlem her på 1990 talet.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hei.Er ny her fra Norge,har en Carthago helinterigert bobil,2013 mod,8000 km,med 3 litters fiat motor,6 vekslad robotirisert gearkasse,fungerer helt utmerket,serlig når jeg kjører nedoverbakke,så holder den igjenn,men jeg slipper den ikke over 3000 omdreininger,når det går nedover,er det noe som jeg må passe på,så jeg får glede av denne gamle Carthago bobilen,takker for ALLE SVAR,ingen svar er DUMME,som vi sier i Norge,kom igjenn,med tips av hvordan jeg får best glede av bobilen,som forøvrig er min siste bobil,er på vei til 78 år,var medlem her på 1990 talet.
Härlig läsning. Må du ha många goa turer med husbilen.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
151
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Fiat robotlåda, historia. 6 VX låda.

Auktoriserad Fiat ”Komponentbytar” verkstad i Södermanland: Inte TUMBO.

Jag lämnad in min husbil på 2 årsservice, blir upprings av verkstadschef som informerad mig om dåliga nyheter, slavcylinder läcker olja vilket är ett vanligt fel på robotlåda ”7500 mil”.

Kostnadsförslag för åtgärd:
Byte av slavcylinder, samtliga komponenter i kopplingen, ink dubbelmasse svänghjul +
arbetskostnad kostar 41 500 kr.

Husbilsverkstad i Kolbäck ”reparatör”.
Slavcylinder provtrycks med resultatet tät. Bromsolja läcker i tätning mot VX-låda byts för några kr.
Reparatör upptäcker ett vinande ljud från motorn, misstänker turbo… åtgärd byte av slangklämma och missljudet försvinner. Uppkoppling mot mjukvara, inga fel finns.

Summa besparing:
40 000 kr.
 
Senast ändrad:
Toppen