• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 3,0 med aut-vxl. Synpunkter?

J

Jarn

Guest
Jag har haft automatväxellåda på mina personbilar de senaste 20 - 30 åren och de har bara blivit bättre ochh effektivare med åren.

Jag har nu läst lite positivt om Fiat 3,0 med nya Comfortmatic växellådan.

Så även om jag är mycket nöjd med min nuvarande husbil, så är jag sugen på att sälja den och köpa något liknande med den vxl lådan.

Jag undrar därför om ni som har nyare husbilar med denna aut-vxl lådan hur är den?
Är utväxlingen ungefär samma så man inte får högre motorljud?
Ökar bränsleförbrukningen markant ?
Hur funkar den när man vill motorbromsa t.ex nedför kraftga backar?

Övriga synpunkter?

Tacksam i förväg!

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Fiat 3,0 med aut-vxl. Synpunkter?

Det är ju samma låda som redan finns i din fast med elektronisk växelväljare .
Så motorbroms är ungefär som nu fast att han själv petar i mindre när det behövs . Någon vanligt kickdown finns inte utan han petar i mindre .
Bränsleförbrukning är väl liknade som med vanlig .

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Promobil sammenlignet to identiske usbiler en med standard 6-veksel den andre med automatisert 6-veksel Comfortmatic. snittforbruket på en noe lengre tur ble lavest på den med automateten.

F

F.d. 55271

Guest

Hei, Jeg har kjøpt en PØSSL med 3,0 l motor og automat gear. Har hatt den i 1 mnd. og er meget fornøyd.
Jeg har aldri hatt bil med automatgear så noe sammenligning med andre gear har jeg ikke, men du verden hvor enkelt det er å kjøre den. Den gearer mye oftere en jeg ville ha gjort. Ved ca. 2000 omd/min gearer denopp eller ned om jeg regulerer farten med gasspedalen. Kommer jeg til en nedoverbakke og bremsrer gearer den ned til det gear som stemmer med turtallet og farten. Det går meget greit å bruke gearet å bremse med. Ønsker jeg å kjøre i et lavere gear må jeg bremse slik at turtall og gear stemmer med det programerte for den hastighet jeg ønsker. Så lenge jeg ikke rører gasspedalen forblir den i gearet selv om turtallet øker over det den vanloigvis gearer på. Bruker jeg gasspedalen så gearer den så turtall og gear følger det programerte.
Det er ikke parkeringsbremse på gearspaken en må bruke håndbremsen.
Jeg kommer til å kjøpe automat igjen dette var fine greier.

Om det er noen som har instruksjons bok eller vet hvor den finnes for Fiat sin automat gear så er jeg interresert. Den har forhandleren ikke greid å skaffe.

Stein & Helena

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024

Hei.
Vi har instruktionsbok på engelsk til automatgear fiat. Om du er interessert kan vi kopiere den og sende til deg.

F

F.d. 29876

Guest

Det er ikke parkeringsbremse på gearspaken en må bruke håndbremsen.

Hej,

I manualen anges att ettan eller backväxeln skall användas som parkeringsläge.
En ljudsignal varnar om man stänger av tändningen utan att ha växel i.
För säkerhets skull, kolla också på instrumentpanelen innan nyckeln tas ur.

Mvh Bengt

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Gå till Fiat Ducato Camper och bli gratis medlem i Premium Area.
Där finns manualer att ladda ner till x250 chassie.

F

F.d. 55271

Guest

Hei Stein & Helena.
Forhandleren pratet om et tillegshefte for automatgearet som skulle finnes. Er det et eget hefte for gearet? Om det fins bør forhandler kunne stå på å få fram det til meg, ellers er jeg interresert i en kopi. Så om jeg får lov, kommer jeg tilbake om han ikke greier det. Mange takk for tilbudet i alle fall.

Stein & Helena

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
2472
Medlemskap
2024

Hei Stein & Helena.
Forhandleren pratet om et tillegshefte for automatgearet som skulle finnes. Er det et eget hefte for gearet? Om det fins bør forhandler kunne stå på å få fram det til meg, ellers er jeg interresert i en kopi. Så om jeg får lov, kommer jeg tilbake om han ikke greier det. Mange takk for tilbudet i alle fall.

Heftet heter: "Fiat Ducato Comfort- Matic" og er på 19 sider. Jeg har spurt om den finnes på et nordisk språk, men har ikke fått svar fra forhandleren ennå. (ferietider). Kontakt meg om du vil jeg skal kopiere.

Fortsatt god sommer.

F

F.d. 25136

Guest

Hej Roland
Jag har en 3,0 aut (3500kg+) och har följande erfarenheter:
- Den växlar inte lika jämt och fint som en personbil med aut. men den fungerar ju på ett annat sätt.Vid lugnt acc. går det jämnt men vid snabb acc. känner man i synnerhet 1-2, 2-3 växlingarna.
- Vad beträffar utväxlingen så har jag inte några erfarenheter att jämföra med men jag tycker att den växlar bra och ljudnivån är jag nöjd med. Den segdrar länge på 6:an i backar men motorn har ju största vridmomentet vid 1700 varv.
- Bränsleförbrukningen för oss har varit på Lofoten-resan i fjol 1,02 L/mil (5800 km) och i år på vår Kroatien-resa 1,04L/mil (med AC max)(7000 km).
- Motorbromsande fungerar bra, man bromsar farten så att den växlar ner eller så kör man manuellt och väljer själv växeln. Det senare alternativet är att föredra vid häftiga utförsbackar.
- Jag ångrar inte mitt val, detta är min åsikt!

Mvh
Svante

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
vi har en ny KABE 750 med automatväxel som vi är mycket nöjda med.
Den fungerar alldeles utmärkt och är mycket lättmanövrerad. Så fort man börjar bromsa så går motorn in efter ett tag och börjar motorbromsa.
Tycker att den växlar upp och ner utan konstigheter eller onormalt motorljud. Kan jämföra med vår personbil som också har automatväxel.
Bränsleförbrukningen är troligen helt normal, ligger mellan 1,03 - 1,12 liter per mil beroende på hur mycket last vi tar med.
Det finns en knapp, som jag bara har använt enstaka gånger, för tillfällen vid start i kraftiga motlut. Aktiveras funktionen så varvar motorn upp något mer innan ny växel kommer in.
När vi startar hemifrån så inleds färden normalt med en nerförsbacke och ett farthinder som kräver kraftig inbromsning, då väljer jag som regel att växla manuellt tills backen är avklarad. Unviker då att motorn varvar upp med för låg växel vid farthindret.
Automatväxeln tillsammans med farthållaren är en ren njutning.
V-backen :wink:

Senast ändrad:

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021

Hej!

Min Carthago 2008 funkar perfekt med robotkopplingenen. Det finns bara ett problem och det är ihop med farhållaren. Minsta motlut växlar den ner och det tar tid innan den växlar upp. Bengt i örkelljunga har uppdaterat mjukvaran två gånger, men finns mer at önska. Löser det så jag kör med manullt läge ihop med farhållare.
Svensk manual fick jag efter ett år av Bengt i Ö.

Hans

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Det har hittills inte gått att få antispinn med automatlåda.
Väldigt bra att ha på vintern om man kör då.

J

Jarn

Guest

Det är svårt att hitta information vad som finns med vid val av denna aut-vxl låda.

Tråkigt om inte antispinn finns med, men ej livsviktigt.

Däremot blir jag mera bekymrad när jag läser testen i Promobil, som f.ö. berömmer lådan, de skriver att det inte går att få med ESP (antisladd) om man har Alko-chassie.

Just ESP är ju en verklig säkerhetshöjande funktion som jag gärna såg var med.

Det konstiga är att på den bilen jag är intresserad av, den har Alko-chassie och där står att den har ESP också.
Kanske det bara var -08 det inte gick, när testen skrevs ?

F

F.d. 29876

Guest

Det har hittills inte gått att få antispinn med automatlåda.
Väldigt bra att ha på vintern om man kör då.

Hej,

På min 3.0 med Comfort-Matic finns ASR, vilket väl är detsamma som antispinn.
Systemet är alltid inkopplat, men en knapp på instrumentpanelen kan tillfälligt stänga av det om man så önskar, t.ex. när man kör med snökedjor.

Mvh Bengt

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Har både ESP o ASR fanns även på förra bilen som var 08.

Mvh Leif

F

F.d. 8036

Guest

Har en Kabe 880 med samma motor och automatlåda som V-backen och kan skriva under på allt han skriver. Enda problemet är egentligen att man vill inte sluta köra.

J

Jarn

Guest

Har en Kabe 880 med samma motor och automatlåda som V-backen och kan skriva under på allt han skriver. Enda problemet är egentligen att man vill inte sluta köra.

Ja, efter allt positivt verkar det som om jag får sätta in en annons på min hsbil så jag kan köpa en med automat och sedan bara njuta. :p

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025

Har någon hört talas om en uppdatering av Comfortmatic lådan ? Det skall enligt hörsägen finnas en sådan.
Mbh Delteff ;)

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Det gör en Fiatverkstad om det behövs.