• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2007 " sållet"?

Snarken 2

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Är det bara Fiat årsmodell 2007 som man skall passa sig för,eller är det fler modeller som är som ett " såll":snowman-1-icon:?
Mvh: Turbo

F

F.d. 3605

Guest
Sv: Fiat 2007 " sållet"?

Verkar vara mycket problem med Fiat,husbilarnas Skoda ?( ?Provocerar lite )
Eller är det lika mycket problem med Renault ??

Roger

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Problemet finns bara i husbilar med original förarhytt, inte på helintegrerade.

F

F.d. 2621

Guest

Jag tycker inte att man ska raljera, provocera eller skoja vidare om Fiat 250-chassiet av årsmodell -07 och det s k "sållet"-problemet. Det kan få olyckliga följder och skapa ett generaliserande dåligt rykte, som det kan bli svårt att få hejd på under åren framöver.

"Sållet"-tråden och aktionen bör få fortsätta ostört fram till en lösning, som är på väg. På årsmodell -08 är problemet eliminerat. Fiat lär ju ha 3/4 av husbilsmarknaden och kan inte bortses ifrån. Och säg det konkurrerande bilmärke där man inte haft något problem.

Det stora problemet, som "sållet"-problematiken har aktualiserat, är ju husbilsbranschens något märkvärdiga hantering och ansvarsfördelning av garantifrågor över huvud taget. Där borde förhållandena förändras till konsumenternas fördel. Och det är en helt annan fråga.

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024

Problemet med att vatten läcker in i motorrummet är olika stort. Alla bilar läcker inte in lika mycket. Om Fiat har löst läckagestället som jag har, i huvudsak mellan motorhuv och stänkskärmarna vet jag inte får väl kolla på en 2008. Jag har i vart fall löst detta själv genom att sätta en kraftig o-list på ytterkanten på motorhuven. Syns inte ett dugg utifrån.

Vad det gäller Renault så kan jag bara relatera till den Traffic 2006 som jag har i mitt jobb. Jag kastar inte skit på andra bilmärken men jag skulle kunna skriva både det ena och det andra om den men vad tjänar det till.

hälsn Rolf

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Hej alla skojfriska ( husse),

Just nu äger jag ett flertal nyare bilar av märket Audi, VW Passat, VW Touran, Skoda Fabia och Octavia samt Fiat,(husbilen).

De mest problemfria bilarna är de 3 Skodorna.

Se även senaste numret av Vi Bilägare.

För många år sedan, 70-talet, hade jag en ny Fiat 125 som kördes 10 000 mil på 2 år innan byte. Reservdelskostnad 1krona och 70 öre för en packning + oljebyte 2 gånger.

Inte säkert att bilarna har blivit så mycket bättre idag.

Sena o regniga hälsningar

Kjell

F

F.d. 2621

Guest

Rolf, detta kanske skulle hanteras inom tråden "Sållet"..........nästa steg, men ändå:

Enligt info jag fått idag och även delgivit "angan", så ska alla svenskköpta, berörda bilar få ett meddelande inom kort att en av Fiat utarbetad lösning av problemet finns tillgänglig nu. Vem som ska betala kalaset återstår att se.

Troligen har man inget att erbjuda när det gäller den otäta gummilisten på vindrutans underkant. Där finns stort behov av bra idéer om hur vi, var och en för sig kan fixa till något.

Snarken 2

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021

Hej alla
Tanken var inte att skoja om läckaget, jag har eventuellt tänkt att byta min husbil till en Burstner 640
av årsmodell 07.
Så jag undrade bara om man kanske skulle vänta och köpa en 08 om något år i stället.
Eller ev, köpa en med annan kaross tex. Ford.
Men om jag förstår er rätt så är inte vattenotätheten så alvarlig, och kommer det en lösning på problemet snart är ju saken ur värden.
Mvh: Turbo

maro

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024

Detta problem skall inte baggatelliseras på något sätt men, har kanske förstorats upp lite väl mycket ibland i den första tråden. Jag tror att vi alla drabbade inte har lika mycket läckage i våra bilar. Vi har inte fått någon rost att tala om ännu i vårat motorrum. Har nyligen gjort några provisoriska tätningar som fungerar bra. Definitiv lösning är ju dessutom på gång.

Mvh Rolf

F

F.d. 52959

Guest

Det är det nya chassiet med långnosen som har läckaget, beroende på att regn/vatten rinner in genom
luftintaget ovanpå huven. Det är värst när bilen står stilla och det regnar.När du kör strömmar det mesta vattnet bakåt. Det är självklart tillverkaren Fiat som skall åtgärda problemet.Var till MobileLiving
Center i förra helgen och tittade.Valde ut ett Fiatchassie och öppnade huven. Mycket riktigt var det
rostigt vid insprutarna. Vattnet samlas i fördjupningen.Jag upplever Fiat som det sämsta bilmärket i
västeuropa. Har haft Fiat 2002 med växellådshaveri mm

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Vet inte om det är luftintaget som är den största boven. Tror nog att det är vindrutan.
Det är i alla fall vindrutelisten som Fiat koncentrerat sig på för att komma tillrätta med problemet.

Sen finns det inte så många chassin att välja på: Fiat=Citroen=Peugeot ... samma bil, Ford Transit, Renault Master och en och annan Mercedes.

Verkar i alla fall som det förstnämda är i majoritet av någon anledning. Är det det sämsta chassiet är det svårt att förstå varför det är mest använt.

F

F.d. 52959

Guest

Ja, vi ställde oss också den frågan, varför Fiat är mest förekommande bland husbilsbyggare inför vårt
köp 2004. Vi visste då att växellådan vae ett stort problem framför allt på 1999 års modell.Man för-
säkrade oss att felet var åtgärdat.Vi köpte en årsmodell 2002 där växellådan rasade efter 7500 mil.
Kostnad 33000 kr.Okay ny växellåda från Fiat, finns inga begagnade i hela europa att uppbringa.Efter
700 mil låste sig den tredje växeln när vi befann oss i Tyskland, detta åtgärdades dock på garantin.
Sedan vägrade jag köra den något innan vi bytte bort den.
Priset är säkert avgörande för att så många använder Fiatchassiet.

Toppen