• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat 2006 Kabe TM

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025
:confused: Försökte att plocka ur fordonsbatteriet i min Fiat men där gick jag bet där satt laddningsfördelare och larm inkl en hel del kablage ivägen
Är det jag som är okunnig eller är det så bökigt (gav upp)

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025
Sv: Fiat 2006 Kabe TM

Hej!
Har också en TM-06. Inför vinteruppställningen planerade jag att ta ur batteriet men gav upp när jag såg problemen som Du beskriver. Lossade minuspolen och lät batteriet sitta kvar. Startade upp bilen i förrgår utan problem. Jag inbillar mig att ett batteri som är relativt nytt och fulladdat utan problem klarar av att stå som i mitt fall 5 månader. Den låga temperaturen är säkert gynnsam i detta fall.

Hittade Din insändare när jag sökte efter någon som har en aning om hur man kopplar in ett instrument för att se hur solcellspanelen laddar bodelsbatteriet (som också varit kvar i bilen under vintern). Har Du möjligen någon idé? Dessutom skulle jag gärna vilja ha ett kopplingsschema över bilen. Har inte hört mig för hos KABE som brukar vara hjälpsamma.
Hälsningar
ORVAR

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

Hej

Gjorde precis som du Orvar med fordonsbatteriet. Funkade även bra för mig

På bodelsbatteriet slog jag ifrån automatsäkringen med solpanelen ikopplad kan tänka mig att regulatorn drar lite ström, men kompenseras av lite ljus i lokalen ibland.

Ska dra yttertempgivare till Aldepanelen och ska då fråga KABE om en bra genomgång i botten någonstans.
Ska fråga om elschema till bodelen samtidigt så där hör jag av mig, omjag får napp

Ang mäta solpanelens effekt kan du säkert få många tips om du googlar på ämnet
Själv kopplade jag en ampermätare på en tidigare panel jag hade, men kände att jag aldrig kollade så nu har jag hoppat över den mätaren.

Hälsningar P-zon

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Hej!
Hittade Din insändare när jag sökte efter någon som har en aning om hur man kopplar in ett instrument för att se hur solcellspanelen laddar bodelsbatteriet (som också varit kvar i bilen under vintern). Har Du möjligen någon idé?
Hej Orvar
Kolla in den här länken där får du tips på effektmätare för solcellerna.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t39206-2/#post275957
På köpet får du en diskussion om huruvida en sån mätare behövs eller om det räcker med en voltmeter. Du kommer att märka att jag är en förespråkare för att man ska ha en effektmätare till bobatteriet som inte bara mäter hur solcellen laddar utan håller koll på all ström som går ut och in i batteriet
Mvh
Classe

F

F.d. 8036

Guest

Bytade bilbatteri på en TM 2006 tidigare i år. Det kostade inget när man köpte batteriet på firman. Priset var detsamma som på AD-center plus 15 kronor, samma batteri.
Det är ju en fråga om att veta vad man gör, det tog verkstadskillen ca 15 minuter för hela operationen.

Skipper

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

Skulle starta min fiat efter en tids avställning.fordons batteriet var nästan tomt.efter mycket bökande fick jag ur batteriet,åkte iväg och fick det provat efter en natts laddning.Min måg jobbar på en bil firma som jobbar med framför allt el-fel.jag talade om för honom vad trångt det var i batteri utrymmet och det fanns inga möjligheter att använda starthjälp via startkablar eller något annan starthjälp,så jag frågade om ett råd han gjorde iordning en plusskabel på 40cm med en rund kabelsko i var ända 10mm diameter hålbilden på skon.Sedan fick jag rådet att åka till bilskrotningen och köpa en kontakt i mitt fall av en Audi, bilar som har batteriet i kofferten han en liten dosa med lock på vid motorn för att kunna koppla pluss-strömmen där,jag gjorde som han rådde mig.och nu kan jag enkelt använda start hjälp om jag behöver.Valle

F

F.d. 52920

Guest

citat från valle
."Sedan fick jag rådet att åka till bilskrotningen och köpa en kontakt i mitt fall av en Audi, som har batteriet i kofferten han en liten dosa med lock på vid motorn för att kunna koppla pluss-strömmen där"

Vilken Audi modell/årsmodell har denna dosa ?

Så här ser det ut ovanför + polen på mitt batteri"så nån startkabel vill
jag inte gå in med där"därför tänkte göra som valle beskrev om jag får tag på denna dosa.
Och sedan en fråga till.Hur sitter denna platta fast på batteriets/+ pol?

Bilagor

• BATTERI 1 (2).JPG
    BATTERI 1 (2).JPG
    182,1 KB · Visningar: 10
  • BATTERI 1.JPG
    BATTERI 1.JPG
    526,7 KB · Visningar: 4
Senast redigerad av en moderator:

valle

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024

När det gäller årsmodellen på den skrotade bilen så vet jag ej detta.men dosan jag beskriver är en liten plastdosa där änden på strömmkabel sitter monterad på en liten rund skruv som bara är gängad i den nedre delen den övre delen är helt slätt och perfekt höjd för starthjälp och sitter även isolerad under locket väl skyddad när man inte har behov för den.Är alldeles övertygad om du åker till en bilskrot så får du tag på denna del,berätta bara att du inte når plusspolen så får du säkert rätt del.Jag satte min på plåtdelen bakom strålkasaren och skröv fasten där,men du kan naturligtvis sätta den där du vill,men tänk bara på längden så att kabel räcker till.Såg på din fina bild det är exakt som på min,första jag gjorde var att lossa minuspoolen sedan tog jag bort de två batteri hållarna,sedan lyfte jag försiktigt upp batteriet på plåtsargen bakom lyktan det gick förvånans värt lätt,sedan lossade jag skruven till plusspoolen och lyfte upp plattan som du hadde på bild,sedan så monterade jag den nya kabel på den första till vänster på den plattan som innhehåller flera kablar,tyckte att det blev bäst så i mitt fall.Nu efteråt så är jag glad att detta hände mej för jag har åkt omkring i en falsk trygghet att jag skulle klara mig med de grejor som jag har med mig,startkablar och starthjälp ett litet agregat som man kan ta hjälp utav i fall man inte kan låna ström av någon.Lycka till! Valle

Toppen