• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiat 2,3 JTD motor

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Ni som är så bra på att gräva fram uppgifter om olika motorer, kan ni inte ta fram uppgifter om 2,3 l motorn.
Vem tillverkar och var ?
Vad har man gjort för förändringar på den genom tiden. Det är t.ex. ett annat oljefilter efter ett visst motornummer på 2,3JTD.
Den finns ju också med flera olika effekter, har man bara ändrat på programmvaran till insprutet eller är det andra kamaxlar också.
2,3 Multijetmotorn som kom 2007 är det samma motor som 2,3 JTD fast med multijetinsprutning.
2,3 JTD är ju en 16-ventilsmotor. Finns det någon variant av 2,8 JTD som också är det ?

// Göte J

S

suneAl

Guest
Sv: Fiat 2,3 JTD motor

JTD- & JTDM "MultiJet" motorerna tillverkas i gemensam ägt bolag som ägs av FIAT Group, General Motors, Suzuki & Tata.

Dessa motorer finns t o m i SAAB.

2,2l motorn som finns i vissa FIAT Husbilar är en PSA HDI-motor och tillverkas i ett gemensamt ägt bolag av PSA & Ford.

Som slutsats kan man säga att det INTE är FIAT-drivlina i våra Husbilar av märke FIAT,Peugeot & Citroén utan det är motor från SOFIM eller med motor från PSA/Ford, Växellådan & Axlar från Tyska ZF AG.
Hela chassit sammansätts på SEVEL Fabikerna.

Denna PSA/Ford motor är baserat på kompatibla motorblocket PSA DW12 "100hk" med andra ord en Peugeot/Citroén motor.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:

Bilagor

• skanna0004.pdf
    6,1 MB · Visningar: 191
  • skanna0005.pdf
    1,5 MB · Visningar: 108
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Citat : 2,2l motorn som finns i vissa FIAT Husbilar är en PSA HDI-motor och tillverkas i ett gemensamt ägt bolag av PSA & Ford.

Denna motor har jag , det skulle vara kul att veta vilka andra bilar som använder denna motor.Och det står som jag tidigare nämt FORD under oljefilteret!

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Just en sån 2,2l från Ford sitter i vår Citroën Jumper -07.
Hoppas naturligtvis att den får ett långt liv med många mil!

S

suneAl

Guest

Mera data om JTD motor 2,3l & 3,0l.

Som det framkommer skall man byta kamrem efter 24.000 mil eller (5 år) kamkedjan efter 35.000 mil.

Detta med kamkedja som många i tidigare forum har hävdat INTE behöver byttas är INTE med sanningen överensstämmande.

På äldre motorena bör tiden för byte av kamkedja vara 17.500 mil och för kamrem 12.000 mil, varför tiden för kamrem är 5 år har tydligen göra med den gummiblandning i remmen.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:

Bilagor

• JTD MultiJet motorer.jpg
    JTD MultiJet motorer.jpg
    385,6 KB · Visningar: 31
F

F.d. 52953

Guest

Får jag haka på med en fråga till er som kan. Vad är 2,8 jtd 146 hkr för motor ?
Undra Lennart

S

suneAl

Guest

2,8l JTD motorn är basmotorn för 3,0l.
Titta under min första anförande och gå till skanna 0004.pdf så har Du hela motor-programmet.

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:

Toppen