Sv: Fiat 148 hk
Fiat Ducato 35 Maxi 2,3MJT 150 hk, MTA automat, årsmodell 2013
Totalvikt 3500kg, faktisk vikt cirka 2800kg med förare och lite blandade småsaker i bagaget såsom snökedjor, vattendunkar, mattor, stolar, bord med mera. Uppmätt vid flera olika tillfällen.
Allmänt:
Comfort-Matic-lådan har fungerat utmärkt hittills, i 800mil. Växlar nästan lika mjukt och fint som jag själv skulle gjort. Hehe...
Lagom avvägd växling, både vid upp- och nerväxling. När jag bromsar växlar den ner lite tidigare än när den bara får rulla utan gaspådrag. Då motorbromsar den lite extra, vilket också är meningen enligt instruktionsboken. Att backa går utmärkt, inga tendenser till ryck eller gungning. Men visst, hade jag fått välja så skulle jag velat ha betydligt högre utväxling i backen. Finns ingen vits med att kunna backa i 50km/h...
Egenheter:
Ibland, när jag kryper fram i ettan eller tvåan mot en korsning och plötsligt får för mig att "NU! Nu är det dags att jättefort köra ut i korsningen, för ojoj vad bråttom jag har!" och gasar på ordentligt, ja då kan bilen tycka att det är ett utmärkt tillfälle att lägga i en ny växel, för att sedan ångra sig och smälla upp kopplingen alldeles för fort så att bilen skuttar till. Men det är sällsynt och det inträffar bara när jag ändå har alldeles för bråttom. Händer aldrig när jag kör lugnt och försiktigt.
När motorn är kallare än någon enstaka plusgrad så växlar den inte upp förrän vid 2300rpm, vilken känns som aningen för högt varvtal vid 25km/h i ett bostadsområde klockan två på natten. Kan avhjälpas genom att köra motorvärmaren en kvart före avfärd, med lite varmare motor växlar den vanligen upp runt 1800-2000rpm. Gäller vid lugn och försiktig körning, när jag gasar på ordentligt kan det förstås dröja ända tills 3500rpm innan växling sker även med varm motor...
I kraftig nerförsbacke kan det också dröja lite för länge innan den vill växla upp, då brukar jag ge den en liten vink genom att dra växelspaken mot plustecknet så att den begriper att det är dags att lägga i en högre växel. Jodå, enligt instruktionsboken lär den faktiskt ha sensorer som känner av om det är upp- eller nerförsbacke, så det är säkert en vacker tanke bakom detta. Även om det inte alltid fungerar som konstruktören hade tänkt sig...
Någon enstaka gång kan den ha svårt att bestämma sig för om den ska välja femmans eller sexans växel. Det sker bara vid hastigheter runt 75-80, och bara om det är kraftig motvind och samtidigt svagt uppförslut. Då brukar jag slå över till manuell växling en liten stund tills jag kommit över backen, för att slippa att den byter växel var tionde sekund.
Slutsats:
Hur bra som helst. Förnämligt att slippa "ro med åran" i varje korsning. Hade jag varit slängd i utrikiska skulle jag sagt att: Comfort-Matic Is Da Shit!
Hehe...