• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fem plus, ingen frostrisk och så möter jag saltbilen

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Fem plus, ingen frostrisk och så möter jag saltbilen

Gränna hamnen nu 9 + Men enligt väder rapporten på radion kan det bli noll grader i natt. Tänk på att salt chaufförer inte jobbat sedan i våras. :):

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tänk på alla kilon salt som sprids på grusvägar sommartid, för att binda dammet.
Det sprids mer salt på sommaren än vintern.
HaDe Hasse:twitcy:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Då kan man alltså inte köra på sommaren heller? ;)

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Usch prata inte om eländet. Körde 71 mil i saltsörjan Skåne - Uppsala idag. +8° nästan hela vägen. Stora pölar med saltvatten i varenda grop o svacka. Efter en tredjedel av vägen blev jag tvungen att tvätta av sidospeglarna då jag inte såg något i dem pg av saltgeggan. Glad jag inte körde husbilen.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Saltet är ett elände men tyvärr så är det många som inte kan anpassa varken däck eller hastighet efter det rådande väglaget och då är blir det att vägverket/Svevia saltar vägarna för att det inte skall bli så många trafikoffer, hade det inte saltas så hade det blivit mer tragiskt.
Visst är det tråkigt att bilar osv inte mår bra av salt men det är "bara" materiella ting.

Vi använder husbilen året runt och dubbdäcken monterades idag, bilen är även rostskyddsbehandlad och detta borde alla göra om ni visste hur bilarna ser ut under, även dom som bara kör på sommaren.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Jag visst är det bättre med sikt och halka än halkfritt utan sikt.

F

F.d. 55374

Guest

Tänk på alla kilon salt som sprids på grusvägar sommartid, för att binda dammet.
Det sprids mer salt på sommaren än vintern.
HaDe Hasse:twitcy:
För användes mesakalk som är en biprodukt från massaframställning.
Dom kanske har gått över till salt.
Tommy R

F

F.d. 52945

Guest

Saltet är ett elände men tyvärr så är det många som inte kan anpassa varken däck eller hastighet efter det rådande väglaget och då är blir det att vägverket/Svevia saltar vägarna för att det inte skall bli så många trafikoffer, hade det inte saltas så hade det blivit mer tragiskt.
Visst är det tråkigt att bilar osv inte mår bra av salt men det är "bara" materiella ting.

Vi använder husbilen året runt och dubbdäcken monterades idag, bilen är även rostskyddsbehandlad och detta borde alla göra om ni visste hur bilarna ser ut under, även dom som bara kör på sommaren.

Samma här Bengt-Åke, även jag kör året runt så jag har också låtit rostskyddsbehandla husbilen men mina dubbdäck åker inte på förrän den 25 november, varför jag har dubb på vinterdäcken är för att vi åker till norra Finland under många jular och så högt upp känns det bättre med dubb på däcken...även om jag inte gillar dem!

Med vänlig hälsning
Pilot, som gillar att använda vinterhusbilen Burstner året runt;):)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Saltandet minskar inte bara dödsolyckor utan även svåra kroppsskador. Det hjälper inte hur försiktigt och omdömesgillt man kör själv, man kan bli påkörd av andra. Det är den krassa verkligheten. Att skriva här på forumet om hur man ska köra på vintervägar hjälper tyvärr inte. Man kan ju dessutom även själv råka slarva ibland, ingen är den felfria föraren.

Det har hänt mer än en gång att jag varit tacksam över att få se en saltbil på backiga och krokiga vägar när ishalkan har slagit till.

Flows svar på LasseG:s inlägg visar på en bedrövlig inställning till medmänniskor. Skulle du tycka så om någon i din familj blev ihjälkörd?

F

Flow

Guest

WillyPe: din kommentar om och mot mig som person är bedrövlig i sig, och därmed egentligen inte värd att bemöta. Du har i detta visat din värdegrund.

Tvärtom är det med sakfrågan om saltandets varande eller ej, som jag i denna tråd initierat.

Det myckna saltandet sker till en kostnad, samhällsekonomiskt samt privatekonomiskt, och dessutom går det att lägga andra, både sakliga och personliga värderingar i detta. Min ståndpunkt är att det saltas för mycket, och visst skulle antal trafikolyckor, åtminstone initalt vid en övergång från saltade till osaltade vägar, öka. Det är olyckligt, men går nog att rducera m h a kombinerade aktiviteter såsom obligatoriskt med vinterdäck, lägre vinterhastighetsgränser, etc.

Vill vi till varje pris få ned olyckorna i trafiken finns det flera alternativa sätt: sänk hastighetsgränserna, inför obligatoriska nykterhetsprov för att kunna starta bilen, förbjud fordonstrafik....

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Saltandet minskar inte bara dödsolyckor utan även svåra kroppsskador. Det hjälper inte hur försiktigt och omdömesgillt man kör själv, man kan bli påkörd av andra. Det är den krassa verkligheten. Att skriva här på forumet om hur man ska köra på vintervägar hjälper tyvärr inte. Man kan ju dessutom även själv råka slarva ibland, ingen är den felfria föraren.

Det har hänt mer än en gång att jag varit tacksam över att få se en saltbil på backiga och krokiga vägar när ishalkan har slagit till.

Flows svar på LasseG:s inlägg visar på en bedrövlig inställning till medmänniskor. Skulle du tycka så om någon i din familj blev ihjälkörd?

Tyvärr blir det ofta att saltar man vägarna blir hastigheterna högre och vid en kollision eller avåkning är risken större att dö eller bli svårt skadad.
Är det halt och man kolliderar glider man lättare åt sidan om man krockar.
Det är nästan alltid hastigheten som ger skadorna.

JOE

F

F.d. 28371

Guest

Saltet legger seg på dekket som en hinne. Når man så kommer ut på en vei som er snø dekket, har hjulene minimal friksjon . Det eneste som hjelper er dekkvask og påfylling av mer spolarvæske. Det som var fylt på da ferden startet har gått med under ferden på saltveien.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej
Tänk den dagen när dom som bestämmer (Staffanstorp & Göteborg!!!) kommer med förslaget att Subventionera "Dubbdäcken" & förbjuder saltet på vägarna!
Som det är nu så halkbekämpar t.ex. Malmö men inte Lund hur många pendlar mellan dessa för jobbets skull, alltså 2 olika underlag morgon & kväll vintertid!!!
Med dubbade däck inga problem samma "före" över allt, visst vägslitaget blir "kanske " högre men tänk miljönissar mindre rost på våra fordon Växterna (rosorna) längs Linnegatan i Limhamn behöver inte skyddas med Vassmattor!!!
Linnegatan är bara ett exempel kolla nu i vinter om där sker något liknande där ni bor.
Mv. Dubbhälsningar

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Ovanstående hände nu i kväll utanför Växjö.

Visst är det något fel med det myckna saltandet på våra vägar?!

Samma sak för förra fredagen (Växjö) även då 5 grader och man möter den förhatliga saltbilen! Den dagen och helgen har det inte varit kallare än 4+ grader.
De har varit ute och saltat i närmare fyra veckor nu, men det har inte varit halt någon gång hittills.
Jag kör varje dag både på småvägar och 25:an. De mindre vägarna är helt torra, medan 25:an är dyngsur, torkare och spolare går hela tiden...
Visst är det logist?

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Det skulle vara intressant att höra vad forskarna på trafiksäkerhetverket har kommit fram till om detta med saltning.

Senast ändrad:
F

F.d. 24523

Guest

Hej Mazzan .
Tack för sist.... Fick blodad tand och köpte en Mclouis Tandy 673. Kommer att dra ner till
Kroatien till våren med hustru och hund. Det var trevligt med vår SMS kontakt under färden
ner till södra Spanien. Men du kör som en galning, det var faktiskt svårt att hänga med i ditt
tempo.Ha ett bra 2014.
Lasse Nordh ( norte ):)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Betr saltet använder många det som en chans att köra fortare istället för att via saltet öka trafiksäkerheten.

Vi människor är sådana. Trots att jag bor "mitt i skogen" och pendlade 8 mil varje dag så använde jag inte vinterdäck förrän det blev lag på det.
Visst körde jag fast nån gång, men inte ofta. Sedan kom vinterdäcken och jag kör fortfarande fast ibland. Ett tag hade jag 4WD och körde fast lika många gånger beroende på att jag nyttjade vad jag hade till max.

Vi flyttar fram gränserna hela tiden i takt med vad tekniken tillåter istället för att öka marginalerna.

mvh/
Marunga

Toppen