F
Flow
Guest
Ovanstående hände nu i kväll utanför Växjö.
Visst är det något fel med det myckna saltandet på våra vägar?!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
För användes mesakalk som är en biprodukt från massaframställning.Tänk på alla kilon salt som sprids på grusvägar sommartid, för att binda dammet.
Det sprids mer salt på sommaren än vintern.
HaDe Hasse
Om saltandet kan förhindra EN dödsolycka i trafiken så är det värt det.
Saltet är ett elände men tyvärr så är det många som inte kan anpassa varken däck eller hastighet efter det rådande väglaget och då är blir det att vägverket/Svevia saltar vägarna för att det inte skall bli så många trafikoffer, hade det inte saltas så hade det blivit mer tragiskt.
Visst är det tråkigt att bilar osv inte mår bra av salt men det är "bara" materiella ting.
Vi använder husbilen året runt och dubbdäcken monterades idag, bilen är även rostskyddsbehandlad och detta borde alla göra om ni visste hur bilarna ser ut under, även dom som bara kör på sommaren.
Saltandet minskar inte bara dödsolyckor utan även svåra kroppsskador. Det hjälper inte hur försiktigt och omdömesgillt man kör själv, man kan bli påkörd av andra. Det är den krassa verkligheten. Att skriva här på forumet om hur man ska köra på vintervägar hjälper tyvärr inte. Man kan ju dessutom även själv råka slarva ibland, ingen är den felfria föraren.
Det har hänt mer än en gång att jag varit tacksam över att få se en saltbil på backiga och krokiga vägar när ishalkan har slagit till.
Flows svar på LasseG:s inlägg visar på en bedrövlig inställning till medmänniskor. Skulle du tycka så om någon i din familj blev ihjälkörd?
Ovanstående hände nu i kväll utanför Växjö.