• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felsökning för 8055 kr

F

F.d. 55656

Guest
Vår husbil, Dethleffs Fortero -08 på Ford-chassi, vägrar plötsligt starta. Bärgning till Careta. Felsökning och byte av 15 amp säkring kostar 2210,25. Dessutom nytt batteri, utan att jag tillfrågats, och som inte påverkade startfunktionen, 2083,58.
Backkameran hade också strejkat. Den felsökningen går på 2368,13 + en backljuskontakt för 169,50.
Tillsammans med koll av larm (710,44) och farthållare (852,53) går kalaset på 8055 kr inklusive en mindre rabatt.
Enl verkstadschefen har de inte tagit betalt för den faktiska arbetstiden då detta skulle ha blivit mycket dyrare och han har ingen kolla vad timpriset är.
Verkar det rimligt?

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Felsökning för 8055 kr

Kolla med försäkringsbolaget om du får ut det där.
Mvh. Per o Agnetha

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Felsökning för 8055 kr

Hej, nej det verkar inte rimlig............ Men jag är alltid väldig pessimistisk när jag ser en verkstadsräkning :(.

Ett stort problem i felsökningssammanhang är ju att... Det en som varit med förr hittar på fem minuter, och debiterar en halvtimme för, kan ta flera timmar för en ovan att hitta.
En praktikant kanske kan hålla på en hel dag om han inte får hjälp, att hitta samma fel.

Då dyker frågan upp vem som skall betala okunskap/läropengar hos personalen.
-Firman står för en del, om tiden springer iväg.
-Ägaren till bilen betalar allt utan prut.
-Verkstaden kanske skulle upplysa kunden om att... "Vi är ovana vid de här bilarna, så felsökningen kan bli dyr.
-Kanske ringa och upplysa kunden om kostnaden och få klartecken, när tiden vandrar iväg orimligt mycket.

Lite underligt verkar det dock att när något är dött i en bil kan det ju vara bra att kolla och mäta upp alla säkringar som en inledning.
Om backkameran berodde på trasig backljuskontakten så borde kanske bilen även saknat backljus, och då en slutledning av det.

Men det är lätt att vara besservisser med facit i hand. :p:.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Toppen