• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felkodsläsare/OBD-diagnos

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Finns det någon som kan rekommendera en inte alltför dyr felkodsläsare som fungerar till både Fiat och Volvo?
Ett krav är att den skall kunna läsa och nolla felkoder samt läsa motorparametrar och gärna också "freeze frame".
Det är även bra om den klarar ABS och airbag.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Felkodsläsare/OBD-diagnos

Jag har köpt ett tiotal genom åren från Kina,finns många webshopar, men jag kan rek.
DealeXtreme - Cool Gadgets at the Right Price - DX Free Shipping Worldwide
Dom har ett flertal, jag har aldrig provat de billigaste utan, köpt mellanpris, alla har fungerat som förväntat, har även en dyrare "automatisk" modell som kan sitta i konstant känner av när motorn stoppas och stänger av sig efter 30sek. den går över wifi, så den passar även i-produkter som inte har "riktig" blåtand, den heter nånting med i-xxx, riktigt trevlig modell.

Dom jag köpt kan alla övervaka de flesta, sensorer på motorn, utöver de lagstadgade.
Däremot andra system i fordonet som ABS, airbag m.m. finns det nog ingen universal läsare till. Då måste det till stora doningar (dyra) med licenser.
Obd-uttag på dieselfordon kom senare så kolla att ni har uttaget innan man köper läsare,
2007 tror jag det kom på dieslar.
Bästa app tycker jag Torque är.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

For diesel kom kravet om odb i EU for biler produser i 2004 og nyere.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Däremot andra system i fordonet som ABS, airbag m.m. finns det nog ingen universal läsare till. Då måste det till stora doningar (dyra) med licenser.

Garmin Mechanic, Garmins blåtands-dongel för nyare Garmin-navigatorer, tar även chassikoder. Det är konstaterat efter att jag hade problem med ABS-sensorerna, då den var ovärderlig för att kunna kolla direkt under färd varför motorlampan tändes utan att behöva stanna, och kunna släcka lampan direkt när man noterat vilken sensor som larmade.
Den tar P-koder och C-koder, men om den även tar B- och U-koder ska jag låta vara osagt då jag inte haft sådana.

Garmin Mechanic with ecoRoute HD

Förutom ren felkodsläsare så har den även andra kul användningsområden, som att den kan visa 24 olika givarvärden live medan man kör. Den är dock begränsad till att visa fem samtidigt, så man är tvungen att välja. Se bild nedan.

En annan funktion som den har är själva EcoRoute-funktionen som var lite småkul i början, den ger betyg på ens körning, separata betyg på bromsning, acceleration, fart och bränsle-ekonomi. Det enda jag fick godkänt på var bromsningen, men så är det väl att köra diesel.

Bilagor

• iPhone 4S 004.JPG
    iPhone 4S 004.JPG
    1,9 MB · Visningar: 35
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

For diesel kom kravet om odb i EU for biler produser i 2004 og nyere.

Tack, jag kan inte finna mitt obd-uttag i min husbil MB 2005,
Du Knut verkar veta "nästan allt", kan du tipsa mej ?
//Peter

Edit: löst jag behövde en sådan här, passar MB och VW

Bilagor

• hämta (1).jpg
    hämta (1).jpg
    3,7 KB · Visningar: 395
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Garmin Mechanic, Garmins blåtands-dongel för nyare Garmin-navigatorer, tar även chassikoder. Det är konstaterat efter att jag hade problem med ABS-sensorerna, då den var ovärderlig för att kunna kolla direkt under färd varför motorlampan tändes utan att behöva stanna, och kunna släcka lampan direkt när man noterat vilken sensor som larmade.
Den tar P-koder och C-koder, men om den även tar B- och U-koder ska jag låta vara osagt då jag inte haft sådana.

Garmin Mechanic with ecoRoute HD

Förutom ren felkodsläsare så har den även andra kul användningsområden, som att den kan visa 24 olika givarvärden live medan man kör. Den är dock begränsad till att visa fem samtidigt, så man är tvungen att välja. Se bild nedan.

En annan funktion som den har är själva EcoRoute-funktionen som var lite småkul i början, den ger betyg på ens körning, separata betyg på bromsning, acceleration, fart och bränsle-ekonomi. Det enda jag fick godkänt på var bromsningen, men så är det väl att köra diesel.

Trevlig pryl !!
Kan du ha den inkopplad konstant då obd-uttaget alltid är spänningsatt?

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Ja, jag har den i konstant alltjämt, förutom när det är dags för besiktning eller service då de vill använda uttaget till sina utrustningar. ;)

Man vet ju aldrig när det kan dyka upp en felkod, och det är just då jag vill veta vad det är, så att jag vet vad jag eventuellt riskerar eller behöver tänka på när jag fortsätter köra tills jag kan fixa det. Samtidigt kan man alltjämt kolla alla givarvärden som finns.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Ja, jag har den i konstant alltjämt, förutom när det är dags för besiktning eller service då de vill använda uttaget till sina utrustningar. ;)

Man vet ju aldrig när det kan dyka upp en felkod, och det är just då jag vill veta vad det är, så att jag vet vad jag eventuellt riskerar eller behöver tänka på när jag fortsätter köra tills jag kan fixa det. Samtidigt kan man alltjämt kolla alla givarvärden som finns.

Bra, kul extrapryl för alla Garminägare.
Lite knepigt att man valt att stoppa på 24st mätvärden.
Kan man som på Torque bygga fler sidor med olika mätvärden,
eller är det en sida som gäller?

Jag jämför med Torque, som har säkert upp mot 100-talet i mjukvaran,
sen beror det på bilmodell hur många man får ut, dom bilar jag testat på har nog haft ett 50-tal läsbara värden (ej kollat på någon husbil).

F

F.d. 25026

Guest

För att släcka motorfelslampa och för att spionera på motorn använder jag denna adapter, 299kr på Kjell&co:
OBD-2 till Bluetooth-adapter > OBD-2 | Kjell.com

Tillsammans med det program för android som nämndes av PeterK i inlägg 2, kostar 32kr på google play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque&hl=en

Jag har provat på en Ducato X250 och en Citoen C5, adapter och program fungerar utmärkt. På diverse forum pratas det också om hur man har använt Torque till olika Volvo-modeller, så det verkar också fungera bra.

Den våghalsige kan spara några hundra genom att köpa adaptern på dx.com i stället, 12 dollar inklusive frakt. Hehe...

---------------
För att kunna nollställa felkoder för ABS och airbag hade jag tänkt prova detta program som ska köras på en windows-pc:
Multiecuscan - Diagnostics software for Italian cars

Det kostar runt 500kr, dessutom måste jag punga ut med ytterligare några hundra för en usb-ansluten OBD2-adapter.

Programmet verkar bara kunna hantera vissa italienska bilar, så för Volvo krävs det nog något annat. Men till Ducato passar det finfint, till exempel på en X250 2.3MJT påstås programmet kunna prata med, och i förekommande fall nollställa felkoder för, dessa enheter i bilen:

* Bosch EDC16C39 CF4/EOBD Diesel Injection (2.3, 3.0)
* Bosch ABS 8
* Bosch ABS 8 ASR
* Bosch ABS 8 VDC
* TRW Airbag
* SAGEM Power Steering
* Service Interval Reset
* Convergence Lauberhorn C1 (Blue&Me Nav)
* Convergence Marelli/Microsoft (Blue&Me)
* Convergence Marelli/Microsoft C3
* Instrument Panel Marelli
* Body Computer Marelli
* CAN Info
* Denso climate control (Single zone)
* Parking Control BOSCH

Vi får väl se hur det fungerar den dagen jag kommer till skott och skaffar multiecuscan-programmet...

Toppen