• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felkod

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Har felkod 2355 på min pb bil (Mb E-220cdi -05 ) 25 000 mil
Den går in i limp mode när motortempen blir normal om jag stannar och startar om kommer jag ett par km innan den går åter i limp mode
Har goglat på felkoden P2355-002 Check system EGR, air mass is too large, check/replace EGR line
Har bytt egr ventilen men det blev ingen skilnad
Har bytt även bytt luftmassemätaren
Någon som har förslag vad det kan vara för fel
 
F

F.d. 9573

Guest
Sv: Felkod

Varför inte fråga en verksta vad det är som är fel och bara byta det ?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.805
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Felkod

Koden i sig innebär att den uppmätta luftmassan som går in i motorn är högre än vad Motorstyrdatorn (ECU) förväntar sig.

Detta kan bero på för lågt EGR flöde, eller för högt luftflöde.

När det gäller motorer med turbo med variabel geometri, så kan ledskenorna fastna (sota fast) i stängt läge. Då får man för högt laddtryck = för mycket luft går in i motorn.

Kolla att ledskenorna löper lätt och inte kärvar.

Det kan ju också vara LEDINGARNA (Vacuum?) till EGR ventilen, som felkoden säger, som har spruckit och inte orkar öppna EGR ventilen.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Felkod

Koden i sig innebär att den uppmätta luftmassan som går in i motorn är högre än vad Motorstyrdatorn (ECU) förväntar sig.

Detta kan bero på för lågt EGR flöde, eller för högt luftflöde.

När det gäller motorer med turbo med variabel geometri, så kan ledskenorna fastna (sota fast) i stängt läge. Då får man för högt laddtryck = för mycket luft går in i motorn.

Kolla att ledskenorna löper lätt och inte kärvar.

Det kan ju också vara LEDINGARNA (Vacuum?) till EGR ventilen, som felkoden säger, som har spruckit och inte orkar öppna EGR ventilen.
Tack ska nog kolla kring turbon det låter ganska vettigt
Men den går in i limp mode när den blir varm dvs när termostaten öppnar
Blir det högre turbo tryck när motorn blir varm ?
det sitter en elektnonisk egr på denna bil går ej några vakumslangar till den
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Felkod

Som wintercamper skriver "kan bero på för lågt EGR-flöde" dvs det finns möjligen någon form av blockering i avgasåterföringssystemet även om själva ventilen funkar.:confused:
 

prokuratoren

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Norge
HBK-Nr
5283
Medlemskap
2026
Sv: Felkod

Hei, jeg har lest en plass at ved feil på EGR ventilen, så vil også innsugingsmanifoilen tette seg. Denne er forsynt med 4 vendbare spjeld som blir styrt i forhold til motorvarmen. Disse spjelda kan sette seg fast, og de kan også falle av og draes mer eller mindre inn i innsugingen og skape vansker. En del fjerner disse spjelda og plugger akselhulla.

Som sagt noe jeg har lest på et norsk forum som heter mercefreaken.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025
Sv: Felkod

Hei, jeg har lest en plass at ved feil på EGR ventilen, så vil også innsugingsmanifoilen tette seg. Denne er forsynt med 4 vendbare spjeld som blir styrt i forhold til motorvarmen. Disse spjelda kan sette seg fast, og de kan også falle av og draes mer eller mindre inn i innsugingen og skape vansker. En del fjerner disse spjelda og plugger akselhulla.

Som sagt noe jeg har lest på et norsk forum som heter mercefreaken.
Tack för det ska gogla om jag hittar några bilder eller sprängskisser på insugningsröret hur det är tillverkat
Det kostar att vara miljövänlig
 
Toppen