• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Felkod P0657 startar inte. 2.3 Multijet 2019

arnkar1958

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
35861
Medlemskap
2025
Plötsligt startar min husbil inte efter att ha stått still i 3 veckor. Startmotorn snurrar men mer blir det inte.
Felkod P0657. ObdII läsaren visar också att Main relay har 12 v in och ingen spänning ut. Dieseltryck fram till spridare OK men de förbrukar ingen diesel enl obdII-läsaren. Kontrollerat de flesta säkringarna.
Vilket relä kan det vara som kallas main relay.
Någon som haft liknande fel?
FIAT DUCATO (III), 40 2.3 Multijet, Husbil årsmodell 2019 robotlåda 6000mil.

I handboken finns ju förteckning över säkringar men lång ifrån alla är med och vilka relä som är till vad. El-schema hade ju kunna leda en rätt men det kan man väl bara drömma om.

Uppdatering
Efter några timmars felsökning så har min mekaniker kommit fram till att relä T09 inte drar. Det skall ha 12 volt in och en databox någonstans skall jorda så reläet drar. Denna jordning händer inte, någon anslutning eller längs kabeln till databoxen är det avbrott.
Någon som har El-schema över denna bit eller vet vilket nummer stiftet har i databoxen. Var sitter databoxen? I motorrummet eller inne i bilen?
Tar paus till i morgon.

Bilagor

• Fiat fel p0657 Med text.jpg
    Fiat fel p0657 Med text.jpg
    228,5 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Hej!
Kolla dina jordpunkter. Dom kan ha ärgat sedan sist.

Detta fel hade jag på min 2002;an men det kan vara liknande fel på din bil.

Lycka till.

Karl E

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
33855
Medlemskap
2025
Plötsligt startar min husbil inte efter att ha stått still i 3 veckor. Startmotorn snurrar men mer blir det inte.
Felkod P0657. ObdII läsaren visar också att Main relay har 12 v in och ingen spänning ut. Dieseltryck fram till spridare OK men de förbrukar ingen diesel enl obdII-läsaren. Kontrollerat de flesta säkringarna.
Vilket relä kan det vara som kallas main relay.
Någon som haft liknande fel?
FIAT DUCATO (III), 40 2.3 Multijet, Husbil årsmodell 2019 robotlåda 6000mil.

I handboken finns ju förteckning över säkringar men lång ifrån alla är med och vilka relä som är till vad. El-schema hade ju kunna leda en rätt men det kan man väl bara drömma om.
Hej!
Googla p0657 2,3 multijet, finns youtube video som kanske hjälper.
Lycka till.

Toppen