Hej.
Jag undrar om nån har varit med om nåt sånt här som jag skall berätta.
Jag har en Pilote Explorateur 2010 med Mercedes 319 CDi drivlina. Alltså Turbo V6 an på 186 hk
Denna drivlina har jag haft mycket problem med. Motorlampan blinkar hela tiden och motorn går in i ett så kallat säkert läge och blir väldigt slö. Automat växellådan växlar upp till högsta växeln redan vid 40 km/h så man måste växla manuellt.
Jag har varit hos Mercedes ett otaliga gånger.
Dom har bytt EGR-ventil, Gasspjäll, Tryck givare för partikelfiltert, partikelfiltert i sig själv och vissa gånger har dom inte hittat någonting utan bara släckt lampan. Efter varje gång så har motorlampan tänds efter ca 10 mil och problemen återkommit.
Nu har Mercedes hittat att det är motorstyrningsdonet som det är fel på.
Dom vill inte byta detta på garantin för dom påstår att husbilen är felbyggd så att regnvatten från vindrutan rinner ner på motorstyrningsdonet och även EGR-ventilen och gasspjället.
Så nu ligger ärendet hos Pilote och Mercedes tillsammans fär att förhoppningsvis lösas.
Jag tror att Pilote byggde ett stort antal fordon 2010 med samma specifikation som min.
Är det fel på alla?
Nu kan jag bara vänta och inte kunna andvända min husbil som jag har betalt 3/4 miljon för
Jag lägger inte någon skuld på nån. Jag vill bara kunna använda min husbil som jag och min fru förövrigt är mycket nöjd med när den fungerar.
Är det fler som har råkat ut för nåt liknande och i såfall, vad hände?
Jerry
Jag undrar om nån har varit med om nåt sånt här som jag skall berätta.
Jag har en Pilote Explorateur 2010 med Mercedes 319 CDi drivlina. Alltså Turbo V6 an på 186 hk
Denna drivlina har jag haft mycket problem med. Motorlampan blinkar hela tiden och motorn går in i ett så kallat säkert läge och blir väldigt slö. Automat växellådan växlar upp till högsta växeln redan vid 40 km/h så man måste växla manuellt.
Jag har varit hos Mercedes ett otaliga gånger.
Dom har bytt EGR-ventil, Gasspjäll, Tryck givare för partikelfiltert, partikelfiltert i sig själv och vissa gånger har dom inte hittat någonting utan bara släckt lampan. Efter varje gång så har motorlampan tänds efter ca 10 mil och problemen återkommit.
Nu har Mercedes hittat att det är motorstyrningsdonet som det är fel på.
Dom vill inte byta detta på garantin för dom påstår att husbilen är felbyggd så att regnvatten från vindrutan rinner ner på motorstyrningsdonet och även EGR-ventilen och gasspjället.
Så nu ligger ärendet hos Pilote och Mercedes tillsammans fär att förhoppningsvis lösas.
Jag tror att Pilote byggde ett stort antal fordon 2010 med samma specifikation som min.
Är det fel på alla?
Nu kan jag bara vänta och inte kunna andvända min husbil som jag har betalt 3/4 miljon för
Jag lägger inte någon skuld på nån. Jag vill bara kunna använda min husbil som jag och min fru förövrigt är mycket nöjd med när den fungerar.
Är det fler som har råkat ut för nåt liknande och i såfall, vad hände?
Jerry