• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felbyggd husbil?

Jerry

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
1193
Medlemskap
2024
Hej.
Jag undrar om nån har varit med om nåt sånt här som jag skall berätta.
Jag har en Pilote Explorateur 2010 med Mercedes 319 CDi drivlina. Alltså Turbo V6 an på 186 hk
Denna drivlina har jag haft mycket problem med. Motorlampan blinkar hela tiden och motorn går in i ett så kallat säkert läge och blir väldigt slö. Automat växellådan växlar upp till högsta växeln redan vid 40 km/h så man måste växla manuellt.
Jag har varit hos Mercedes ett otaliga gånger.
Dom har bytt EGR-ventil, Gasspjäll, Tryck givare för partikelfiltert, partikelfiltert i sig själv och vissa gånger har dom inte hittat någonting utan bara släckt lampan. Efter varje gång så har motorlampan tänds efter ca 10 mil och problemen återkommit.
Nu har Mercedes hittat att det är motorstyrningsdonet som det är fel på.
Dom vill inte byta detta på garantin för dom påstår att husbilen är felbyggd så att regnvatten från vindrutan rinner ner på motorstyrningsdonet och även EGR-ventilen och gasspjället.
Så nu ligger ärendet hos Pilote och Mercedes tillsammans fär att förhoppningsvis lösas.
Jag tror att Pilote byggde ett stort antal fordon 2010 med samma specifikation som min.
Är det fel på alla?
Nu kan jag bara vänta och inte kunna andvända min husbil som jag har betalt 3/4 miljon för
Jag lägger inte någon skuld på nån. Jag vill bara kunna använda min husbil som jag och min fru förövrigt är mycket nöjd med när den fungerar.
Är det fler som har råkat ut för nåt liknande och i såfall, vad hände?
Jerry

Jerry

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
1193
Medlemskap
2024
Sv: Felbyggd husbil?

Jag får kanske förtydliga mig så ingen blir gramse.
Jag är mycket nöjd med bemötandet, både från Mercedes och Pilote
och jag hoppas att dom tillsammans kan lösa problemet på ett för alla parter tillfredställande sätt.
För som jag skrev innan
Vi är mycket nöjda med bilen när den fungerar, vilket den gjort under ett stort antal mil innan dessa problem uppstod i våras
Jerry

F

F.d. 50069

Guest

Nu blir inte dina märkeskamrater glada. Är du säker på att det inte är en Fiat:rolleyes:
bosse b

Bosse:D
Jag snackade med en gemensam bekant till oss förra helgen och då kom detta upp med husbilar som du kan förstå.........

Han kan inte förstå att vi åker Fiat baserade husbilar när det finns Merca:rolleyes:!
Jag gick inte i svarsmål........ingen ideé!

PS.
Har du hämtat dig ännu efter resan vi gjorde till Köping när vi blev i princip nerblåsta av vägen av de där körglädjefyllda busschaffisarna?
Tur av vi hade riktigt mycket last, annars vete tusan hur det hade gått:confused:

Vi har väl en riktig lastresa nu till helgen också?

F

F.d. 3297

Guest

Det är tydligen någonting som hänt det senate året!
Kolla om inte någon regntätning har "gett sig".
Mycket tyder på det.

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Bosse:D
Jag snackade med en gemensam bekant till oss förra helgen och då kom detta upp med husbilar som du kan förstå.........

Han kan inte förstå att vi åker Fiat baserade husbilar när det finns Merca:rolleyes:!
Jag gick inte i svarsmål........ingen ideé!

PS.
Har du hämtat dig ännu efter resan vi gjorde till Köping när vi blev i princip nerblåsta av vägen av de där körglädjefyllda busschaffisarna?
Tur av vi hade riktigt mycket last, annars vete tusan hur det hade gått:confused:

Vi har väl en riktig lastresa nu till helgen också?
Det blir på så smala vägar, så inte en buss ska komma förbi.:wideeyed:
bosse b

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Inte för att jag har så mycket erfarenhet av Fiatchassier, men obehaglig instabilitet vid omkörning av tunga fordon går kanske åtgärda även på Fiat?

För knappt två mån sedan så köpte jag ny husbil och beställde då tillsatsluftfjädring och extra stabilisator från Goldschmitt (sid. 100-101 i katalogen Katalog - Goldschmitt techmobil AG). God erfarenhet av luftfjädringen i min gamla MB 316, vilken är betydligt stabilare än min ännu äldre MB 316 med KABE alkovpåbyggnad; i den fick man hålla hårt i ratten vid omkörning av bussar.

Nu visade det sig att min nya bil Weinsberg LEV, en fyrhjulsdriven alkovbil på 5 ton Sprinterchassie, var nog så stabil i orginalskick, men med tillsatsluftfjädring och extra stabilisator så märker jag inget alls av snabba bussar. Tyngden i kombination med sex hjul torde säkert bidra till stabiliteten.

aake

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Inte för att jag har så mycket erfarenhet av Fiatchassier, men obehaglig instabilitet vid omkörning av tunga fordon går kanske åtgärda även på Fiat?

För knappt två mån sedan så köpte jag ny husbil och beställde då tillsatsluftfjädring och extra stabilisator från Goldschmitt (sid. 100-101 i katalogen Katalog - Goldschmitt techmobil AG). God erfarenhet av luftfjädringen i min gamla MB 316, vilken är betydligt stabilare än min ännu äldre MB 316 med KABE alkovpåbyggnad; i den fick man hålla hårt i ratten vid omkörning av bussar.

Nu visade det sig att min nya bil Weinsberg LEV, en fyrhjulsdriven alkovbil på 5 ton Sprinterchassie, var nog så stabil i orginalskick, men med tillsatsluftfjädring och extra stabilisator så märker jag inget alls av snabba bussar. Tyngden i kombination med sex hjul torde säkert bidra till stabiliteten.

aake

Tillförde visst något till trådens ämne, inte!

Jerry

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
1193
Medlemskap
2024

När det gäller "regntätning som gett sig" Det är det som är pudelns kärna.
Alla tätningar sitter där dom skall.
Så frågan är om tätningen är fel på Piloten eller Mercedesen.
Att det uppstod efter en tid kan ju vara likadant som droppen som urholkar stenen.
Jag har mina egna teorier men vill inte föregripa nån utredning
Jerry

Benny

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
2539
Medlemskap
2025

Hej Jerry

Jag har haft samma problem men det var en Cartahgo, under två år var jag på verkstad 8 gånger. En av gångerna var jag tvungen att besöka en verkstad i Spanien.
I mitt fallvisade det sig att det var packningen till turbon som var klämd.
Då hade garantin gått ut o Merceders tog bara 25 procent av reparationen.
Jag påpekade felen innan garantin gått ut. Det som var konstigt var att när garantin hade gått ut hittade man felet direkt.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

När det gäller "regntätning som gett sig" Det är det som är pudelns kärna.
Alla tätningar sitter där dom skall.
Så frågan är om tätningen är fel på Piloten eller Mercedesen.
Att det uppstod efter en tid kan ju vara likadant som droppen som urholkar stenen.
Jag har mina egna teorier men vill inte föregripa nån utredning
Jerry
Du har en integrerad husbil påbyggd av Pilot och om problemet är orsakat/-as av inträngande vatten pga "dålig omslutning(?)" av motorrummet, så kan man förstå om Mercedes inte gärna tar på sig det problem som du beskriver.

Mercedes liksom andra tillverkare Fiat, Renault, Ford ... levererar nakna drivlinor med eller utan chassie till resp helintegrerade påbyggare. Pilote som påbyggare har troligen själva utformat och tillverkat motorrumsmiljön för din bil!

På delintegrerade bilar där "överbyggnaden/skyddet över motor, mm" är orginalöverbyggnad (med kpl draghuvud/orginalhytt/framdel) är det självklart Mercedes, Fiat, mfl som har ansvaret för det problem som du beskriver!

I fallet med en helintegrerad bil som din så är motorns överbyggnad/skydd utvecklat och tillverkat av påbyggaren Pilot och då gäller det att påbyggaren har kunskaper om hur man skyddar motorrum, mmm i likhet liksom Mercedes, Fiat, mfl har avseende deras helt egna påbyggnader (just detta kräver större kompetens än vad man vill tro)!

I ditt läge tycker jag att du ska hävda helbilsgarantin gentemot Pilot, hur de klarar ut detta är deras ansvar oavsett hur "vänliga och bra de än är gentemot dig", se dig enbart som kund!
Ge Pilote sammanlagt högst tre försök (inkl de redan avverkade) och begränsad tid för att fixa till detta sammansatta problem (inkl förlängning av garantin vid ev lösning).

Klarar inte Pilot av detta kan du med stöd av befintliga konsumentlagar kräva att köpet går tillbaka och att du hålls skadeslös (helst inkl dina spec krav), "framförallt låt inte tiden bara flyta iväg" - i affärer har man inga vänner när det bränner till!

F

F.d. 12430

Guest

Tänds felkodslampan så finns det en felkod. lampan tänds inte utan felkod och om ingen felkod kan utläsas kan det knappast vara en Merca verkstad. Så va var det för felkod?

Jerry

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
1193
Medlemskap
2024

När det gäller felkoderna så visst går det att läsa ut felkoderna. Vad jag skrev var att även om det fanns felkoder och det fanns det, så hittade inte Mercedes något fel på dom prylar som felkoderna sa.
Sakerna som dom bytade alltså EGR-ventil osv fanns med som felkoder. Listan med felkoder var vid varje tillfälle som en A4 sida.
Detta beror på att det är gemensam jord till många givare så det gäller att hitta den som orsakar felet.
Och som jag sa så har dom lokaliserat felet till motorstyrningen och det kan jag köpa.
Så många saker som dom bytat kan inte bara gå sönder, utan det måste finnas en gemensam nämnare.
Nu skall den bara bytas.
Vem som betalar är för mig egalt, så länge det inte är jag eftersom jag fortfarande har garanti på bilen
Vi får se hur det avlöper men jag har inte hur stort tålamod som helst

F

F.d. 12430

Guest

Med så mkt felkoder borde inget ha bytts och styrenheten borde satt felkod på sig själv :) Styrenheter och säkert Bosch du har ska vara täta för vatten finns tillochmed bilar som har dom i hjulhuset dock bakom innerskärmen å där är ingen bra miljö. Säkert en av dom sämsta ställen man kan sätta elektronik på.
Min åsikt Merca borde ta ett snack med Bosch eller vilken leverantör man nu har till bilens styrsystem. Du borde få ut ersättnong direkt oavsett vems felet är så får dom sedan hålla på och kriga om det bäst dom vill för sådana tvister kan ta flera år.
Lycka till.

Toppen