• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felaktig dödsförklaring - BankId ???

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Nej, jag är alltid pessimistisk över underliga regler som vem som helst kan begripa inte funkar, eller kommer att utnyttjas på fel sätt.... Alla utom myndigheterna, som ofta står helt frågande över att det går galet.

M.v.h. JANKRO.
Rätt skött är Bank-id en förutsättning för ett säkert internet. Att folk av misstag klantar till det är en annan historia.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, man måste ju legitimera sig för allt mer, och ibland väldigt enkla uppgifter, men att inte behöva legitimera sig på något sätt alls när man dödförklarar en person verkar kanske som att något verkligen släpar efter, och inte att någon har klantat till det.

Det räcker tydligen att skriva ut ett papper som ligger fritt (frågan är varför), skriva in lite uppgifter för hand, och sedan skicka in papperet med ett frimärke och postens hjälp för att dödförklara någon.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
längesen så rolig tråd finns det inte backup av myndighet nu är det fritt att dödförklara vem som helst så roligt för alla datanördar
kan man inte göra så mot statliga regerings medlemar och dyltigt personer / hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ps. Jag ser nu att det fattas något med inlägg.... om hur det här började med en viss person som inget längre funkade för och allt var avstängt.
Vet ej om tråden är delad eller inlägg bortplockade utan anteckning... Men nu verkar kanske det som finns kvar skrivet, utan att se början på historien väldigt luddigt och underligt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Många konstiga trådar finns men den här tar förstaplatsen. Vad handlar diskussionerna om och vem är dödförklarad utan ”anledning”. Apropå det vem sa: Ryktet om min död är betydligt överdrivet?
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Många konstiga trådar finns men den här tar förstaplatsen. Vad handlar diskussionerna om och vem är dödförklarad utan ”anledning”. Apropå det vem sa: Ryktet om min död är betydligt överdrivet?
tillräckligt många är det en är en förmycket trots att du inte kan hantera det och förstår inte allvaret eller bryr dig
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
tillräckligt många är det en är en förmycket trots att du inte kan hantera det och förstår inte allvaret eller bryr dig
Jag håller förstås med dig, det har jag inga andra synpunkter på, Om man läser tråden från start då är den inte lätt att förstå. Det är vad jag skrivit om. Det första inlägget är tydligen ett svar på ett inlägg som inte finns (iallafall som eget inlägg). Fast det kanske bara är jag som inte begriper.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Mark Twain.... fast han är död!

.................
Den här tråden uppstod kring skriverier..bl a Aftonbladet mm för någon vecka sedan.
Under förra året dödförklarades 23 personer felaktigt. Med felaktigt menas här att de fortfarande lever. ( exakt antal? ?)
Så googla på " felaktigt dödförklarad" ...
Annars kan nog tråden verka mystisk!
Men nej jag tror inte att några inlägg tagits bort eller att tråden delats
Ps undertecknad lever ännu... såvida inte någon skickat in papperna under veckoslutet. Då får jag väl ev info om att jag är död först på måndag... ja med reservation ev inte förrän tisdag. Posten kanske bara delas ut varannan dag. Då säger jag bara... hurra för det.. jag fick leva ytterligare en dag tack vara den reformen.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ps nejdå inlägg ett är helt korrekt.
O av rubriken framgår tydligt vad tråden är tänkt att handla om. Men kräver lite förförståelse.
Sen är det väl bara kul att ämnet ger upphov till lite " sjuk humor " tankar.
 
Senast ändrad:
F

f.d. 53452

Guest
Om nu befolkningen ska identifiera sig med BankId i appen 1177 - kan inte läkarna som dödsförklarar folk identifiera sig med BankId? Då skulle det ju kunna bli rätt från början. För det ställer till enorma problem för den enskilde om man helt plötsligt är död och ska t ex tanka husbilen.
Men då kommer det vanliga politiker svaret: "Oh det har vi inte tänkt på". Liksom andra svar från våra "ansvariga" politiker. "Va finns det assistansfusk"? "Ja men vi löser det med skärpta lagar och hårdare straff". "Se vad vi har åstadkommit med Bonus Malus".
Pandemin har slagit hårt mot artister och speciellt stand-up komiker som fått hård konkurrens.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Som jag skrev längre upp så fattas det saker som inledningsvis visar och eller länkar till en "vanlig" man med bilder m.m. från ett tidningsreportage, som upptäcker att inget socialt funkar och att kort, bankkonton m.m. är helt spärrade.... Han har blivit dödförklarad.
Man kan ju tro att det behövs behöriga uppgifter för att något sådant kan ske men det verkar räcka med ett för hand ifyllt och inskickat papper för att allt skall dra igång.

Kommer tyvärr inte ihåg vad som ledde fram till tidningsreportaget (länk, inlägg) eller lite andra uppgifter som gör sakens inledning klarare, men något saknas. För som många påpekar, nu verkar allt bara underligt och startar i intet.
Kanske någon annan kan komma ihåg.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen