• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felaktig besiktning

A

Anyone

Guest
Sv: Felaktig besiktning

Det hänger ihop med husbilsimportören som misstänks för fiffel, skruvade mätare etc. som det skrivits om här i forumet tidigare. Han samarbetade tydligen med en på besiktningen för att få igenom husbilarna utan krångel..

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Och arma köpare har köpt skruvade Tyska skrothusbilar till kraftiga överpriser.

F

Frudden

Guest

Ungefär som idioten på Carspect i Nacka som besiktigade min V70 på 7 (sju) minuter för två år sedan, och sa att allt såg bra ut. Bromsbeläggen tog slut 350 mil senare, mitt under en Europaresa. Jag kom hem med två förstörda bromsskivor fram! :mad:

// Fredrik W

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Man skall nog inte döma ut alla besiktningsföretag men jag har en känsla av att det var bättre innan denna kontrollinstans avreglerades & var statlig.

Eftersom jag själv arbetat i många år med att revidera företag så har jag upptäckt att regler & rutiner inte alltid följs pga bl.a vinstintresse & bristfällig utbildning utav personal.

Själv besiktigar jag mina fordon uteslutande på Bilprovningen i Vänersborg & känner mej trygg med detta. Personalen är väldigt serviceminded, hjälpsam & trevlig.

Bennie

F

F.d. 15918

Guest

Alla bilbesiktningar är ackrediterade enligt ISO/EN 17025-2005, om man tycker något inte är rätt ska man kontakta SWEDAC som utfärdar ackrediteringen, då görs en revision på besiktningen på deras bekostnad, vid grava fel så drar man in ackrediteringen. Gick en kurs i veckan för ISO/EN 17025-2005 och man snappade ju upp ett och annat!:twitcy:

//Nisse

Kaktus

HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2025

Jag håller verkligen med Bennsan. Efter att ha besiktigat personbil hos Besikta några gånger har jag helt gått över till Bilprovningen i Vänersborg. De är både duktiga, trevliga och tillmötesgående.
/Kaktus

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jodå så är det, men då man Iso-reviderar ett företag så gör man tillsammans med företaget upp om när det skall ske & hur revisionen går till. Det är inte utan anledning företaget då städar upp & kompletterar sina system för att bli godkända. Allt som oftast försöker företaget styra revisionen så att man tittar på saker som man jobbat med & förbättrat för att ha något bra att visa. Brukligt är då att revisorn tar över initiativet & väljer helt andra punkter att revidera. Resultatet brukar bli en massa anmärkningar som kräver åtgärder. Det är dessvärre inte alla företag som inser att en revision är en hjälp till självhjälp.

Bennie

Toppen