• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel på nya husbilar??

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Sv: Fel på nya husbilar??

Lite avundsjuk på automaten! Ska bli kul att höra vad du tycker.
Vi köpte vår 750, 08 i Bollnäs, det var en demobil utrustad med det mesta men inte automat.
Vi är väldigt nöjd med vårt köp och med mottagandet i Bollnäs.
Lycka till.
Peter

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Lite avundsjuk på automaten! Ska bli kul att höra vad du tycker.
Vi köpte vår 750, 08 i Bollnäs, det var en demobil utrustad med det mesta men inte automat.
Vi är väldigt nöjd med vårt köp och med mottagandet i Bollnäs.
Lycka till.
Peter

Hej!
Vad är där för bra med en automat?

F

F.d. 8036

Guest

Jag har talat med flera stycken som kör Fiats 3.0 med den nya automaväxeln och dom är fullständigt lyriska över hur bra den går.

Så jag ser med spänning fram till leveransen av den nya bilen då jag inte haft tillfälle att provköra mer än några mil.

Speciellt i tät och ryckig trafik är det ju bra att inte behöva växla hela tiden och körningen blir väl för dom flesta, mig inklusive, jämnare.

Har haft automat i flera personbilar och tycker det är bra. Man har ju lämnat racingåldern bakom sig och förresten kommer man i regel fortare iväg vid rödljusen än dom flesta som ska växla.
Den går ju dessutom att växla manuellt om det skulle vara önskvärt vid något tillfälle.

Skipper

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
jag kör en automatväxlad KABE 750 T som snart har rullat ca 40 mil. Den är alltså hel ny och jag tycker att automatväxeln med sina sex lägen funkar riktigt bra så här långt. Det går också att köra mauellt om man så vill. Har en knapp som jag trycker in då jag startar för att ta mig upp för brant backe.
Har än så länge inte kunnat hitta ett enda fel på husdelen. Dock ett litet fel på bildelen där toppen på ena vindrutetorkaren har lossnat, den sóm håller torkarbladet på plats med sina två metallstag.
Jo en sak, det blev kondens i samtliga baklycktor när kylan kom. Ska finnas ett litet dräneringshål som ska fixa till detta.
V-backen :wink:

F

F.d. 8036

Guest

Grattis till bilen V-backen, har själv haft en WT, som har samma planlösning, sedan december 2005 och som vi varit helnöjda med.
Har nu beställt en 880 som vi tycker är den ultimata husbilen, visst det kostar men vad - det finns inga fickor i svepningen. Enda problemet är att vi får den nog inte förrän i maj.

Ses kanske på Kabe Husbilsklubbs årsträff i Moraparken?

Skipper

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej,
jag kör en automatväxlad KABE 750 T som snart har rullat ca 40 mil. Den är alltså hel ny och jag tycker att automatväxeln med sina sex lägen funkar riktigt bra så här långt. Det går också att köra mauellt om man så vill. Har en knapp som jag trycker in då jag startar för att ta mig upp för brant backe.
Har än så länge inte kunnat hitta ett enda fel på husdelen. Dock ett litet fel på bildelen där toppen på ena vindrutetorkaren har lossnat, den sóm håller torkarbladet på plats med sina två metallstag.
Jo en sak, det blev kondens i samtliga baklycktor när kylan kom. Ska finnas ett litet dräneringshål som ska fixa till detta.

Hej har du ASR ( antispinn) på din Kabe, eller behövs det inte.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Skipper,
det där med att det saknas fickor i svepet var bra, den ska jag komma ihåg.
Vi hade först tänkt en hb med garage, men vid närmare eftertanke så blev det två långbäddar. Vi ville slippa klättra och krypa.
Kollade in 880:an på Elmia Mässan, visst är den läcker. Men den har vi inte plats för här hemma. 750 T står elansluten på garagenedfarten som vi fick bredda ut en del.
Vi kommer troligen till Moraparken.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej flor16,
enligt specifikationen så ska det finnas, men jag är inte helt säker på den saken.
Tror att specen främst är inriktad på manuell växellåda. Måste nog testa lite mer och kanske närmare kolla upp med KABE hur det förhåller sig med anstispinn när jag har automatväxellåda. I lördags när jag var ute och hamnade i en hal uppförsbacke så märkte jag i vart fall inget antispinn.
Tack för att du ställt frågan.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag har nu fått besked från KABE beträffande frågan om ASR (antispinn).
Det finns ingen ASR när husbilen är utrustad med automatväxellåda.
Det verkade som om frågan överraskade KABE som tydligen har missat att informera sina återförsäljare om detta och även missat att skriva in detta i husbilskatalogen.

F

F.d. 53035

Guest

Hej på dig!
Jaså du,det trodde jag också hörde till utrustningen på en så pass dyr bil.
Men vi blir dragna i mörkret ibland.
Bengt

F

F.d. 50080

Guest

Det verkade som om frågan överraskade KABE som tydligen har missat att informera sina återförsäljare om detta och även missat att skriva in detta i husbilskatalogen.

Detta låter otroligt 2010! Är det inte så att Kabe beställt ett chassie utan ASR och nu försöker få dej att tro att det inte går? Jag menar vad har ASR med automatlåda att göra? ASR reglerar väl spinnet via ABS bromsarna och nedstyrning av motoreffekten om inte det räcker med att bromsa det hjul som spinner... Hade jag varit du hade jag forskat vidare i frågan, och har dom fel och det står i katalogen att bilen ska ha ASR så är det bara att leverera. Husbilsbyggare brukar väl inte vara så pålästa om chassiet...

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej alla ni Fiat ägare med automat! ( detta verkar inte bara vara ett Kabe problem eller?)
Där är ca: 100 talet som varit inne på forumet dom senaste timmarna & kollat
"Fel på nya husbilar??"
Är där någon av er som har automat på "Fiaten"?
Hur upplever ni som har automat "utan" "ASR" (antispinn)?
Vågar ni köra utanför den torra asfalten ?
Eller en god tro (ASR) & stora skor så ordnar sig allt!!!
Jag är medveten om hur automaten funkar!
Mvh jag

F

F.d. 53035

Guest

Ja man blir besviken o f-------d kan ju inte ha med växellådan att göra.
Har en Caddy life med automatlåda,o där funkar det.
mvh bengt

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det fins inte på automatlådan

Chris o Benny

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2025

Har suttit o läst tidigare inlägg om fel på bilarna,blir besviken på tillverkare o säljare.
Vi har köpt en ny bil,med lev till våren,får hoppas att inte halva sommaren ska gå åt för o fixa till den. Vi har köpt en Kabe 740,är det någon här som kan o vet nått om den,eller Kabes bilar överlag?? Ser ju väldigt fina ut,tycker vi.
ha en bra dag
:mh:
Varför inte välja en LAIKA. Husbil med högsta kvalitet till bra pris. KABE ville t.o.m låta LAIKA tillverka sina bilar men det gick inte LAIKA med på. Vi köpte en LAIKA Kreos 3009 hos den svenska generalagenten (Stendahls Bil i Lilla Edet) våren 2009 och vi har inte haft det minsta problem, har nu kört c:a 2000 mil till Italien, Nord-Norge mm. Rekommenderas varmt.
//Benny//

Irene & Anders

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
8980
Medlemskap
2025

Vi har också köpt en husbil kabe 750T och hållt på nu över en månad med våran fel som varit på den med bl.a larm. handdukstork som inte blir varm och bensinmätaren. Bensinmätaren är åtgärdad efter 1 månad men det andra har inte blivit gjort än.

F

F.d. 53012

Guest

Var det han som skrev på sin bil efter alla problem "Trubel Master" såg den i Göteborg förra sommaren.

Irene & Anders

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
8980
Medlemskap
2025

Hej undrar om du har en vattenburen handukstork i bilen och får någon värme på den? Vi har en men får ingen värme på den i våran 750T

Mvh/Irene

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej,
jag tror att det i dessa varma tider är väldigt svårt att få någon värme på den vattenburna handdukstorken eftersom den går på det ordinarie värmesystemet. Och i dessa dagar med högsommarvärme så är det förmodligen inte ytterligare värme man vill ha i husbilen.
Vi valde en eldriven istället, enda nackdelen med den är att den bara går på 220 V.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Hej alla ni Fiat ägare med automat! ( detta verkar inte bara vara ett Kabe problem eller?)
Där är ca: 100 talet som varit inne på forumet dom senaste timmarna & kollat
"Fel på nya husbilar??"
Är där någon av er som har automat på "Fiaten"?
Hur upplever ni som har automat "utan" "ASR" (antispinn)?
Vågar ni köra utanför den torra asfalten ?
Eller en god tro (ASR) & stora skor så ordnar sig allt!!!
Jag är medveten om hur automaten funkar!
Mvh jag

Hej.
Verkar vara Kabe problem, beror på vad de beställer från fabriken för utrustning till bilen. Jag har ASR o ESP på min bil. Även vår förra som var 08 hade båda. Eller kan det bero på vikten?

Hälsningar
Leif

Toppen