• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel på nya husbilar??

F

F.d. 53035

Guest
Har suttit o läst tidigare inlägg om fel på bilarna,blir besviken på tillverkare o säljare.
Vi har köpt en ny bil,med lev till våren,får hoppas att inte halva sommaren ska gå åt för o fixa till den. Vi har köpt en Kabe 740,är det någon här som kan o vet nått om den,eller Kabes bilar överlag?? Ser ju väldigt fina ut,tycker vi.
ha en bra dag
:mh:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Fel på nya husbilar??

Har en Kabe 750t där har varit 3 små fel på den men det är tillrättat så jag tror inte ni beöver oroa er för detta med min kännedom om Kabe, det är den första husbilen i mitt liv därimot har jag haft kabe husvagnar 37 år, så jag har en viss kännedom om företaget, Kabe bäst på husvagnar dä är dom helt oslagbara, husbilar är dom ganska nya på att tilverka och små och 740 är en ny modell så där kann det natuligtvis bli barnskukdommar men det rättar dom till bra, min kännedom om kabe är att dom är mycket lyhörda för kundernas önskmål så jag tror inte ni behöver tänka så mycket på fel o brister.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej Delfinen,har också beställt en Kabe 740,att levereras 1:sta april, så får vi se om svenskt håller mer kvallitet,har haft 3 tyska förut. MVH Bosse

F

F.d. 8036

Guest

Kabe började tillverka husbilar 1983 men det blev aldrig någon säljsucce så det lades ner igen i slutet av 80-talet, Man började igen 1997 och nu går det visst nog riktigt bra. 2010 blir nog det bästa år dom haft i husbilstillverkningen.

Många av oss är naturligtvis gamla ägare av Kabe husvagnar och vi vet ju vad vi köper för något. Själv köpte jag den första 1977.
När vi år 2000 ville byta till husbil köpte vi inte en Kabe för då var det ju liksom 'samma sak'. Det blev en Elnagh istället som i alla fall i våra ögon var ett riktigt felköp.
Bytte till en Frankia som var en betydligt bättre bil men ändå . . . .
Köpte en WT 2006 och så var ordningen återställd och vi var jättenöjda.
Har nu beställt en 880 som är precis den bil och planlösning som vi ville ha.

Det kan bli fel på allting man köper. Jag tycker det viktigaste är att man vet att felen blir avhjälpta utan problem och jag har aldrig blivit illa bemött av Kabe med dom små fel som varit under alla dessa år.

Skipper

T

tomgus

Guest

Har suttit o läst tidigare inlägg om fel på bilarna,blir besviken på tillverkare o säljare.
Vi har köpt en ny bil,med lev till våren,får hoppas att inte halva sommaren ska gå åt för o fixa till den. Vi har köpt en Kabe 740,är det någon här som kan o vet nått om den,eller Kabes bilar överlag?? Ser ju väldigt fina ut,tycker vi.
ha en bra dag

Hej! Dont worry... Vi har haft vår Kabe 700G i 6 mån.Visst upptäckte vi en del småfel (typ luckor som va sneda . tröskelsteg lite bräckliga . tjut i bromsarna , ) Vi har påpekat bristerna och Kabe i Tenhult har åtgärdat felen. Bra bemötande från service o rep avd.
Vi har inte ångrat vårt köp!
Kör lugnt!

F

F.d. 53035

Guest

Hej Delfinen,har också beställt en Kabe 740,att levereras 1:sta april, så får vi se om svenskt håller mer kvallitet,har haft 3 tyska förut. MVH Bosse
Hej!
Kul o höra,får hoppas att vi får glädje med våra nya bilar,vi blev förtjusta i planlösningen
och så är det en automatväxlad med 3,0 motorn,vi har beställt.
ha en fin kväll

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det var ju tur du inte köpt en husvagn då ...
En bekant köpte KABE 880 husvagn (2007) och när han skulle dra hem den så var hjulaxlarna så sneda så att bakänden gick 50 cm i sidled .
När dom sedan var hos oss så visade han mej hur sned vagnen var .

Jag satte mej på huk i fram och tittade bakåt och såg inte taket på bakdelen , gick jag sedan till andra sidan såg jag däremot ca 4cm "för mycket" .
Hustrum sa att när hon skulle ta fram kläder som dom hade i golvskåp så var dom blöta och detta berodde på att hjulen hade skvätt upp vatten på en balk så det sedan studsade upp på en otät del av golvet .
Toadörren glipade 2-3 cm i överkanten samt överskåpen skrapade i nederkanten .
Samt hade han ordagrannt sagt till att dom INTE skulle skjuta fast kablaget med häftpistol men det hade dom gjort ändå och som han visste så hade vissa häfter gått in i själva kabeln(kopparn) .

Dom fick sedan en ny vagn och den var bättre med undantag att den höll på och brinna upp för att när dom var på utfärd uppe i Lofoten så slog ACC´n om från kyla till värme och då hade "någon montör på kabe" lagt kablage vid värmeelementet på ACC´n så det hade smält .

Så det blev ett ACC byte uppe i Lofoten , han köper ingen mera KABE .

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det bevisar ju bara att Kabe ställer upp när det händer något, om andra tillverkare hade gort likadant vet jag inte, men skall man dömma avinsändarna här på forumet så verkar det mycket illa med det på husbilar, det ärväl sådan man skall bojkotta och inte dom som ställer upp o rättartill felen
har jag rätt eller fel

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

På vår Eura fanns runt 20st småfel och en del redan vid leverans. Under semestern så fick vi stora problem med vår bodelsdörr. Ringde till vår säljare i Ludvika och frågade hur han tyckte vi skulle göra nu. Svaret blev att gör det som är nödvändigt för att på bästa sätt kunna fortsätta semestern.
Dörren fick öppnas med med en kniv (brytas sönder)vilket innebar att hela insidan förstördes. Vi tog då vägen förbi fabriken i Sprendling. Gratis ställplats inkl. el.
Inga problem alls där. Bilen togs omgående in och insidan på dörren byttes. Även andra anmärkningar vi hade åtgärdades.
Dom anmärkningar som material var beställt till Ludvika fick vara så ett besök där blev det i höstas för att stämma av allt. Inga problem med någonting så vid hemfärd var bilen nu tipp topp. Ingen diskussion om en ända anmärkning vi hade.
Tack Kurts Husvagnar i Ludvika med säljare Ove och verkstadschef Artur vilken service.
Och det bästa av allt är att vi kompenserades med utrustning till bilen för över 10000kr.

Det kallar jag att ställa upp för en kund.

F

F.d. 52959

Guest

Du har nog haft väldig tur. Vi har träffat två familjer med Euramobil inköpta hos
KanonKurt utan att har fått någon hjälp. I båda fallen har det rört sig om fuktskador.
Der första gällde ny Euramobil Aktiva modell större. Vatten i hela undervåningen. Inget
fel sa de hos Ludvika. De begav sig till Euramobil i Zeven-Aspe/Tyskland där hela
husbilen fick rivas ur medan de bodde på hotell i rvå veckor.
Det andra fallet gällde Euromobil Profila där bodelsdörren var skev och läckte in
vatten under färd. Inget fel här heller.
Även de erhöll hjälp i ZevenAspe efter att bott i en Knaus under
en veckas reparation. Men väntan på reservdelar från Sprendlingen.

Har själv haft Euramobil, också med fukskada, dock ej inhandlad hos Kurt i
Ludvika.
Det är makalöst mycket fuktskador från denhär fabriken.
mvh

F

F.d. 7117

Guest

Du har nog haft väldig tur. Vi har träffat två familjer med Euramobil inköpta hos
KanonKurt utan att har fått någon hjälp. I båda fallen har det rört sig om fuktskador.
Der första gällde ny Euramobil Aktiva modell större. Vatten i hela undervåningen. Inget
fel sa de hos Ludvika. De begav sig till Euramobil i Zeven-Aspe/Tyskland där hela
husbilen fick rivas ur medan de bodde på hotell i rvå veckor.
Det andra fallet gällde Euromobil Profila där bodelsdörren var skev och läckte in
vatten under färd. Inget fel här heller.
Även de erhöll hjälp i ZevenAspe efter att bott i en Knaus under
en veckas reparation. Men väntan på reservdelar från Sprendlingen.

Har själv haft Euramobil, också med fukskada, dock ej inhandlad hos Kurt i
Ludvika.
Det är makalöst mycket fuktskador från denhär fabriken.
mvh

Märkligt att de törs lämna 6 års fuktgaranti då. :rolleyes:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Möjligt man haft tur men jag håller dom fortfarande för att sköta garantierna perfekt. Har tidigare diskuterats här i klubben att det skulle kunna bero på hur man agerar själv också. Det brukar inte underlätta om man beter sig som en buffel. Säger inte att jag inte själv kan vara det men vad vet jag. Lätta att ha med att göra är dom iallafall.

Vår förra bil som var en Eura -03 och garanterat torr var inga problem att byta in fast det var sidoimport. Inte ens där tycker jag dom var svåra att ha att göra med.

Men som du skriver Sven Eric alla kan inte ha tur.

Hoppas du har bättre tur med den bil ni har idag. Är inte det en Karman-byggd bil? Om så är fallet så har du en bil från Eurafabriken.

F

F.d. 17515

Guest

ha en bra dag
Hej! Vi köpte en ny Kabe 700G-09,hämtade den i maj har kört ca 1100 mil till oktober har inte haft några problem. Mvh svingemaja

F

F.d. 52959

Guest

Helt rätt den kommer från Euramobilfabriken. Här har vi också fuktproblem som
vi förhandlar med Solifer/Polar eftersom bilen sålts i Sverige av dem.
Den är dock byggd på Volkswagen T5.

Vi väntar på besked i dagarna. Vi har sagt att vi inte kommer betala en krona,
då vi påtalat felet inom den treåriga reklammatinsrätten enligt Konsument-
köplagen. Eftersom Solifer/Polar inte kan något om husbilar lät vi utföra fukt-
testet hos Husvagnsexpo i Bromölla, där det upptäcktes 25/9 -09.
Vi har hela tiden observerat att vattenpumpen startar på natten utan att
någon vattentappning sker. I början trodde de inte på oss men nu har de börjat
riva ut inredningen.
Första budet var att det var läckage i avloppröret/böjen ned genom golvet. Sedan
gissade man på att det kom in genom baklucka, vi har en uppfälbar lucka bak-
till till toaletttanken.
Men nu börjar de få sätta tilltro till oss då de senast frågade hur mycket vi använt
duschen ?
Förmodligen någon klammer eller slang som inte sitter rätt monterat eller åtdraget.
Så var det på Euran, montören hade tagit felaktig, för stor klammer som
inte gick att dra åt tillräckligt. Vilket gjorde att det droppade ned i lastutrymmet
från anslutningen till toaletten.
mvh

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Grattis till ny bil.
Ni kommer säkert att bli nöjda!
Dessutom kommer ni garanterat att upptäcka saker som ni vill ändra på, småfel som ni kommer att reta er på! Det blir fel på husbilar/vagnar vare sig dom är tillverkade i Sverige eller ute i Europa,
dessutom har dom byggt husvagnar/bilar betydligt längre än vi i Sverige!
Bilar från Kabe, Nordik, Cabby byggs ungefär på samma sätt som dom flesta andra husbilstillverkare. Med fel och brister som dom allra flesta. Husbilar/vagnar byggda i Sverige har lite bättre/tjockare isolering i väggar och tak, lite bättre ventillation med luftslussar som bilar i Europa inte behöver pga klimatet.
Är man bara beredd på att saker och ting kan hända så brukar det lösa sig har man dessutom en bra återförsäljare brukar det inte vara några större problem.
Lyca till.
Peter Heed

F

F.d. 53012

Guest

Har en Kabe 750t där har varit 3 små fel på den men det är tillrättat så jag tror inte ni beöver oroa er för detta med min kännedom om Kabe, det är den första husbilen i mitt liv därimot har jag haft kabe husvagnar 37 år, så jag har en viss kännedom om företaget, Kabe bäst på husvagnar dä är dom helt oslagbara, husbilar är dom ganska nya på att tilverka och små och 740 är en ny modell så där kann det natuligtvis bli barnskukdommar men det rättar dom till bra, min kännedom om kabe är att dom är mycket lyhörda för kundernas önskmål så jag tror inte ni behöver tänka så mycket på fel o brister.

Blir nog inga större problem, har haft en ny bil från 08 och inga egentliga fel dom flesta är nog SBK fel som man säger inom datavärlden.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Blir nog inga större problem, har haft en ny bil från 08 och inga egentliga fel dom flesta är nog SBK fel som man säger inom datavärlden.

Sååå felen beror på handhavandefel av ägaren. Förmodar att SBK betyder skit bakom tangenterna? Översatt till svenska.

???????

Toppen