• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel på min CTEK

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
Jag skrev till Ctek och undrade över mitt "problem"....

[FONT=&quot]Ditt meddelande till CTEK[/FONT]

Hej jag har en undran.... varför ger laddaren bara ca 6 Amp när jag laddar från solpanelerna (Är i Grekland med mycket sol) ... Startar jag motorn så laddar den med nästan 20 Amp.. Så mina batterier säger ju att de behöver mycket ström... så jag är tacksam om ni kan hjälpa mig att reda ut problemet... Jag har 245W solpanel så det räcker väl till... Har också kontrollerat alla kabel skarvar men hittar inget problem... Peter Nyberg

Svaret jag fick gjorde mig inte klokare....

[FONT=&quot]Ursäkta mitt sena svar.[/FONT]

[FONT=&quot]Det kommer att fungera alldeles utmärkt. Du bör ha din D250S DUAL så nära husvagnsbatterierna som du kan, det bör innebära att du inte går via din 13 poliga kontakt med D250S DUAL.Nej, det går inte att justera strömstyrkan på D250S DUAL.[/FONT]

[FONT=&quot]Hälsningar[/FONT]
[FONT=&quot]Pierre[/FONT]

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Fel på min CTEK

Bättre sent än aldrig säger man ju. Men detta var ju inte bra alls.
Svårt att säga vart felet är. Vore intressant att skicka på med ett likspännings aggregat på dualens solpanlesingång och se vad den kan ge ut.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, man kan ju hoppas på att de har skickat fel svar till dig.
Svaret verkar skrivet till en husvagnsägare med en 13 polig kontakt mellan bil och husvagn.
Man får hoppas på att Ctek inte har så svaga tekniker som skriver till undrande kunder.
Skriv en gång till och påpeka att du måste fått fel svar skickat till dig (även om det var rätt och missuppfattat).

Men instämmer med föregående, på något sätt borde man kolla om det är solpanelen som av någon anledning inte ger mera, eller om Ctek'en inte släpper genom mer på solcellsingången (för du har väl en 250 DUAL)

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Tack för era synpunkter...
Jag har informerat dem att jag med stor sannolikhet har fått fel svar på min fråga....men än inte fått något svar från dem... Det är en D250S dual som jag har... Sen är allt kopplad så att jag ständigt kan se V och amp.... på två olika LCD displayer... så jag har ganska bra koll på vad jag får och använder.....

Kram Peter & Wovi

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Har du 12V - eller 24V - paneler? Serie eller parallell? Vad har du i utspänning obelastad från panelen(-rna). Ctek klarar inte av att hantera högre spänningar än 23 Volt (tror jag att det var). Den begränsar alltså inspänningen till max. 23V. Eventuell restspänning eller överspänning förlorar du i värme under panelen vilket medför lägre ström i Ampère.
Mät utgående spänningen från panelen. Dividera dina 245W med den uppmätta spänningen, då får du den teoretiska strömmen som panelen kan leverera (bortsedd från värmeförluster). Obs. Lägg en filt över panelen när du kopplar kablar från och till (räcker att lossa en kabel!) Nej, inte när du mäter såklart!:)
M.a.o. har du mer än 23Volt ut från panelen kan du inte använda Ctek till solpanelerna. Du får skaffa en extra regulator.
Alternativt, i fall du har 12V.-seriekopplade paneler? Koppla dom parallell! Så har du (kanske) löst problemet! Fast du får dimensionera upp kablaget kanske!
Ligger en regulator i mitt förråd IVT MPPT 20A, skall den ut på resa? :D
Julian

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hej Julia...

Jag är nästan 100% säker på att panelerna är på max 22V.... sen är alla(4st) paneler parallellkopplad.... så där är allt rätt.... Jag minns när jag en dag i vintras kollade laddningen... då laddade ctek:en med 14Amp.. och då var solen mycket lägre på horisonten än vad den är nu.... Nä jag tror att Ctek:en har "problem" problemet är bara det att jag kan inte kolla om det är Ctek:en... men kanske jag skall köpa en till och se vad skillnaden blir.... Men tusen tack Julian för ditt erbjudande....

Glömde skriva att hela mitt system är på 12V

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Det här är inte alls mitt område men om jag minns "rätt", då var det någon som förklarade i en tråd att Ctek tar hänsyn till batterispänning och ställer om sig därefter (dvs. levererar en "lägre" spänning typ "underhållsladdning" pga. batteriers status). JANKRO borde kunna det här bättre!

Fråga mig inte vad fenomenet beror på rent tekniskt, men jag har i alla fall valt bort Ctek från min lista som solcellsregulator just för att slippa riskera att hamna på "underhållsladdning/lågspänning" eller vad det nu heter... Tråden jag läste kan ha kommit någon gång under 2013, ska titta lite närmare i mina länkar om jag kan hitta kommentaren!

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Det stämmer Ranko... men då kommer motfrågan... när jag startar bilen och motorn laddar... varför lämnar då CTEK:en 20Amp.... när solen laddar med teoretisk 20Amp då ger CTEK:en endast ca6Amp... Jag tycker här är ett problem.... för batterierna fråga ju efter mer ström....

Det här är inte alls mitt område men om jag minns "rätt", då var det någon som förklarade i en tråd att Ctek tar hänsyn till batterispänning och ställer om sig därefter (dvs. levererar en "lägre" spänning typ "underhållsladdning" pga. batteriers status). JANKRO borde kunna det här bättre!

Fråga mig inte vad fenomenet beror på rent tekniskt, men jag har i alla fall valt bort Ctek från min lista som solcellsregulator just för att slippa riskera att hamna på "underhållsladdning/lågspänning" eller vad det nu heter... Tråden jag läste kan ha kommit någon gång under 2013, ska titta lite närmare i mina länkar om jag kan hitta kommentaren!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Surfade lite runt för att läsa vad andra har skrivit om din laddare i liknande situationer. Tyckte att ämnet var intressant och att jag själv kunde råka ut för något liknande...

En summering skulle vara att antingen är det fel på din regulator eller dina batterier (förutom "glapp" i kablar). Solution: regulator kollar du med CTEK, batterier kan du kolla själv.

Lycka till : )

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Hela systemet är kollad flera ggr... inga fel vad jag kunde se.... däremot undrar jag kan man koppla in solpanelerna där generatorn skall kopplas.... för då kan man ju se om man får samma problem med laddningen... eller ??:swoon:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Instämmer med Knut.
Det kan lika väl vara fel på någon panel! Jag skulle först vilja veta max. tomgångsspänning på panelerna vid max. sol!!! (Men akta dig för kortis!!!)
Julian

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025

Ok... och tack för era svar... men hur mäter jag tomgångs spänningen på solpanelerna.... kopplar jag bort batterierna ? .... här är just nu mycket sol så tillfället är det bästa....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes 3 laderegulatorer inne i boksen: MPPT fra solar, multistep fra 230V og DC-DC fra generator til bobatteri. Over det hele er det elektronikk som styrer strømmen fra disse til rett sted, jeg ville ikke gamble på at DC-DC regulatoren på 20A tåler solpanelenes spenning :rolleyes:.

Selvfølgelig så er denne beskrivelsen en forenkling - CTEK har muligens brukt samme modul til flere ting slik at MPPT bare leverer en passende spenning til lademodulen som og benyttes av 230 laderen. Det er faktisk mulig at det er MPPT regulatoren som brukes som DC-DC lader styrt av ladespenning fra generator.

Min forrige kommentar var noe forhastet - glemte DC-DC funksjonen :oops:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Lägg en filt över panelerna! Koppla loss pluspolen från CTEK. Enbart för säkerhets skull, ta bort minus också! Ta bort filten! Mät spänningen över panelerna. Lägg tillbaka filten! Koppla in kablaget igen!
När inte solen lyser behöver du inte göra detta men när solen lyser max och panelen ger max.spänning skall du vara försiktig vid in- och urkoppling av kablar till/från solpanelen! Jag skulle inte använda generatoringången utan att fråga CTEK först! Men du gillar att utmana ödet och ta lite chanser!:D
Julian

Toppen