• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel med koordinatnavigering, Garmin 660

F

F.d. 25023

Guest
Väldigt ofta skulle vi hamna helt fel när vi har lagt ut resmålet med koordinaterna (grader, minuter, sekunder) i vår Garmin 660. Som i går, när vi skulle hittat campingplatsen i Pärnu 2 mil ute på havet vid koll 150 km ifrån...

I dag när jag kollade i Pärnu hittade GPS'n med koordinaterna campingen i Haapsalu (11 mil) c:a 200m ifrån målet men vid annan gata??

Nu har vi lärt att alltid kolla först vart GPS'n för oss, om vi har lagt in koordinaterna, ju längre ifrån målet, desto större avvikelse, ofta mer 20km om målet är c:a 100km ifrån.

Ju närmare målet vi är och lägger fram målet mha koordinaterna, desto närmare målet hittar GPS'n! Vid målet visar den 0 i avvikelse.

(Vid adress-navigering blir det alltid rätt)

Vad gör jag fel, och varför visar GPS'n inte alltid fel?

- Egnos/Waas är alltid på
- Format h ddd mm ss.s

hälsning jyrki
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.600
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Fel med koordinatnavigering, Garmin 660

Har du rätt datum inlagt? Skall vara: WGS 84
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Fel med koordinatnavigering, Garmin 660

Hej Gunnar
Var kollar man om rätt datum är inlagt på garmin 660?
MVH
P-O
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fel med koordinatnavigering, Garmin 660

Garmin 660 är det fel på kordinater och programvaran, så begär att få den via helpdesk fast dom är slöa på den helpdesken. Eller gå via Norges helpdesk för Garmin den är utlagd på ett privatföretag som heter Lindorff men kan bara nås via Norskt nr. Svenska helpdesken tar Garmin Sverige hand om. Tyvärr så är det inget att göra åt det samordnas snart igen och kanske blir som det var förut allt inom norden på ett ställe.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Fel med koordinatnavigering, Garmin 660

Tack!

Men.. hur kollar man datumet? Är det detsamma som WGS84?

Jag har uppdaterad softvaran två veckor sedan, borde inte eventuella/alla s/w-fel blivit rättade?

Skall kolla med Garmin. Har tyvärr inte någon bra uppfattning om dem!

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen