• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel installerat

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Av någon konstig anledning så verkar det som att jag är en "magnet" eftersom folk med elproblem i sina husbilar drars till mig...
Gör nu en lång story kort....
De har kopplat in 2 solpaneler till laddaren.... Normalt skulle det varit typ 4 kablar typ 10mm² ner till laddaren (så som de vill ha det) men i takgenomföringen fick de bara plats med 3 genomföringar... Så den fjärde kablen är en 1.5mm² ekk kabel...
Alltså två plus 10mm² och 2 minus varav ena är 10mm² och den andra bara 1.5mm. De är alla ca 2 meter till votronics combo laddare (mppt och dc booster i ett)
Om man nu kopplar det såhär kan det innebära att laddaren "läser av" panelerna fel....
Kan också nämna att laddaren sitter med ca 3 meters kablar ifrån lithium batteriet.Detta är nästa problem.... Jag bekymmra mig just nu om dessa 3+1 kablar hur detta kan påverka laddaren...
Tacksam för all hjälp..

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Av någon konstig anledning så verkar det som att jag är en "magnet" eftersom folk med elproblem i sina husbilar drars till mig...
Gör nu en lång story kort....
De har kopplat in 2 solpaneler till laddaren.... Normalt skulle det varit typ 4 kablar typ 10mm² ner till laddaren (så som de vill ha det) men i takgenomföringen fick de bara plats med 3 genomföringar... Så den fjärde kablen är en 1.5mm² ekk kabel...
Alltså två plus 10mm² och 2 minus varav ena är 10mm² och den andra bara 1.5mm. De är alla ca 2 meter till votronics combo laddare (mppt och dc booster i ett)
Om man nu kopplar det såhär kan det innebära att laddaren "läser av" panelerna fel....
Kan också nämna att laddaren sitter med ca 3 meters kablar ifrån lithium batteriet.Detta är nästa problem.... Jag bekymmra mig just nu om dessa 3+1 kablar hur detta kan påverka laddaren...
Tacksam för all hjälp..
Hur stora solpaneler är det? 4x10mm2 låter ju rätt häftigt?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag kanske inte var tydlig med frågan... Kan laddaren i denna uppsättning då läsa av panelerna fel.... Den säger att den får in 55v.... Men panelerna är bara på 32v parallell...
Tanken var att om solcellerna inte är väldigt stora så känns 4x10mm2 överdimensionerat, och då kunde man byta samtliga till 4x6mm2 eller t.om. 4x4mm2 och därigenom få plats med samtliga i samma dimension.
Kan det möjligen vara så att solcellerna i verkligheten är seriekopplade och att det kommer in endast 55V p.g.a. att en ledare bara är 1,5mm2 och därigenom skapar ett kraftigt spänningsfall från den ena cellen/ cellerna.
Om du skall få några vettiga svar får du nog presentera lite ordentliga uppgifter!

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag kanske inte var tydlig med frågan... Kan laddaren i denna uppsättning då läsa av panelerna fel.... Den säger att den får in 55v.... Men panelerna är bara på 32v parallell...

Vad visar spänningsmätning med en multimeter?
Att mäta är att veta.
Hur som helst kan inte spänningen diffa så stort även ifall panelerna är obelastade.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, är du säker på att panelerna är på 32V och inte 36V vilket skulle ge 54V belastade in i regulatorn.
Solceller ger ca. 0.6V obelastade och 0.5V belastade och är monterade med överdrift troligen för att kunna ge tillräcklig laddspänning till ett batteri med voltalet de benämns som även i lite sämre sol, och en MPPT laddare gör ju nytta av överflödet av Volt.

12V panel ger ca. 18V belastad. 36celler.
24V panel eller två seriekoplade 12V ger ca. 36V belastad. 72celler.
36V panel eller tre seriekopplade 12V ger ca. 54V belastad. 108celler.

32V panel borde vara gjord av 97celler och ge ca. 48V belastad.

M.v.h. JANKRO.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad visar spänningsmätning med en multimeter?
Att mäta är att veta.
Hur som helst kan inte spänningen diffa så stort även ifall panelerna är obelastade.
Hej, är du säker på att panelerna är på 32V och inte 36V vilket skulle ge 54V belastade in i regulatorn.
Solceller ger ca. 0.6V obelastade och 0.5V belastade och är monterade med överdrift troligen för att kunna ge tillräcklig laddspänning till ett batteri med voltalet de benämns som även i lite sämre sol, och en MPPT laddare gör ju nytta av överflödet av Volt.

12V panel ger ca. 18V belastad. 36celler.
24V panel eller två seriekoplade 12V ger ca. 36V belastad. 72celler.
36V panel eller tre seriekopplade 12V ger ca. 54V belastad. 108celler.

32V panel borde vara gjord av 97celler och ge ca. 48V belastad.

M.v.h. JANKRO.

All information som jag har just nu har jag fått av ägaren... Och med tanke på vad jag har sett hur de har monterat och dragit för solpanelerna och dc-dc boostern så är där nog inte många siffror som stämmer.... Vi skall kolla upp och mäta senare i dag... Men nu åker jag iväg för att fiska.... Trotts att det är bara +1° ute :eek:;)

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
All information som jag har just nu har jag fått av ägaren... Och med tanke på vad jag har sett hur de har monterat och dragit för solpanelerna och dc-dc boostern så är där nog inte många siffror som stämmer.... Vi skall kolla upp och mäta senare i dag... Men nu åker jag iväg för att fiska.... Trotts att det är bara +1° ute :eek:;)
Skitfiske på dig
Mvh opus52

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
.
Om du skall få några vettiga svar får du nog presentera lite ordentliga uppgifter!
Vad är det mer du behöver i texten till att svara på den frågan ?

Utdrag ur inlägget du svarade på...

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
"problemet" är löst....
Det visade sig att båda paneler var på 55v....men laddaren klarade max 36v....
Så lösning blev att jag skärmad av ca 40% på varje panel
Sen får ägaren själv koppla om allt så han får sammankopplingen uppe på taket... Och två kablar ner.
Nu laddar det iallafall så han kan fortsätta sin Greklands resa.. :spinny:

Toppen