• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel i Allt om Husvagn och camping nr 4 2013

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Läste om "energismartare fricamping" på sidan 47. Bra artikel men på sida 48 är det ett mycket allvarligt fel i texten som gäller hopkoppling av två batterier. Det står att man kan seriekoppla två batterier för att få mer ström. Gör INTE det. Då får ni 24Volt i stället för 12Volt vilket förstör elutrustningen. Man ska PARARELLKOPPLA batterierna, alltså + till + och - till- och inget annat.

Senast ändrad:

pirat

HBK Intresserad
Kommun
Kristianstad
Sv: Fel i Allt om Husvagn och camping nr 4 2013

Läste om "energismartare fricamping" på sidan 47. Bra artikel men på sida 48 är det ett mycket allvarligt fel i texten som gäller hopkoppling av två batterier. Det står att man kan seriekoppla två batterier för att få mer ström. Gör INTE det. Då får ni 24Volt i stället för 12Volt vilket förstör elutrustningen. Man ska PARARELLKOPPLA batterierna, alltså + till + och - till- och inget annat.

Skrämmande när de såkallade experterna gör så allvarliga fel.

Piraten

H

hianders

Guest

Det bör vi påpeka till Husvagn & Camping om det stämmer! Jag har haft lite kontakt med chefredaktören Ulla Carle och kan göra det. Kan jag i så fall citera ovanstående inlägg.

Inger/fru hianders

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Vore bra om du kunde delge dem. Du får gärna citera mig. Det är lite då och då som det dyker upp liknande allvarliga fel. Långt ifrån bara den här tidningen. Tror inte det bara ska korrekturläsas utan att någon riktigt kunnig läser igenom så att fakta stämmer. I detta fall en riktig tekniker som jobbar med sånt här. Ha det bra alla! Nu börjar det synas fler HB:ar på vägarna. Vi har nästan känt oss lite ensamma när vi varit ute i vinter.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Det är ju bra när någon faktiskt skriver/postar om sådana fel. Själv tänkte jag bara "j&¤%a amatörer" och läste vidare.
För den som inte har koll på el och följer råd från "experter" kan det bli riktigt dyrt/farligt.

Peter :)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det händer nog fel lite för ofta kanske i tidningar som inriktar sig på camping m.m.
För rätt länge sedan tror jag att det var kompistidningen, Husbil och Husvagn som hade skrivit rätt mycket om att köpa beg. husbil, och det var så mycket sakfel om olika årsmodeller, samt negativt och fel skrivet om äldre bilar (som många är glada över att kunna skaffa sig och säkert velat ha seriösa uppgifter om) så det blev på gränsen till löjligt, och man funderade över hur författaren tänkt.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

De har naturligtvis ingen aning om skillnaden mellan serie och parallell. Felskrivning handlar det antagligen inte om utan man låter en okunnig reporter skriva om så viktiga saker.

Prenumerant.
:cool:

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Bra att de sett detta själva och lagt ut det på deras hemsida. Synd bara att det hinner komma ut i papperstidningen. Det är väl inte så många kanske som är inne på deras hemsida. Inte jag iaf. Har ju papperstidningen. Men nu kommer jag att gå in där också. Hoppas ingen har hunnit göra fel bara.

H

hianders

Guest

Bra att de sett detta själva och lagt ut det på deras hemsida. Synd bara att det hinner komma ut i papperstidningen. Det är väl inte så många kanske som är inne på deras hemsida. Inte jag iaf. Har ju papperstidningen. Men nu kommer jag att gå in där också. Hoppas ingen har hunnit göra fel bara.

Jag har fått svar från chefredaktören och det kommer även en rättelse i papperstidningen.

Håller med, hoppas att ingen har gjort fel! Tur i oturen är väl att de flesta ställer på sina bilar om någon månad så rättelse i papperstidningen hinner komma ut. Sen är det ju tur att många (främst kanske män) kan det här med parallell- contra seriekoppling och inser direkt felskrivningen!!!

fru hianders/Inger

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det var i alla fall en bedrövlig felskrivning. Jag skulle ha lite överseende med Expressen eller Aftonbladet. LITE. Men att en facktidskrift som Allt om Husbil och Camping kläcker ur sig en så idiotisk upplysning, vet i f. om det kan förlåtas.

:mad:

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Visst är det idiotiskt skrivet men jag tror nog att risken att någon tar till sig det tioset är ganska liten. Är man så osäker/okunnig att man inte förstår att spänningen fördubblas när man lägger batterierna efter varann (seriekopplar) då frågar man säkert om råd av någon som kan lite mer än man själv.
// Göte J

Toppen