• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fel årsmodell

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025
Hej
Jag köpte en hb för ett tag sedan och enligt säljaren,offerten vi fick och på köpekontraktet är det en 2008 som vi köpt.Men nu när vi tittat på reg beviset är det en 2007 och det har även transportstyrelsen bekräftat att det är.Den är reggad första gången 2007.
Känns lite surt att betala för en årsmodell nyare än den man fick.
Är det bara att gilla läget eller finns det någon teknisk förklaring till att det kan bli så här eller ska man kräva kompesation.Bilen är ingen import.

Mvh
Stefan

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025
Sv: Fel årsmodell

Det kan vara så att bilen som husdelen är byggd på tillverkades året före man gjorde påbyggnaden. Då kallas den nog en 2008 även om chassiet är från 2007.
Kan vara en förklaring, men möjligt att det även finns andra.
EssoJ

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hej!
Grattis till er nya bil.
Det där med modellår är inte lätt.
Du får helt enkelt bodelen och jämföra om du kan se årsmodellsskillnader emellan 07 o 08.
Chassiet kan som sagt vara 07 och bilen såld sent 07 eller 08 det är då att betrakta som en 08.
När det gäller personbilar är det vanligt med modellårs skifte i september.

Om du vill uppge regnummer kan jag tala om exakt när chassiet är tillverkat.
ta det via PM eller här.

Edit: Vilken färg har emblemet i ratten, blått eller rött?

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Kan ju vara som ni säger att bodelen är en -08 och drag bilen är en -07.Kan bli svårt att förklara för en köpare den dag jag vill sälja bilen att den räknas som en -08 även fast det står -07 i reg beviset.Antar att det skiljer lite i pris.

Senast ändrad:

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Kanske den räknas som en -08 ändå.Har jämfört min bodel med en från -08 på bilder från blocket och färgsättningen är exakt lika på tyger och överkast.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Fick förklarat för mig att dragbilen kan vara en sen -07 medans bodelen är -08 och hb kan då räknas som en -08.
Fick tipps om att jämföra färgsättning och detaljer i min bodel med en -08 och dom ser likadana ut.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Absolut ska jag prata med säljaren.Har bilen där nu för att få några småfel på bilen lagade och ska hämta den på fredag.Ska även kolla emblemet då men jag är ganska säker på att den är blå.

STBEREVA

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
5481
Medlemskap
2025

Hej.Stefan.Angående årsmodell så finnes ingen årsmodell,kolla i regbeviset där står fordonsår.Alla fordon som har ett helfordonsgodkännand nummer typ E1×2001/116*0132*10,har ingen årsmodell.Fordon som är registrerat efter 1Juli kan betraktas som årsmodell 2008 som säljaren säger

MVH
STBEREVA

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Hej.Stefan.Angående årsmodell så finnes ingen årsmodell,kolla i regbeviset där står fordonsår.Alla fordon som har ett helfordonsgodkännand nummer typ E1×2001/116*0132*10,har ingen årsmodell.Fordon som är registrerat efter 1Juli kan betraktas som årsmodell 2008 som säljaren säger

MVH
STBEREVA

Kan inte hitta ett helfordonsgodkännande nummer på reg beviset del 2.Det blåa ligger i bilen och det kommer jag inte åt förrens på fredag.Det ända på del 2 som har bokstäver före nummren är ett identifieringsnummer börjar med ZFA.Datum för första ibruktagande är 2007-12-05 och årsmodell står det 2007.
Tittade nu på förra husbilens gula regbevis och där finns ett typgodkännande nummer liknande det du skriver men på den nya bilen är den raden tom.

Senast ändrad:

Kånnkård

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1408
Medlemskap
2025

Det finns två uppgifter myndigheterna och tillverkarna använder.
1. Fordonsår. Vilket avser när på året fordonet är tillverkat. Då är det kalenderår som avses.
2. Modellår. Vilket avser precis som namnet antyder. Vilket modellår som tillverkaren avser.
I mitt eget fall så har jag en personbil som har fordonsårs angivelse som är 2004 men avser modellår 2005. (SAAB)
Detta gäller även vår husbil som har fordonsår 2008 men är modellår 2009. På husbilssidan är det nog lite lättare att indentifiera då det finns angivet på typskylten, som ofta är placerad inne i bodelen någonstans.. I mitt fall på husbilen , som är en Dethleff så börjar modellangivelsen med, jag tror det var 09.........,vilket avser modellår 2009. Jag kan ha kastat om siffrorna då står det isåfall 90....... . På personbilen har jag inte brytt mig om att titta efter vad det står för siffror.
Med vänliga husbilshälsningar
Delteff :D

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Hej äe det en sent tillverkad 07 så kan det mycket väl räknas som 08, årsmodellerna skiftar ju på mitt i sommaren och då kan det bli så och det kan även vara på det viset att den tillverkades i decmber 07 men registerades efter års skiftet och då som 08, på nummerskylten brukar st datum när den regas där har varit många sådana fall sedan årsmodellerna slopades.

benzen

HBK Medlem
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2025

Har nu hittat helfordonsgodkännande numret och den registrerades i dec 2007.
Tack för alla bra svar:)

Mvh
Stefan

Toppen