• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fejkade fortkörningsböter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Detta har precis lagts ut på Facebook på Polisens nationella bedrägerisida:

FEJKADE FORTKÖRNINGSBÖTER
Just nu anmäls mängder med falska böteskrav från öststater gällande fortkörning. Det är främst personer som turistat i Serbien som drabbats, men även Estland förekommer i vissa fall.

I flera fall har det presenterats en mer eller mindre suddig och mörk bild på fordonets registreringsskylt, dock utan att man ser förare eller plats.

SVENSKT FAKTURERINGSBOLAG
Kravet skickas ut av ett svenskt faktureringsbolag med säte i Stockholm, vilket tidigare figurerat som mellanhand för misstänkta bluffakturor.

BESTRID
Vet man med sig att kravet är felaktigt ska det bestridas, dvs man ska skriftligen meddela att man motsätter sig betalningsansvar och varför.

Bäst är att e-posta till den adress som anges i fakturan, viktigt är att man sparar meddelandet så att man kan bevisa att det skickats.

Bestrid i första hand till faktureringsbolaget, men det skadar inte att även skicka till den påstådda uppdragsgivaren. Spar all dokumentation.

Givetvis ska saken polisanmälas.
/Anders

LÄS MER
Polisens instruktion till företagare som fått bluffakturor. Det mesta är tillämpligt även för drabbade privatpersoner.
www.bestrid.nu

Johan K.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Fejkade fortkörningsböter

Efter att ha läst instruktionen från polisen konstaterar jag att det är ett stort jobb att försvara sig mot dessa brott. Hoppas att den polisanmälan man ju också gör resulterar i ännu mera jobb för brottslingarna. Att den hamnar i pärmen för "brott kan ej styrkas" låter troligare tyvärr.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker det är alldeles uppåt väggarna att oskyldiga personer ska behöva bevisa sin oskuld på det här besvärliga sättet! Är det inte Polisens uppgift att skydda medborgarna från sådan här kriminell verksamhet? Är det så att lagstiftarna har sovit ett antal år? Det här är ju ingen ny företeelse! Vill (eller ville) Riksdagen verkligen ha det på det här viset?

Giv mig styrka!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Länge leve den fria företagsamheten! Visst, men det borde finnas tydligare gränser, tydligen! Så tydliga att även lagstiftarna i Riksdagen kan uppfatta dem!
Kanske dags att gå man ur huse och skipa rättvisa! Det verkar som om Polisen inte kan, vill eller orkar!

F

F.d. 29925

Guest

Kollade delvis på ett program med "polisprofessorn" Leif G W Persson. Även han var utsatt för ett bedrägeri och från polisanmälan till att man agerade hann de övervakningskameror som innehöll bilder på gärningsmannen att raderas.

Men det är ju ingen hemlighet att man har föga intressen av småbrott, möjligen snatterier om förövaren kvarhålls på brottsplatsen.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Men det är ju ingen hemlighet att man har föga intressen av småbrott, möjligen snatterier om förövaren kvarhålls på brottsplatsen.

Intresset finns nog där men inte resurserna.
Mer resurser = högre skatt eller sämre service på annat område och det vill ju ingen ha...

F

F.d. 50069

Guest

Kollade delvis på ett program med "polisprofessorn" Leif G W Persson. Även han var utsatt för ett bedrägeri och från polisanmälan till att man agerade hann de övervakningskameror som innehöll bilder på gärningsmannen att raderas.

Min stora Hjälte Leif GW Persson serverade tom bevisen till Polisen och talade om hur de skulle förfara.....men case closed:mad:

Han hade även en ytterst stark uppfattning om var brottsligheten med dessa identitetsstölder var på väg och det var inte roligt att höra....

Nää, ge Leif GW posten som Rikspolischef om han vill ha den;)

F

F.d. 50069

Guest

Intresset finns nog där men inte resurserna.
Mer resurser = högre skatt eller sämre service på annat område och det vill ju ingen ha...

Var finns de resurserna? På gator och torg?

Nää, inre tjänst troligen, man ser ju för tusan ingen Polis idag. Fast småstäder räknas ju inte längre tydligen.

När jag växte upp på sextiotalet så hade man en stor respekt och såg upp till varje Polis.

Idag kastar man sten på dem , fy tusan:mad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Var finns de resurserna? På gator och torg?

Nää, inre tjänst troligen, man ser ju för tusan ingen Polis idag. Fast småstäder räknas ju inte längre tydligen.

När jag växte upp på sextiotalet så hade man en stor respekt och såg upp till varje Polis.

Idag kastar man sten på dem , fy tusan:mad:

Polisen sitter och hanterar jägarnas och sportskyttars vapenlicenser som numera tar halvårsvis i handläggning trots påpekande från JO ett flertal gånger. Bilderna från fartkamrerna käkar säkert också tid. I övrigt finns det säkert massor av inre spaning och adm som man kan pysla med:(

F

F.d. 50069

Guest

Jag vill inte måla fan på väggen men.......:(

Jag tror att oavsett var man växte upp i Sverige på femtio till sjuttiotalet så hade man grundrespekt för "överheten", vare sig det var föräldrar, äldre människor, lärare, poliser .......denna känsla och respekt fick man nog med modersmjölken eller iaf så blev man upplärd i vad som är rätt eller fel.

Detta låter konstigt i mångas ögon kanske, men var rädd för att skämma ut sina föräldrar eller sig själv (även om det hände nån gång;))

Våldtäkt hade man aldrig hört talas om (även om det säkert förkom då också)
Mord var något så hemskt att folk och tidningar kunde ha det på tapeten hur länge som helst......

Detta är nu vardagsmat och en skutning som även drabbar oskyldiga är ....ja, bara en dagsnotis.

Även om jag är riktigt upprörd och knappt törs titta på program typ. efterlyst så är jag inte orolig för min skull utan tankarna går till barn och barnbarn mest:(

Ett vardagsexempel!
Våran yngsta dotter är nybakad socionom med allt vad det innebär i form av rättspatos osv.
För ett par veckor sedan så var hon på väg hem från jobbet och passerade ett nöjesställe i 08-innerstan och där stod en kille och skrek en massa otidigheter till en tjej... Och våran Sara knallade fram till dem och sa vad hon tyckte om sådant uppträde.....
Varpå killen fimpade sin ciggarett på hennes kind:mad:

Dottern blev helt knäckt och Polisanmälde såklart (fanns övervakningskamera), men .......Fallet nedlagt.....
Hon vet inte vad som är värst märket på kinden eller .....Fallet nedlagt...

Detta är mycket sorgligt.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Konstigt hur trådarna kan utveckla sig! Min avsikt med denna var att informera om hur aktörer försöker lura till sig pengar i form av fejkade bötesbelopp. Istället har den gått över i att spy galla över polisen i första hand. Om det finns ett behov för detta, så kan de som vill starta en egen tråd med lämplig rubrik. Därför stängs denna tråd.

Johan K.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen