• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Feedback på LiFePO4 installationsplan (bil med CBE DS520EM fördelningsmodul)

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2024
Hej!
Jag planerar som så många andra att byta mitt bly/syra-batteri mot LiFePO4 batterier. Efter att ha läst på en del så tycker jag mig ha förstått att så länge man inte har en "smart"-generator i sin bil så kan man bara byta ut batteriet rakt av, även om man för maximal livslängd på det nya batteriet, och för effektiv laddning, bör göra vissa modifieringar (installera DC/DC-laddare eller laddbooster samt se till att 220V-laddare och solcellsregulator har laddprofiler som lämpar sig för LiFePO4 batterier)

Min bil är en Eura mobil Contura 652sb från 2005 och som jag förstått det så har så gamla bilar inga smarta generatorer. I övrigt ser elsystemet ut såhär:

Screenshot 2024-01-16 at 18.11.14.png

Det jag nu planerar att göra är följande:

Screenshot 2024-01-16 at 18.11.53.png

Vad säger expertisen om detta? Ser ni några brister/risker med detta?

Batterierna jag köpt är dessa: LiTime 12V 100Ah TM LiFePO4 Battery, Low-Temp Protection, Best Battery

mvh, Nicke
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ser bra ut,jag skulle byta solcellsregulatorn,denna tex.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Typen av generatorn har inget med med bytet till LiFePo-batterier att göra. DC-DC omvandlaren fungerar som en "isolator" (transformator) emellan batteri och generator. Att ersätta ett Pb-batteri rakt av med ett LiFePo-batteri kräver att den senare har en inbyggd BMS. Själv föredrar jag en lösning med separat BMS.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Du skal naturligvis have 230V til din CBE, men jeg ville koble ladefunktionen til bodelsbatteriet (fjerne sikringen til ladning) ud, da din CBE ikke har en lithiumprofil. Og så ville jeg lade Victron IP 22 lade direkte på bodelsbatteriet.

Jeg ser at du ikke har inverter, som ville kunne gøre fricamping mere relevant. Hvis du monterer en sådan vil et prioritetsrelæ gøre livet mere behageligt med altid 230V i dine kontakter.

Jeg ville nok også montere alle de solceller på tage,t som du finder plads til, og en stor nok MPPT lader med lithiumprofil, men da jeg ikke kender dit strømforbrug, så er det svært at rådgive om det

Her kan du se en skitse af, hvordan jeg har gjort. Og siden jeg har fået denne installation har jeg kun været på landstrøm en gang og det var hjemme i carporten under en test af systemet.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 46

annerborn

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
38536
Medlemskap
2024
Du skal naturligvis have 230V til din CBE, men jeg ville koble ladefunktionen til bodelsbatteriet (fjerne sikringen til ladning) ud, da din CBE ikke har en lithiumprofil. Og så ville jeg lade Victron IP 22 lade direkte på bodelsbatteriet.

Jag misstänker (men är inte säker på) att min CBE DS520EM 12V-central inte har någon laddprofil över huvud taget, utan att den bara skickar vidare den laddström som kommer från laddare eller generator. Jag tolkar det som att den...
-...vid anslutning till 220V skickar den vidare laddströmmen från laddaren till bodelsbatteri
-...vid körning sluter "skljereläet" och skickar vidare laddströmmen från generatorn till bodelsbatteriet

Bifogar det jag sett i manual och annan dokumentation och som gjort att jag misstänker ovanstående:

Screenshot 2024-01-21 at 12.21.34.png

OBS Batteriladdaren som sitter i nu är inte orginal CBE-laddaren som beskrivs i manualen, utan en laddare från Nordelettronica (som jag tänker ersätta med den Victronladdare som förnärvarande laddar startbatteriet).


Screenshot 2024-01-21 at 12.24.50.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är den vanligaste typen av elsystem som du beskiver i #5, jag har detta på min bil, använder CBEladdaren till mitt litiumbatteri.
Nyare bilar har en DCDCladdare standardmonterad, den brukar vara på 25A, laddar alltså bodelsbatterierna under körning från bilens generator,din bil saknar denna laddar direkt via elblocket.
 
Toppen