• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fast toatank contra kassett

F

F.d. 50334

Guest
Vilket är att föredra ? Vartåt lutar trenden , på bilar, på campingplatser ? Hur är det i utlandet , Spanien t.ex. ? Blir det slabbigt med fast tank ? Luktar kassetten ?
Mvh Ulf Stensson
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank contra kassett

Jag ser för mig hur jag drar denna långa slang upp genom huset och ner i toaletten, hur jag hoppas på att slangen inte hoppar ur toan när jag släpper på trycket och att slangen är ren och tom när jag sedan drar den ut från huset. Känns som ett lite väl optimististiskt scenario?
aake
Ibland kan man ju också göra sig dum. Jag avslutar denna tråd för min del. //Karin
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Fast toatank contra kassett

Jimbo tömmer varannan dag, vad göra om det inte finns någonstans att tömma. Vi skulle vilja ha plats för en extra kassett.
Tommy R
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fast toatank contra kassett

Låter ju perfekt!
Då kan man ju göra som man vill =)

Vad har ni för bil? Märke på anläggningen?

MVH/
J

Toaletten heter Dometic 511H men vad tanksystemet heter vet jag inte, tanken är på 80L och kasettanken är på 15L. Bilen ARCA Superamerica är såpass gammal (-96) att det finns risk att systemet inte finns längre. Men i så fall troligen i större italienska bilar?!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fast toatank contra kassett

Med vårt sätt att använda och resa med husbilen föredrar vi fasta tankar och anläggningar som t ex på campingar, välutrustade ställplatser med wc, på restauranger o likn, bensinstationer osv. Den egna kassettoan används mycket sparsamt och mest för "oplanerade nödfall" och för det lilla behovet nån´gång under natten.

Men, så är vi nog inga "riktiga" husbilister i mångas ögon heller! Jaque á son fason! Men vi klankar inte heller ner på andra som föredrar andra sätt och metoder.
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Fast toatank contra kassett

Till Flat Mates,
Menar du att man kan tömma på bensinstationer, restauranger ? I så fall hur vet man om dom har ? Hur vet man om campingarna har det ? Är det att ringa runt ?
Mvh Ulf Stensson
 
F

F.d. 24346

Guest
Sv: Fast toatank contra kassett

Utan tvekan..... Fast tank. Om du vill känna dig som hemma vill säga. Själv villa jag på våra resor med husbilen kunna använda toaletten precis som hemma för både små och stora behov. Har haft ett antal Amerikanska Campers med vattentoalett och fast tank, därefter en äldre Pilote husbil med kavrntoa. Nu en nyinförskaffad Hobby 750 med kassett som original. Blir tokig av att ständigt tömma kassetten och installerade därför en ny kvarnenhet på kasettplatsen (går att byta tillbaks om man vill). Allt går till en nymonterad svartvattentank men du kan lika gärna köra det till den befintliga gråvattentanken om du vill. Vi ligger dock ute längre perioder och gärna lite för oss själva för fiske och vandring. Har ingen lust att tänka på tömning för ofta. Är supernöjd och företagen som ordnade med installationen var verkligen jättetrevliga och mycket seriösa. Tömning är inga problem..
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Fast toatank contra kassett

Hej

Svartvatten till befintlig gråvattentank, mmmmm, låter inte speciellt hygieniskt.

Ska man sen tömma gråvatten uppblandat med skitvatten på tömställen där enbart gråvatten får tömmas, t ex i Ulricehamn, blir det ju ännu äckligare.

Dessutom är ju inte tankventilationen anpassad till fekalier, svartvattentankar bör avluftas på taket, o inte under bilen som dom flesta gråvattentankar.

Som vanligt mina högst personliga tankar.

Hejs
Claes 105
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Fast toatank contra kassett

Kanske inte meningsfullt att diskutera vidare i denna fråga?
Det är uppenbarligen så att preferenserna varierar beroende på var, när och hur man använder sin husbil.
När Ann&Helen skriver att tömning inte är något problem då känner i vilket fall jag inte igen mig och inte heller i detta frekventa tömmande. Inte går jag hem till husbilen varje gång jag blir kissnödig på fjället eller på fiskesjöarna, när jag är ute ensam räcker kasetten upp mot en vecka innan det är dags att byta till reserven och även några dagar när vi är två.

Kasetten tömmer jag hemma i toaletten (eller sommartid ev. direkt i trekammarbrunnen), men när jag på 80-talet av misstag köpte en Niesmann med svartvattentank blev jag helt ställd när vintern kom; här hemma fanns (finns) ingenstans att tömma när betonglocket till trekammarbrunnen ligger under meterdjup snö. Och vi är ute var och varannan vecka på kortare turer vintertid (mycket oftare än på sommaren).

Hur bär ni er åt? Pump och sedan slang in genom huset från svartvattentanken till inomhustoaletten? Och slangen hoppar inte omkring och blir dessutom på något sätt ren och fin efteråt?

Någon tyckte att jag "gjorde mig dum" när jag funderade på dessa frågor i ett tidigare inlägg, men så är det inte. Jag är uppriktigt intresserad.

aake
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fast toatank contra kassett

Sverige är PortaPottilandet nr 1 i Europa! Jag gör sällan några längre resor i Sverige och har därför sällan tömningsproblem.

Vid längre resor söder om Sverige så fungerar det utmärkt med fast tank. Tömningsmöjligheter finns överallt. Bara köra på gallret och trycka på knappen! Eftersom jag blandar grå- och svartvatten i samma tank och vattentoiletten är försedd med kvarn så blir soppan mycket lämpad för tömning via pump eller självfall via en kortare slang som också kan fungera ibland när F/t-stationen inte har något tömningsgaller. Avluftning på taket givetvis!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen