• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fas - Nolla

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Förmodligen en dum fråga, men jag kan inte låta bli att grubbla.
Om man på elkabeln in med EU kontakt sätter en övergång till vanligt jordat uttag, hur vet man då var fasen hamnar?
Jag har en stor elcentral på min bil med jordfelsbrytare, men om fasen hamnar fel känns det som om hela installationen saboteras..

Kvittar det vilket så är det OK, men om det finns nackdelar med fasen på fel stället kunde man göra till rutin att mäta ut den.

/M

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fas - Nolla

Om man är säker på att jordfelsbrytaren bryter båda ledarna (fas och nolla) vilket den skall göra, så gör det i princip det samma. Om man vill hålla reda på fasledaren för någan annan installation i bilen som kanske helst skall ha fasen på en given sladd så kan man montera en liten 230V signallampa, typ diod, mellan jord och den ledaren som man vill ha in fasen på (kopplas in före jordfelsbrytaren), då lyser den när fasen ligger rätt men är släckt när den hamnar mellen jord och nolla, och då är det bara att dra ur och vrida det vanliga uttaget ett halvvarv.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Fas - Nolla

Som helt riktigt sagts ovan. Det är livsviktigt att fritidsfordon har tvåpoliga personskyddsautomater o säkringar.

Finns exempel på hemmapulare som byggt elsystem med sammankopplad Noll o Skyddsjordsskena. Vilket är livsfarligt.

Viktigt att tänka på att både N o F är att betrakta som strömförande!

Toppen