• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fartsgrenser for Husbil i Europa

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Fartsgrenser for Husbil i Europa

Hej
Vi har väl ingen 90gräns för husbil över 3,5t?
MVH KEJO

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En generell fartsgrense for kjøretøy over 3500 kg finnes, og PB2 unntaket gjelder muligens svenskregistrerte biler - har ikke lest lovteksten rundt PB2 og hvilke unntak som gjelder spesiellt for disse. Den tyske tempo 100 for husbiler 3500 til 7500 kg er skrevet slik at det ikke kan tolkes galt, det gjelder midlertidig for husbiler og busser uansett nasjonalitet.

F

F.d. 50043

Guest

Hej!

vad betyder
"Anmerkungen" (Tyska)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej
Vi har väl ingen 90gräns för husbil över 3,5t?
MVH KEJO
Jo, om husbilen är lastbilsregistrerad och har en totalvikt över 3,5 ton gäller samma hastighetsgränser som för annan tung lastbil.
Alltså innehåller listan MINST en ofullständig/felaktig uppgift.
Konklusion: Lita aldrig hundraprocentigt på denna typ av sammanställningar...

Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest

Jo, om husbilen är lastbilsregistrerad och har en totalvikt över 3,5 ton gäller samma hastighetsgränser som för annan tung lastbil.
Alltså innehåller listan MINST en ofullständig/felaktig uppgift.
Konklusion: Lita aldrig hundraprocentigt på denna typ av sammanställningar...

Jag hittar inte vad det är för fel i listan Knerten länkade till.....

Vad jag kan läsa ut av infon om Sverige så gäller 70 - 90 på vanliga vägar men bara 80 för fordon över 3,5t

På Schnellstrasse (motortrafikled) gäller 90 - 110 (nu oftast sänkt till 100) men bara 90 för fordon över 3,5t.

På motorvägar gäller 110 (förutom i Halland) utom för fordon över 3,5t där 90 är högsta hastighet.

Så tolkar jag Knertens länk och tycker att det stämmer med svensk lagstiftning. Men jag har nog förbisett något....

Och visst ja, bussar har egna hastighetsregler.

Dessutom tror jag att:

Utländska förare kan inte tillgodogöra sig de svenska reglerna för PbII, de får hålla sig till reglerna för fordon över 3,5t likaväl som en svensk förare som har tagit körkort efter 1/7 1996.

Mvh
Lasse

F

F.d. 52920

Guest

Detta gäller i Finland
Hastighetsbegränsningar för resefordon

Bil och husvagn 80 km/h.
Sedan 22.5.2006 får vissa husbilar köra 100 km/h. Dessa bilar måste fylla följande krav: de skall ha ABS-bromsar, airbag för chauffören och säkerhetsbälten för varje plats som används under körningen. Högsta tillåtna vikten för husbilen får inte överstiga 3,5 ton. För att kunna utnyttja denna rättighet måste bilen genomgå en teknisk kontroll eller ha godkänd typbesiktning. Därefter skall en rund skylt med svarta siffran 100 på gult underlag fästas i bilens bakdel. Denna skylt skall också sättas på husbilar under 1,875 kg som redan tidigare haft rätten att köra 100 km/h.
Utländska husbilar som kommer till Finland kan också dra nytta av denna lagändring, ifall tillverkaren tillåter denna hastighet. Någon skylt med 100 km/h behövs dock inte.

röris

HBK Medlem
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2025

Hej

``Utländska förare kan inte tillgodogöra sig de svenska reglerna för PbII, de får hålla sig till reglerna för fordon över 3,5t likaväl som en svensk förare som har tagit körkort efter 1/7 1996.``

När man har tagit körkort kan väl knappast ha med hastigheten att gjöra.

Hvh Ingmar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jeg tolker den svenske bruken av PBII som at når en "bare" har B kort så plikter en ikke å kjenne til fartsgrensene for tyngre kjøretøy, dette hindrer bruk av disse fartsgrensene for disse førere. Hva da med de som har C i sitt kort? Disse burde da ha fartsgrense ut i fra vekten på bilen :confused:

Uansett ikke mitt problem, jeg kjører med norske skilter og har C1 og C1E fra denne klassen ble innført i Norge i 1998-01-01, må holde meg til maks 90 på motorveier i Sverige og maks 80 andre steder - for å kjøre lovlydig. Men en har tid til dette når en kjører husbil :D

F

F.d. 5110

Guest

Hej

``Utländska förare kan inte tillgodogöra sig de svenska reglerna för PbII, de får hålla sig till reglerna för fordon över 3,5t likaväl som en svensk förare som har tagit körkort efter 1/7 1996.``

När man har tagit körkort kan väl knappast ha med hastigheten att gjöra.

Hvh Ingmar

Jo det kan det väl ha!
Du får troligtvis inte köra över 0 kmh, eller om du hellre vill - inte alls, med en PbII som väger över 3,5t med körkort nyare än 1/7 1996. :rolleyes:

Dessutom skrev jag inget i den raden om hastighet, jag skrev om regler för fordon över 3,5t. Jag vet att PbII inte är hastighetsbegränsad.
Men jag förstår att jag inte uttryckte mig klart nog - ursäkta min fadäs!

Mvh
Lasse

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024

Denna lista kom redan 2009-05-11 i inlägg 9 http://www.husbilsklubben.se/forums/t27333/ . Är det samma?

Ja, det ser ut som at det er den samme siden!

Her er tre andre oversikter med fartsgrenser:
Tempolimits in Europa für PKW, Motorrad, Gespanne und Reisemobile
Tempo mit Anhängern in Europa
http://www.schwarzbach-mehren.de/Download/Sicherheit in Caravan und Reisemobil.pdf

Jeg har ikke sammenlignet sidene, men antagelig er det forskjeller.

Når vi legger ut på sommerens Europatur kommer vi til å ta det med ro. Vi har det jo ikke travelt når vi er ute på tur! Hvis det blir kø bak er det bare å slippe dem fram og så fortsette i eget tempo. Hele poenget med ferie er jo å stresse ned!

God sommer alle HBK'ere!

mvh Magne

Toppen