• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fartkameravarning

Y

Yjons

Guest
Enligt min tyske svåger är varningen för fartkameror i gps:en olagliga i Tyskland. Vi som alltid försöker vara laglydiga. Hur gör vi när vi turistar, stänger av funktionen? Jag har för mig att min tomtom är försedd med varning även för tyska kontroller.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fartkameravarning

Yjons,

Stort problem har pa kontinenten. Schweiz var det forsta landet som borjade med forbudet nu som sagt ocksa Tyskland och Frankrike ar i farten att overvaga sa det ser morkt for oss, basta ar att skaffa sig flera GPS apparater en med fart kameror och en utan ;)

Enligt vad Schweiziska polisen sager ska alla apparater som indikera vart fart kameror star vara avstangda detta innebar att manga GPS'ser blir obrukbara eftersom det flesta har en sa kallad database inbyggd med fart kameror. Forra vecka blev en Belgisk turist pa genom resa i Schweiz sin GPS frantagen och fick hoga boter (hur hoga boterna var framgar inte ur rapporten).
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
949
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Fartkameravarning

Hej

Detta är intressant och även känt av tillverkarna. Programvaran Poi Warner som finns till ett flertal navigatorer har i sin senaste utgåva en funktion där man raderar alla fartkamerafiler med en enkel knapptryckning. Kommer det förbud så finns det alltiid någon som hittar på saker att kringå förbudet med. Så har det alltid varit och så kommer det nog att förbli.

Kenneth
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Fartkameravarning

Kenneth,

Polismydigheterna kommer inte borja leta i en GPS eller PDA for att se om du har fart kamera varnare inbyggd eller ej det kommer att resultera med ett total forbud mot ALLA GPS - PDA - Laptop osv ... Under tiden kan det loses bast med att halla hastigheten ;). Jag har ingen bradska nar jag ar ut och aker med husbilen :)
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fartkameravarning

Detta hade jag ingen aaaanning om.....

Jag som tuffade omkring så mycket i Schweiz på semestern. Burr......

ds
 
Toppen