• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

FARTKAMERAVARNING I GPS:en.

Y

Yjons

Guest
I Sverige har vi ju tillåtits att ha varning för fartkameror i GPS:en. Så icke i Tyskland t ex där böter kan utfärdas. Vet något hur det är i övriga delar av Europa? I Frankrike lär det enligt uppgift vara höga böter om man anträfas med funktionen för fartkameravarning påslagen. Man kan ha synpunkter på svårigheten med kontrollen men nu är frågan hur de olika bestämmelserna ser ut.

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: FARTKAMERAVARNING I GPS:en.

I Sverige har vi ju tillåtits att ha varning för fartkameror i GPS:en. Så icke i Tyskland t ex där böter kan utfärdas. Vet något hur det är i övriga delar av Europa? I Frankrike lär det enligt uppgift vara höga böter om man anträfas med funktionen för fartkameravarning påslagen. Man kan ha synpunkter på svårigheten med kontrollen men nu är frågan hur de olika bestämmelserna ser ut.

Angående Frankrike, så räcker det inte att funktionen för fartkameravarning är frånslagen. Filerna för fartkameror i Frankrike får inte finnas i GP'sn överhuvudtaget.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När navigeringsapparna senast uppdaterades togs varningen för fartkameror bort i Frankrike.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är inte förbjudet i Tyskland. Det som är förbjudet är anordningar som AKTIVT letar efter fartkameror och radar. D v s radarvarnare.
//W

Y

Yjons

Guest

Rätt eller fel men enligt min Tyske svåger i Munchen är kameravarnare i GPS:en förbjudna, ävensom i hans telefon med GPS-funktion. Nu använder han denna ändå eftersom det, enligt honom, är svårt om än nästan omöjligt att kontrollera om det inte skulle hända något speciellt.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är tydligen förbjudet med fartkameravarningar i Frankrike och Schweiz om man skall tro iGO Primo. Tillåtet i Tyskland!

photo-726212.jpg

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag får nog backa.
:oops:
Detta står på Motormännens hemsida om att färdas i Tyskland:

"Fartkameror förekommer på många vägar och i städer. Om GPS-navigatorn, fickdatorn eller mobiltelefonen har möjlighet att spåra fartkameror eller poliskontroller, får den funktionen inte användas under färd. "
//W

Y

Yjons

Guest

Ja så sa min svåger. Men nu är frågan, hur är det i Frankrike? Enligt obekräftade uppgifter lär det vara ännu tuffare. En del påstår att om funktionen finns, påslagen eller inte krävs att GPS:en stuvas ner. Sen kan man ju fundera på hur kontrollen sker men det är ju trots allt grundreglerna man vill ha reda på.

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

TomTom har kommit runt fartkameraförbudet i Frankrike genom att vad det verkar kalla det för "Danger Zones" istället, se länk nedan. Märkligt, men någon som har TomTom kanske kan utveckla och förklara vad skillnaden egentligen är?

Är TomTom-fartkameror lagliga?

Känns som det behöver utredas vad som egentligen gäller för fartkameravarningar i resp land för resp navigator...

Toppen