• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare

F

F.d. 53380

Guest
Hej!
Nu när jag tänker dra söderut igen tänker jag inte dra utan en farthållare.
Har läst på forumet att flera rekommenderat "Waeco magic speed ms-50" från Conrad, men Conrad skriver att Dieselfordon måste vara utrustade med en bromskraftförstärkare som försörjs med undertryck.vad är det????Finns det någon vänlig på forumet som satt i en farthållare till en skåpis fiat dukato box-star knaus årsmodell 2004.
Hoppas på svar då måste dra innan den 1november då jag inga vinterdäck har.
Mvh, Hasse.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: FARTHÅLLARE

Det är vakuumtanken som ger servokraft till bromsarna.
Om du tittar under huven på din bil om du har en stor oftast rund burk bakom behållaren för bromsvätskan och burken har en slang som går till motorns insug eller en separat vakuumpump så löser det sig nog för dig.
Edit: läste installationsmanualen, vilket jäkla pyssel. Enklare att köpa en bra tegelsten.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53380

Guest
Sv: FARTHÅLLARE

ok, men vad har det med en bromskraftförstärkare att göra?
mvh, Hasse.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: FARTHÅLLARE

Vakuumet från den "gasar" med hjälp av en vakuumklocka, en vajer och lite elektronik.
 
F

F.d. 53380

Guest
Sv: FARTHÅLLARE

Förlåt min okunnighet på detta område, så då menar ni att vakuumtanken är vad som Conrad kallar för bromskraftförstärkare och en sådan vakumtank finns på min bil????
 
F

F.d. 53380

Guest
Sv: FARTHÅLLARE

Sköts inte gaspådraget elektriskt på en 2004? Isåfall skall du väl ha en farthållare som kopplas in på kabeln mellan gaspedalen och styrdatorn. Så är det iallafall på min 2,8 från 2005.
Ingen aning om det okunnig som jag är, så jag får kolla upp det imorgon.
Tackar alla för svaren.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: FARTHÅLLARE

Sköts inte gaspådraget elektriskt på en 2004? Isåfall skall du väl ha en farthållare som kopplas in på kabeln mellan gaspedalen och styrdatorn. Så är det iallafall på min 2,8 från 2005.

Jo, det är nog den bästa lösningen, men är man snål och lite hemmameckare så kan man nog få en 1500:- Ms50 farthållare att funka på en sådan bil också, man kan ju alltid dra i gaspedalen!

Jag funderar på att sätta i en sådan i våran Nissan Note som det verkar vara ont om andra alternativ till!

//Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: FARTHÅLLARE

"Drive by wire" som de flesta fordonen nu har haft i mer än 10år, (osäker på Fiat?)

innebär inte att det finns en gaswire som förr i tiden.

Allt sköts elektroniskt, wire=elkabel.

Troligen är det en digital farthållare som krävs,
och inte den gamla "mekaniska" typen.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: FARTHÅLLARE

I våran förra HB som va på Transit chassi -07 och gaspedalen va elektrisk men det gick inte att styra med farthållare fick montera en Manuel farthållare från BDQ .Vajret satt jag fast i gaspedalen och det fungerade mycket bra ..
Bästa sättet är att ringa och fråga av farthållar leverantören vilket som passar ..
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: FARTHÅLLARE

"Drive by wire" som de flesta fordonen nu har haft i mer än 10år, (osäker på Fiat?)

innebär inte att det finns en gaswire som förr i tiden.

Allt sköts elektroniskt, wire=elkabel.

Troligen är det en digital farthållare som krävs,
och inte den gamla "mekaniska" typen.

Fiat har haft "Drive by wire" sedan JTDmotorn kom 2001-2002, men man kan ju ändå sätta in en fristående farthållare som mekaniskt påverkar gaspedalen, det är ju trots allt fortfarande mekanik mellan foten och pedalen!:D

//Peter
 

Martleif

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
30004
Medlemskap
2024
Jag köpte:
250-1311 sats med farthållare

250-4239 kopplingsgivare, alt kan man koppla in W på generatorn för att förhindra att motorn varvar upp när man kopplar ur.

och 250-4165. Det finns även givare som man sätter på hastighetsmätarwiren men då måste den vara gängad, inte bajonett.
 
Toppen