• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

farthållare - mer bränsle?

gaisaren

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
521
Medlemskap
2025
Är det så att husbilen drar mer bränsle med farthållaren påslagen? Kan någon förklara varför i såfall.

ha de....................:music-icon:

F

F.d. 50195

Guest
Sv: farthållare - mer bränsle?

Kan vara så ibland, farthållare är ju inte vidare smarta, de gör allt för att hålla farten i tex. uppförsbacke, samt "släpper inte gasen i nedförsbacke.
mvh

F

F.d. 7502

Guest

Farthållaren drar inte mera bränsle men håller inställd hastighet till varje pris även uppför backarna - som i detta fall innebär höjd förbrukning- kör du likadant får du samma förbrukning, likaså när det lutar åt andra hållet ökar man ju hastigheten till ett lågt pris - där går farthållaren in och bromsar hastigheten då förlorar man energi, men där kan man kompensera genom att
gasa lite med farthållaren i och sedan släppa pedalen och låta farthållaren ta över igen.
Tycker att jänkarna har ett bättre uttryck " Cruise Control "säger lite mera om andemeningen med prylen.
Sjätte växeln, Cruisen och AC:n är väl de viktigaste finesserna i hytten när man sitter där och vrider på kakmåttet på väg söderut.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

om man motorbromsar i utförsbacken dra motorn inget bränsle ,men om man kopplar ur ,då går motorn på tomgång, och som tidigare skrev ,så är farthållaren osmart, funkar bra på relativ slät väg , då sparar den bränsle,,,,

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Jag kör nästan alltid med farthållare och har kollat förbrukningen i både upp- och nerförs backar.

Visst, självklart drar motorn mer bränsle i uppförsbackar. Håller jag samma fart med gaspedalen och slår ifrån farthållaren blir det ingen nämnvärd skillnad i förbrukningen. I nerförs backar minskar förbrukningen radikalt särskilt om backen är så brant att husbilen vill accelerera, då håller motorn igen och förbrukning ligger nära noll.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Min erfarenhet från de två bilar där jag låtit installera farthållare efter att innan dess ha kört utan är att bränsleförbrukningen minskar. Men detta gäller mina bilar och min körstil; sannolikt är utfallet beroende av vilken motor bilen har och än mer av körstil. Utan farthållare har jag en tendens att köra lite för fort. Det blir mycket lättare att hålla fartgränserna med farthållare monterad.

aake

F

F.d. 7502

Guest

om man motorbromsar i utförsbacken dra motorn inget bränsle ,men om man kopplar ur ,då går motorn på tomgång, och som tidigare skrev ,så är farthållaren osmart, funkar bra på relativ slät väg , då sparar den bränsle,,,,

Rätt - i en utförsbacke förlorar man inget på motorbroms, men tyvärr efter utförsbacken kommer ofta uppförsbacken och man vill generera billig fart på väg dit ... Hej vad det går..

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Har Ni eftermonterat farthållare? och i så fall vilket farbikat? PDQ?
/Vidhem

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hej
Har Ni eftermonterat farthållare? och i så fall vilket farbikat? PDQ?
/Vidhem

Tar åt mig eftersom jag eftermonterat i två bilar (inlägg 6). Senast i den bil jag har nu och där Mercedes original "Tempomat", utmärkt bra på den manuellt växlade bilen då den kommer ihåg vilken fart man håller även efter växling (utan att varva vid urkoppling). Likadan farthållare på bilen före denna med där monterad på ny bil. En gång tidigare eftermonterad, men det är snart 20 år sedan och jag minns inte fabrikat.

Jag kör mycket lugnare med farthållare än utan. Utan farthållare har jag annars lätt för att öka farten exempelvis efter omkörningar; blir fartblind. Kombinationen farthållare och Bobrik varnare för hastighetsgränser gör mig till en närmast exemplarisk förare.

aake

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Tack för svaren, jag har kollat på PDQ:s ,
Har inte Farthållare på HB:n. Kör efter GPS haqstigheten, hastighetsmätaren visa
lägre hastighet än GPS en visar.

Det är så "bekväm" att ha FH, har det på XC 70.
Prisvivån tygs vara 6 - 7000:-. Sacce stämmer det?

/Vidhem

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Farthållaren som jag har till våra Transit -05 kostar idag 4000kr..med installation skulle det kostar ca 7000kr, men det är olika priser till olika bilar

Kollar här!! PDQ

Senast ändrad:
F

F.d. 53003

Guest

Hei!
Har nylig montert fartsholder til min Fiat -07, 130 hk. Det var en Waeco, som passer eksakt til min bil. Grei bruksanvisning, og vi (jeg og min son), brukte 2 timer på jobben. Funker perfekt.Pris 3300,- N.kr
Helsing Berit & Ola

Toppen