• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare Fiat Ducato 1990?

Micke A

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Malmö
Har försökt hitta information om det går och finns farthållare att eftermontera på min 1.9Td Ducato 1990?
Ngn som vet eller tom har gjort det?
 

Javil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
35903
Medlemskap
2024
Jag har en likadan Ducato från 91, så jag vet hur den ser ut. Har ingen cruise control trots ca 16.000 mils körning. Men har en gång för länge sedan monterat på en Citroen XM diesel, vilken har samma typ av växellåda och mekaniska reglage. Fungerade rätt bra så vitt jag kommer ihåg. Finns bara en tillverkare kvar så vitt jag kan se, Rostra och/eller Audiovox. Finns att köpa i USA, via Ebay.de(com) eller Amazon.com. Kostar ca 5000 kr komplett med en signalgivare(fästs på ena framaxeln) och en knappsats vilka köps lösa. Själva hjärnan är en låda som drar gaskabel eller gasreglage. Man bör även ha brytare kopplade till kopplings och bromspedaler. På länken nedan kan man se alla tre sakerna undertill. Finns en importör i Storbritannien , men man verkar inte ha till bilar före år 2000. Kan säker svara på fler frågor, men som sagt det är ett par årtionden sen. Hittar ingen lokal försäljare, men det kan ju ev finnas. WAECO har någonting men den är dyrare. Hoppas att du får många trevliga mil med din pärla.

 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det ser ut på marknaden idag med utbud av universal, många nyare bilar har ju farthållare från fabrik.
Men jag köpte för många år sedan just en universal, som fick följa med mig under flera år och bilar, den var så lättmonterad.
Har man en bil som har vajer-gas, så är det hyfsat enkelt att montera eftermarknads-farthållare av universal-modell.
Allra enklast om det är en bensinmotor och manuell. Då kopplar man bara eltrådar till plus/minus, tändspolen, bromsljus, ev en slang till vacuum och så kopplar på en vajer på gaspedal/förgasare.
Är det en äldre diesel och/eller automat så måste man ta signal via en drivaxel eller kardan, alltså montera givare och sensor där, lite extra pyssel.
Men inget som inte en normalkunnig hobbymek ska klara på en eftermiddag iaf.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Finns som sagt universal som passar dom flesta bilar. Men jag skulle inte lägga några pengar på en sån lösning till din husbil med den motorn. Den är för svag för att det ska fungera vettigt.
 

Profish

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
36146
Medlemskap
2024
Har försökt hitta information om det går och finns farthållare att eftermontera på min 1.9Td Ducato 1990?
Ngn som vet eller tom har gjort det?
Hej Micke.

Den här med vajer till den mekaniska pumpen hittade jag på Ebay och den skall fungera på äldre Ducato enligt säljaren.

Har själv en -98 Hobby 750 på Ducato 230-chassie och med eftermonterad farthållare av märke PDQ Eurocruise. Hittar dock inte denna på nätet.

 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Finns som sagt universal som passar dom flesta bilar. Men jag skulle inte lägga några pengar på en sån lösning till din husbil med den motorn. Den är för svag för att det ska fungera vettigt.
Jag håller delvis med dig. Motorn är inte den starkaste. Risken är att bränsleförbrukningen ökar rejält. Om bilen har alkov är luftmotståndet stort.
Jag har en 75Hk bensinare. Med den motorn skulle nog farthållaren trycka gasen i botten i princip hela tiden.
Jag kan förstå att tanken med att montera en farthållare. Det underlättar körningen rejält.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Många hyfsat moderna bilar (med lite elektronisk styrning av motorn) är förberedda för farthållare.
Dvs styrningen och ibland kablaget finns på plats.
Har monterat farthållare på några olika bilar, dock inte den efterfrågade.
En passat (tidig 90-talare) räckte att byta blinkersspaken till en med reglage för farthållare (kablaget redan framdraget till rattstången).
På en bensin 240 monterades en universal lösning med vacuum klocka som kopplades till en bra vacuumkälla (vilket var insuget).
Den funkade sådär, fick ibland juck och drog iväg på fullgas.
Universal lösningen har även monterats på en dieselmotor och då med en elektriskt styrd servomotor, den funkade rätt ok.
De flesta lösningar har köps av PDQ i Norrköping.
De har väldigt bra kundservice.
 
Toppen