• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

fart kamera

F

F.d. 13334

Guest
Hej läste att det blivit förbjudet att använda gps med fart kamera varnare ute i europa. Denna upplysning fick jag i genom bilaieuropa.se, fast gps är avstängd får man dryga böter, hur gör ni som använder gps :confused: när ni kör i europa.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: fart kamera

Tror jag knappast, måste vara ngn dum skröna...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det har jag ju läst om men jag har inte blivit stoppad eller skall dom stoppa alla bilar med GPS och sedan kolla om det finns kamera varning i dom ? låter jobbigt för polisen .

F

F.d. 53078

Guest

Reda ut begreppen Radarvarnare och radarvarnare.

Det är polisen som uppdaterar GPS radarvarnare. Innan finns det skyltar som visar RADAR 500m
Dom gäller visserligen endast för fasta radar. Anledningen är att dessa är monterade på farliga ställen där det har hänt många olyckor. Mobila radar är sedan alltid förbjudna. Då pratar vi om radarvarnare som detekterar en radar.
Vad som är förbjudet är en aparat som detekterar en radar .
Och vad som är tillåtet är en förprogramerad GPS som talar om vad radaren till dom svarta olycksdrabbade punkterna finns.

F

F.d. 13334

Guest

Precis så tänkte vi med Bengt-Åke men vi har ingen erfarenhet av att köra med gps.
Vi har ju bilat med person bil fram o tillbaka till Spanien när vi bodde där i 5 år o då såg vi inga polis kontroller precis.men böter är aldrig roligt att få:wink:

F

F.d. 13334

Guest

Nja skröna vet jag inte precis det är väl olika lagar i olika länder, Dansk tidning hade en artikel om att tex Schweiz beslag tar gps o ger dig böter:confused:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Man kan koppla in och ur olika PIO i Garmin. Koppla ur hastighetskamrorna när du kör utomlands. Det är bara i Sverige som hastigheten ändras stup i kvarten.

J

Jarn

Guest

Enligt denna tyska länk, som visserligen är från 2009, så är det 75 Euro i böter om man har en Navi med programvara som kan varna för fartkameror.
Den behöver inte vara aktiverad, det räcker att den finns i Navin.

Samtidigt så om du inte har inlagt varning för fartkameror i Tyskland, så har du ju då inte det inlagt. Vilket betyder att då skall man klara sig.
Kanske lite svårt att förklara på tyska för polisen, men att bli tagen för det, är nog otroligt liten risk för.
Radarwarner im Navi – in Deutschland verboten! | Ordnungswidrigkeitenrecht

Regent

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027

Hei.

Vi ble forespurt ved innreise i Sveits 2010 om vår GPS inneholdt radarvarsler.
Det ble oss fortalt av vedkommende på grensen at det var forbudt og ble det
oppdaget vanket det bøter:(

Beste hilsen fra Atle

F

F.d. 13334

Guest

Vi har köpt oss en garmin men ej fått den ännu, då finns det chans att koppla i från varnaren,
eller chansar man,tacksam för dessa svar:cool:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen