• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farligt med trappstege

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Dagen efter.
Igår skulle jag vara duktig och tvätta Hannibal utvändigt.
Även taket skulle göras rent.

Tar fram min LÅGPRISstege 7 stegs, kliver upp till rätt höjd och börjar skura.

Plötsligt ger sig plasten på den plattform jag står på och jag faller igenom den och blir fångad i stegen samtidigt som den faller ut mot gatan.

Jo då, landar baklänges med mina +100kg och dunkar i huvudet med studds i asfalten på gatan.

Ligger en stund där och känner efter var jag är, i livet här eller hos HinHåle(det senare hade passat bra pga snålhet)

Tänkte även så här, nära pensionen men...!!!

Ja nu är jag på bena och skall till Örkelljunga för test av gasoltäthet och fuktkoll.
Min kropp får ta det lite lugnt ett tag, har svårt att sitta och övrigt gnäll.

Men med dagen har vi ställt på och första tur blir nog till helgen.

Jag skriver detta för och känna om huvudet fungerar, och med en förhoppning att stegklättrare kollar sitt redskap.
Jag har iallafall bankat in lite vett i skallen.
Nu är våren här och njut av tillvaron.
Stephan

Bilagor

• Olycksstegen.JPG
    Olycksstegen.JPG
    2,9 MB · Visningar: 21
  • Olycksstegen (1).JPG
    Olycksstegen (1).JPG
    2,9 MB · Visningar: 16
  • Halva ute.JPG
    Halva ute.JPG
    2,8 MB · Visningar: 15

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Farligt med trappstege

Stephan, vilken tur i oturen, det kunde verkligen slutat mycket värre. Stegar i kombination med jordens dragningskraft är farliga. :rolleyes:

Lämna taket därhän det fixar nästa störtregn, använd en långskaftad bilborste och tvätta bilen runt om. Använder du grönsåpa så slipper du vaxningen.

Vår husbil är nu över 3 år gammal och ser ut som nyvaxad fast jag endast tvättat av den.

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Stegtillverkare har konkat, det fick jag veta när jag reklamerade stegen idag.
MVH Stephan

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Från och med dagen lyder jag Gunnar råd, stå på marken och använd långa borstar.
Blir taket för grönt kommer jag att betala för att få det utfört hos någon som har don för det hela.
Stephan

F

F.d. 25023

Guest

Spelar ingen roll fast tillverkare har konkat.

Detaljisten måste ersätta dig med en ny likvärdig vara eller ersätta dig med pengarna du betalat om garantin gällde. Skaeståndet vet jag inte om du kan försöka få ut...

jyrki

F

F.d. 3337

Guest

Om det är så att det är garanti på stegen är det butikens ansvar där du köpte den inte tillverkarens.
Så oavsett konkurs hos tillverkaren eller inte så är det butikens ansvar att lösa problemet, där är konsumentköplagen solklar.

Hasse

F

F.d. 24784

Guest

Man kan tänka sig att solens UV strålning har försämrat plasten.
Men det tar ju något år och kräver att den står ute i stålningen.
Hur gammal var stegen och har den utsatts för UV strålning?
På bilden ser den blå plasten rätt fräsch ut i alla fall.

Detta med UV är nog viktigt att tänka på när det gäller fler produkter.

de
Roy

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Har nu klarat mig helskinnad efter att ha tvättat tak och sidor med långborste idag !
Använder en stege typ nedan:

Bilagor

• Detaljer 012.jpg
    Detaljer 012.jpg
    963,1 KB · Visningar: 25
  • Detaljer 013.jpg
    Detaljer 013.jpg
    899,2 KB · Visningar: 13

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

Lämna taket därhän det fixar nästa störtregn, använd en långskaftad bilborste och tvätta bilen runt om. Använder du grönsåpa så slipper du vaxningen.

Jag har nyss lärt mig att man ska inte använda diskmedel, som är bra mot fett men inte bra betr. div. tätningar på en husbil. Hur är det med såpa?

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021

Ja Anders, det är riktigt, men detta har jag kompenserat med att bredda stegen i ovankant ( anliggningsytan mot husbilen ).

F

F.d. 2621

Guest

Så här ser min variant ut, stabilt upphängd på de främre stolparna till carporten. Men, det går ju att ramla ner från den också om oturen är framme. De två plankorna hålls ihop på undersidan av fastskruvade plywoodbitar och ger ökad bärighet.

Hoppas att bilderna kommer med - i rätt storlek!

Bilagor

• IMG_1152.JPG
    IMG_1152.JPG
    5,4 MB · Visningar: 20
  • IMG_1156.JPG
    IMG_1156.JPG
    5,2 MB · Visningar: 10
F

F.d. 2621

Guest

Nej, nej, efter att ha prövat denna min egna geniala konstruktion under några timmar tvingas jag själv att ge den underbetyg!!!!

Att klättra upp och ner ett antal gånger med burk, trassel och putsduk och dessutom behöva hålla i sig någonstans högt däruppe . . . . Nej, jag längtade hela tiden efter en stadig stege att luta sig emot mm. Detta var mycket äventyrligt.

Vem tusan uppfann en gång i tiden alkovbilen med den där stora runda bulben högt uppe i skyn??? Det måste ju i varje fall ha varit innan någon kom på idén att man skulle vaxa den för att hålla glansen i trim och flugfäna borta.

Det är dags för någon - som t ex Conny med sin efterlysta "utvecklingsmodell" att hitta på något bättre eller - att tro på Gunnars grönsåpa-variant! En skylift kan också vara ett alternativ, men skulle ju vara fånigt!

Toppen