• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farlig trafik

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Besiktigade min mc igår och pratade lite som vanligt med besiktningsmannen. Han berättade att många som besiktigat, berättat att dom tänker lägga av med att åka mc p.gr.av att det blivit för farligt, bilisterna visar mindre och mindre hänsyn. Vad är det som händer, ligger det något i det?
Åke :mcride:

P

Peter Fiat Ducato

Guest
Sv: Farlig trafik

Jag har samma uppfattning som besiktningsmannen.
Jag är 56 år och kört MC sedan jag var 16 år. För en månad sedan sålde jag min Goldwing (tack vare det har jag upptäckt "husbilslivet")
Inget ont utan att det för något gott med sig :)
Mvh Peter

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Kör inte mer än nödvändigt i trafiken, håller mig på grusvägar och skogsvägar som det knappast finns någon trafik på, folk är aldrig ute i skogen. Inga fartbegränsningar och bredställ hela tiden, det är det som är motorcykelåkning!

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Förr pratade man om att det var svårt att skilja på mopeder och motorcyklar, något som är ännu värre idag med alla eu-mopeder som dessutom går ganska fort.

Kan det ha med att göra att folk tappar respekten ännu mer nu? Det borde ju vara tvärtom när det är ännu svårare att bedöma storleken på tvåhjulingen, men tydligen ballar folk ur helt.

Eller är det alla provocerande idioter som inte har en susning om högerregler och blinkers som ligger bakom allt annat också i trafiken?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Möjligen har bilisterna blivit något farligare på senare år men den stora faran ligger väl i hur motorcyklarna har utvecklats och hur motorcyklisterna framför sina fordon. Många MC-förare tycks tro att det allmänna vägnätet är tillkommet för att de ska kunna efterlikna sina idoler som kör på bana. Det ska "knäas" i varje böj.

Motorerna är på tok för stora och hela upplägget idag inbjuder till vansinneskörning. En artonåring på en MC med en fruktansvärd acceleration och som gör långt över 200 knutar? Det är inte svårt att inse riskerna med det. Nåväl....

Körskolorna har ett väldigt stort ansvar här!

1. Bilkörkortsaspiranterna måste läras motorcykelns roll i trafiken och hur lätt det är att missbedöma hastigheter m.m. när det gäller dessa fordon. De måste inse att varje MC-förare ska behandlas som en extra säkerhetsriskfaktor i trafiken och att hänsyn ska tas till det. Många som kör bil idag kan knappt skilja på mopeder och motorcyklar.

2. De som tar MC-körkort ska helt enkelt lära sig att varje mötande bilist är en potentiell mördare i trafiken och ska betraktas som en sådan!

Hänsyn och marginaler är orden! Både för bilister och MC-förare!

Jappe

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025

Jag håller med jappe
Jag har kört hoj sen jag va 16 år . Hela branschen dödar sig själv våra ungdomar kan gå in i butiken och köpa en hoj som gör över 300 knutar skriva den på mormor så försäkringen blir billigare.
Att köra dagens sporthojar på gatan är lika dumt som och köra en F1, a på gatan.
Där finns ett fåtal människor som klara av och hantera dessa maskiner dom andra bara kör dom

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Då jag körde MC hände det allt som oftast att bilar körde rätt ut framför mig från korsande vägar med väjningsplikt.
Två gånger körde jag ifatt dessa och när jag frågade förarna varför (i andra ordalag :msn_devil::msn_devil:) sa de att de trodde det var en moped som inte skulle komma så snabbt.
:swoon:

Jag bytte då strålkastarlampa till en gul dimljuslampa sedan hände det aldrig mer att någon körde ut framför mig.
Detta var för ca 20 år sedan, hojen sålde jag för 3 år sedan.
För ett par dagar sedan hörde jag att forskare hade kommit underfund med att en gul plexiglasskiva framför strålkastaren minskade MC-olyckor med bilar inblandade.

Gamla hederliga dimljuslampor finns väl inte som H4 eller H7?? Annars är det ett tips.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Möjligen har bilisterna blivit något farligare på senare år men den stora faran ligger väl i hur motorcyklarna har utvecklats och hur motorcyklisterna framför sina fordon. Många MC-förare tycks tro att det allmänna vägnätet är tillkommet för att de ska kunna efterlikna sina idoler som kör på bana. Det ska "knäas" i varje böj.

Motorerna är på tok för stora och hela upplägget idag inbjuder till vansinneskörning. En artonåring på en MC med en fruktansvärd acceleration och som gör långt över 200 knutar? Det är inte svårt att inse riskerna med det. Nåväl....

Körskolorna har ett väldigt stort ansvar här!

1. Bilkörkortsaspiranterna måste läras motorcykelns roll i trafiken och hur lätt det är att missbedöma hastigheter m.m. när det gäller dessa fordon. De måste inse att varje MC-förare ska behandlas som en extra säkerhetsriskfaktor i trafiken och att hänsyn ska tas till det. Många som kör bil idag kan knappt skilja på mopeder och motorcyklar.

2. De som tar MC-körkort ska helt enkelt lära sig att varje mötande bilist är en potentiell mördare i trafiken och ska betraktas som en sådan!

Hänsyn och marginaler är orden! Både för bilister och MC-förare!

Jappe

18-åringar får inte köra motorstarka mc idag, på sitt A2
För detta krävs ett A-kort som man kan ta när man fyllt 21.

Jag skulle vilja påstå att dagens nya mckort-tagare har betydligt bättre utbilding och omdöme än många äldre på plastraketer :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Då jag körde MC hände det allt som oftast att bilar körde rätt ut framför mig från korsande vägar med väjningsplikt.
Två gånger körde jag ifatt dessa och när jag frågade förarna varför (i andra ordalag :msn_devil::msn_devil:) sa de att de trodde det var en moped som inte skulle komma så snabbt.
:swoon:

Jag bytte då strålkastarlampa till en gul dimljuslampa sedan hände det aldrig mer att någon körde ut framför mig.
Detta var för ca 20 år sedan, hojen sålde jag för 3 år sedan.
För ett par dagar sedan hörde jag att forskare hade kommit underfund med att en gul plexiglasskiva framför strålkastaren minskade MC-olyckor med bilar inblandade.

Gamla hederliga dimljuslampor finns väl inte som H4 eller H7?? Annars är det ett tips.

Det finns gula H4-lampor att köpa sedan många år tillbaka :)

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

18-åringar får inte köra motorstarka mc idag, på sitt A2
För detta krävs ett A-kort som man kan ta när man fyllt 21.

Jag skulle vilja påstå att dagens nya mckort-tagare har betydligt bättre utbilding och omdöme än många äldre på plastraketer :)

"På min tid" krävdes ingen utbildning alls. Behörigheten följde med bilkörkortet. Möjligen kunde man ta kort för "lättviktare" vid 16 års ålder men det var det ingen som brydde sig om.

Den stora skillnaden finns hos motorcyklarna, De vi körde runt med för 50 år sedan, även 650cc, var ju stabila välbalanserade åkdon jämfört med dagens nervösa raketer (eller temperamentsfulla primadonnor) och inbjöd inte till överdådig framfart inkl. totalt förakt för trafikreglerna.

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vi har också lagt av med Mc för ca 15 - 20 år sedan. Ja, farligare har det blivit, vänstersväng ska vi inte tala om och all trafik under rusningstid i städerna. 70-tal gav mig livets oförglömliga äventyr (också med A körkort), med en "glidare" genom hela Europa utan några som helst krångligheter. Idag hade jag inte vågat göra om samma resa, har jag blivit "gammal" eller "förnuftigare"? HB livet passar bättre i alla fall : )

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Har också kört mc i många år men la av för några år sedan. Kan bara konstatera att man överlevde och är glad för det. På våren kommer mc suget tillbaka men samtidigt rubriker om dödade mc förare. Trist.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Gula ljus i strålkastare, hel och halv, är inte tillåtet, lär vara tillåtet på fordon äldre än 1995. Det finns en variant där reflektorn är gul men ljuset vitt.
Philips Colorvision Halogen Glödlampa H4 Ge din bil en helt ny stil
Åke

Jag skulle inte tro att man bryr sej ifall det nu räddar liv, har själv dimljus på min ena H-D, med dem tända ihop med halvljuset så märker jag att bilisterna upptäcker mej bättre, skiter fullständigt i ifall det är olagligt, så mycket annat på den hojen som e olagligt ändå :)

F

F.d. 53358

Guest

För några år sedan hade vi en pickupp med camper. Vi körde någonstans i norrland, Kollar i backspegel och framåt, inte en bil eller mc så lång ögat kunde se. Plötsligt smäller det till vid sidan, en mc har legat i suget rakt bakom och drar nu förbi. Att jag inte gjorde i byxorna är ett under. Då skaffade jag kamera, så jag kunde se ett par meter bakom.
Vid vår utfart kommer vissa MC, snarare över än under 200. Hastighetsbegränsning till 70 på väg 167. Nu ska denna väg beläggas med tjära och grovt grus, nu kan man se fram mot en massa olyckor.
De flesta MC förare kör försiktigt, men så finns det dessa dårar, som fullständigt flyger lågt, man hinner inte se dessa för än de sitter i sidan på bilen.
För några år sedan körde en MC på en ko. MC killen hade enligt egen utsaga fullt upp med att kolla varvräknaren. Sikten var ca 1 km, bonden stod och vevade med armarna med 15-20 kor på vägen. Magen sprack på kon, MC killen flög rakt upp i luften och landade vid fötterna på bonden. Kon fick avlivas på plats.
Det jag vill säga MC killarna har också ett ansvar.

Senast redigerad av en moderator:

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026

För några år sedan hade vi en pickupp med camper. Vi körde någonstans i norrland, Kollar i backspegel och framåt, inte en bil eller mc så lång ögat kunde se. Plötsligt smäller det till vid sidan, en mc har legat i suget rakt bakom och drar nu förbi. Att jag inte gjorde i byxorna är ett under. Då skaffade jag kamera, så jag kunde se ett par meter bakom.
Vid vår utfart kommer vissa MC, snarare över än under 200. Hastighetsbegränsning till 70 på väg 167. Nu ska denna väg beläggas med tjära och grovt grus, nu kan man se fram mot en massa olyckor.
De flesta MC förare kör försiktigt, men så finns det dessa dårar, som fullständigt flyger lågt, man hinner inte se dessa för än de sitter i sidan på bilen.
För några år sedan körde en MC på en ko. MC killen hade enligt egen utsaga fullt upp med att kolla varvräknaren. Sikten var ca 1 km, bonden stod och vevade med armarna med 15-20 kor på vägen. Magen sprack på kon, MC killen flög rakt upp i luften och landade vid fötterna på bonden. Kon fick avlivas på plats.

SYND OM KON

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Jag har slutat åka mc och det berodde på att man hela tiden fick tänka på vad alla andra skulle göra i korsningar och vägskäl. Det var inte den frihetskänslan som man normalt har med mc. Om man varje sekund får vara vaksam på vad alla andra bilister gör så försvann tjusningen. Nu finns husbilen :)

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Re: Sv: Farlig trafik

Jag tycker mest synd om bonden som fick en motorcyklist istället för en levande ko.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen