• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Faran med vinterförvaring...

F

F.d. 4220

Guest
Då har vi hämtat ut vår bil från vinterförvaringen.
Tidigt? Ja, kanske. Vi satte in den förra helgen, stället fick inbrott under veckan och de bröt sig in i vår bil.

Riktiga klåpare var det, men de hade ju tid på sig...
Resultatet: Två lås förstörda, två skjutfönster har trasiga hakar och ett myggnät och rullgardin måste bytas.
För vad? En billig bilstereo och några småsaker.

Så idag var vi där och hämtade hem bilen. Det kändes inte bra att ha den stående där olåst. Då står den säkrare på uppfarten.

Så vi skall iväg och handla husbilsöverdrag (enligt annan tråd) istället.

Så nu skall man krångla med försäkring, beställa lås och ordna med allt sånt.

Så skall ni ställa in bilen för vinterförvaring: Töm bilen helt och låt den stå olåst då blir det mindre skador... Försäkringen bör väl gälla om förrådet den står i är låst?? Det är värt att kolla upp i alla fall.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Faran med vinterförvaring...

Tråkigt att höra detta. Jag var själv på väg att placera bilen i en lada förra vintern men tyckte det kändes fel att bli tvungen att åka 14 mil T/R om jag ville göra något.

Jag var också lite fundersam över hur det blir med försäkringen om en dylik lada skulle fatta eld och det kanske finns ett 20-tal husbilar inpackade där.

Sedan hade jag givetvis även funderingar på inbrottsrisken.

Mitt beslut blev att köpa Julas överdrag vilket jag inte ångrade. Jag startade ju även tråden för att tipsa om detta.

Dessutom kostade överdraget mindre än vinterförvaringen och lär väl förhoppningsvis hålla några år.

Bilen stod hemma och jag hade koll på den och vi satt även i värmen och drack lite adventsglögg.

Anders

PS Inga nötningsmärken på bilen, hade kapellet direkt mot taket.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Mycket tråkigt avslut på denna husbilssäsong för er. Förstår att det inte känns särskilt lustigt att behöva ta itu med reparationer p.g.a. inbrottet. Tråkigt! Kan tänkas att tjuvarna är på hugget i samband med vinteruppställning av husbilar. De kanske renutav räknar med att husbilarna inte är fullt tömda innan vintern slår till och uppställningsutrymmet är fullt och igenbommat.
Försäkringsfrågan är intressant. Frågan är om inte samma regler gäller för husbilar som för personbilar som står i gemensamma garage utan mellanväggar. Ur försäkringssympunkt för personbilar, i dessa lägen, kan efter vad jag fått erfara jämföras med att ha bilen på gatan.
V-backen :wink:

L

Lelle_22

Guest

Mina sympatier.
Jag vet precis hur det känns.
Lelle_22

F

F.d. 16416

Guest

Bara att beklaga dej STACT.
Att det skall vara så omöjligt att få ha sina grejer i fred. Vi har tidigare år haft husbilen i en avlägset belägen flyghangar, men känt olust för att det du drabbats av skulle ske. Ett inbrott kan ju öppna även för andra skadedjur förutom de tvåbenta.
Har i år husbilen på tomten --- ingen garanti mot skadegörelse, men känns ändå tryggare att ha viss uppsikt.
Inget tjafs heller om när man kan få hämta ut och använda bilen i vår.
Hoppas du får dina skador lagade på ett snyggt sätt.
Roadglider

F

F.d. 4220

Guest

Tack för sympatin. :)
Ja vi tyckte också det kändes olustigt att ha den kvar där efter vad som hänt.
Läget är så att säga ogenerat. Ett gammalt MOB-förråd ute i skogen, 8 mil härifrån.
Då står den tydligen bättre hemma - med överdrag från jula (det lilla räcker tydligen även till bilar på 7m).

Sen var det ju ett halvtomt förråd de tog sig in i. Så de hade ganska bra med plats att röra sig på trots allt. När det är helt fullt, hade de nog varit tvungna att gå över taken...

Men det blir ju en massa jobb, Det fanns ju nästan inget i bilen när vi ställde in den och det mesta är trots allt kvar. Det var i alla fall inga andra skador än låscylindrar och fönsterhakar, så det är nog ganska lätt fixat. Som tur är.

Men som sagt försäkringsfrågan är intressant. Om bilen är olåst och tömd, så slipper man åverkan om de går in. Men är det folk som har tråkigt en kväll, kan de gå in och bara förstöra, undrar vad försäkringen täcker då.
Verkar troligt att v-backen har rätt då. Jag får väl passa på och fråga när jag nu ser fram emot en del kontakt med dem...

//Stefan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Dom som hyrde ut förrådet hade dom ingen försäkring alls men tanke på att det även kunde börja brinna i fastigheten .
Dennes självrisk borde ju täcka för skador inne i fastigheten .

Mät hur långt ditt tak är och sedan är ju Julas husbilsöverdrag bredade än vad bilen är och då är det ju "töjbart" lite i längsled .

F

F.d. 4220

Guest

Vad de har för försäkring vet jag inte. Det är en sån sak man borde frågat om innan men inte gjorde. Jag antog väl bara att de hade försäkringsskydd.

Nu sade de sade bara att de inte behövde utnyttja sin försäkring, då de lätt kunde laga skadorna på porten själva. Och att vi fick anmäla det till polis och försäkring själva. Jag fick i alla fall tillbaka det jag betalade...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jo det förstår jag att dom inte ville utnyttja sin försäkring på en trasig port för att dom vill väl håva in så mycket dom kan och betalat ut så lite som möjligt men är dom skyldiga att se till så era saker står under skydd och borde då ha försäkring med tanke på att dom får ju säkert in en del / säsong .

Pressa dom lite att dom kan ju stå för din självrisk om nu deras självrisk är högre .

F

F.d. 6057

Guest

Varför inte bara förvara den utomhus där ni bor, klarar den inte lite snö och kyla så är den väl inget att ha ialla fall. sopa av den mellan åt och tvätta till våren. nada problem.:)

F

F.d. 4220

Guest

Varför inte bara förvara den utomhus där ni bor, klarar den inte lite snö och kyla så är den väl inget att ha ialla fall. sopa av den mellan åt och tvätta till våren. nada problem.:)

Jepp, det är så vi gör. Fast nu fungerar den som "förstabil" då den personbilen gått sönder och står på verkstan (allt på en gång...)

F

F.d. 50069

Guest

Så lätt det var!!!!
Sedan går man bara till återförsäljaren och lämnar tillbaka sin investering och får alla pengar tillbaka när man upptäcker skador, eller?:wink:

Anders

F

F.d. 6057

Guest

Och vad skall det vara för skador då! blir knappast fler av att den står still än om man kör den. begriper inte snacket inte f..... vinterförvarar jag min vanliga bil bara för att det blir snö ute. de flesta husbilar i dag SKALL tåla vinter...

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Micke:
Gjorde bara en sökning på "fuktskadad" och fann detta : Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - Allt från en 2008 med mindre än 1000 mil på mätaren till äldre bilar .
Sen är det ju givetvis olika tillverkares konstruktioner som kan äventyra tätheten .
Givetvis så är det väl även hur vi kör som kanske påverkar för jag förmodar att lite rör det sig nog när man kör eller är det 100% stumt i väggar och tak ?

Fick detta mailet från Hymercenter om vinterförvaringen och jag kommer nu att ställa in ett konvektor element istället för att köra med originalvärmen :
(svaret kom samma dag som jag skickade mailet så jag fattar inte dom som har kontaktproblem )

[FONT='Calibri','sans-serif']Jag skulle ställa in ett värmeelement istället för att slita på värmaren i bilen då den är dyrare än ett värmeelement . Vi har några av våra bilar utomhus och det funkar bra. Kan man ha ett skydd är det självklart en bonus då lacken och plastdetaljerna skyddas från väta och nedfall.[/font]

Senast ändrad:
F

F.d. 6057

Guest

Har även jag en oljefylld radiator i bilen under vintern, men det har ju inget med snö och slask att göra, vore väl tragiskt om man skulle behöva söka skydd så fort det regnar på sommaren för att man är rädd för fuktskador.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vet inte hur det verkar på en kaross om det blir stående vatten och när det sedan fryser så kan det ju bli lite sprängverkan med läckage som följd sen anser jag ju att det är gott att bilen slipper alla miljöföroreningar uppifrån .

Det finns ju även en anledning till att man har garage till bilen .

F

F.d. 6057

Guest

Givetvis har man ju bilen lutande så vatten rinner av, och anledningen till garage för bilen är endast för att spara ström och inte behöva stå med kupe och motorvärmare på nätterna, i alla fall för mig. men vi har det lite kallare här uppe så värmen behövs på ett eller annat vis inte minst för miljön.

F

F.d. 55370

Guest

Varför inte bara förvara den u.tomhus där ni bor, klarar den inte lite snö och kyla så är den väl inget att ha ialla fall. sopa av den mellan åt och tvätta till våren. nada problem.:)
Hallå Micke
Jag förstår va du menar det e klart att bilen klarar det mesta men det e ju som en gammel raggarbil man e ju rädd om bilen. Kondens i bilar har alldrig varit en kompis ,lite värme e aldrig fel(gäller både frun å bil )mest bil!!!Dynor å vattenledningar måste ju ses över eller så tar man in dynor om man har plats.

F

F.d. 55370

Guest

Mycket tråkigt avslut på denna husbilssäsong för er. Förstår att det inte känns särskilt lustigt att behöva ta itu med reparationer p.g.a. inbrottet. Tråkigt! Kan tänkas att tjuvarna är på hugget i samband med vinteruppställning av husbilar. De kanske renutav räknar med att husbilarna inte är fullt tömda innan vintern slår till och uppställningsutrymmet är fullt och igenbommat.
Försäkringsfrågan är intressant. Frågan är om inte samma regler gäller för husbilar som för personbilar som står i gemensamma garage utan mellanväggar. Ur försäkringssympunkt för personbilar, i dessa lägen, kan efter vad jag fått erfara jämföras med att ha bilen på gatan.
V-backen :wink:
Hej
Det e klart att samma regler gäller som för personbilar samma som vinterdäck å körkort

Toppen